Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace

Startet av Tellus, søndag 15. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

Kanutten

Sitat fra: Chimp på fredag 25. oktober 2019, klokken 12:29
19B var vel ikke den etterlyst rekkevidde/ladehastighetsoppdateringen?

19B har i hvertfall ikke påvirket rekkevidden hos meg annet enn at bilen er mye mer optimistisk ved fulladet enn tidligere. GOM 420km vs 360km før oppdatering.

I praksis er det den gamle "gjetningen" som treffer best (selv om den også er veldig optimistisk - Reell rekkevidde på min bil er ca 310km ved "normal" kjøring på langtur).

JaguarNorge

Sitat fra: Chimp på fredag 25. oktober 2019, klokken 12:29
Sitat fra: JaguarNorge på fredag 11. oktober 2019, klokken 10:28
I forbindelse med Drivers Experience event vi hadde ved Rudskogen Motorsenter i september hadde vi besøk av sjefingeniøren for I-PACE Stephen Boulter. Han har kunnet besvare en del spørsmål fra både kunder og interesserte. Nedenfor har presiserer vi noen av punktene som er listet i starttråden.

- Infotainment er ikke laget av JLR, men av en 3.part
Infotainment systemet kommer fra andre modell linjer og er derfor ikke utvikler spesifikt til I-PACE.
På grunn av mange ekstra funksjoner rundt batteristyring, opplading o.l. er mengden av data og prosessene vesentlig høyere en for andre modeller. Det betyr at Engineering jobber med forbedringer som skal optimere hastigheten av behandlingen av disse dataene ved å prioritere oppgaver og fjerne irrelevante prosesser. Men oppgraderingene er avhengig av nasjonale standarder og utstyrs varianter.


- SOTA per i dag håndterer kun Infotainment. Flere moduler kommer senere.
Dette er helt rett. Allerede i år vil det komme en fysisk oppdatering som skal gjøres inne hos forhandler. Den vil åpne opp for flere oppdateringer via SOTA. Helt konkret sistert fra Stephen Boulter vil følgende skje:

1.   In October we'll be informing all existing I-Pace customers about a significant new SW update. Through a mixture of real customer data harvesting and a dedicated development fleet, we have been optimizing the Jaguar I-Pace to make a number of improvements:
•   Improved Regenerative Braking:
Regen can now operate at lower speeds and is stronger at higher SoC. This im-proves the 1 pedal driving experience and efficiency.

•   SOTA:
The battery management, charging module and telematics unit will be updateable over the air.
Efficiency:*
We have improved the efficiency of the I-Pace in real world driving conditions, which resulted in range improvements of up to 8%. Some of the improvements are particularly effective in cold temperatures:
In ECO mode, the torque split is optimized for better efficiency
Higher depth of discharge in the battery
Optimized cooling strategy to enable the active vanes to be closed more of the time
Improved cell balancing strategy
Prioritize heat recovery from ambient at start up, this allows the vehicle to reach optimum operating temperature sooner
Reduce use of high voltage heater

- Forbedret ladekurve kommer (100 kW over et lengre register)
Jaguar Land Rover har fra starten vært konservativ rundt DC lading. Dette har vært for å beskytte batteriet, men etter 1 års erfaring og data innsamling åpnes det opp for å kunne lade mer effektivt. Avhengig av bilens status (spesielt state of charge og batteri temperatur) er lade effektiviteten definert ut fra en "look-up" table som er lagret i BCCM (Battery Charging Control Module). Når forholdene er optimale (batteri temperatur 30 grader og tate of Charge unde 10%) vil BCCM spørre ladestasjonen om 107 kW. I alle andre tilfeller vil lade hastigheten være lavere og ikke kunne holdes over lengre perioder. I land som Norge er det sjeldent at batteriet når 30 grader. Men med store mengder innsamlet data og erfaringer fra testbiler og med over 800.000 kjørte km er Engineering så og si klar for optimeringer som vil gi mer effektiv opplading. Her skal man især fokusere på å løsne opp kravene til temperatur og State of Charge.

- Generelt er JLR veldig fokusert på forbedret lading og forbedret effektivitet (rekkevidde)
Dette stemmer. Engineering fokuserer allerede i år på å forbedre effektiviteten av ladingen.

- For å fylle opp batteriet helt må batteriet få nødvendig tid til å balansere cellene. Du kan 'miste' flere kWh hvis du hekter av ladekabelen for tidlig selv når bilen rapporterer å være fulla-det. Det jobbes med smartere balanseringsalgoritmer slik at dette 'problemet' blir mindre.
Dette er korrekt, det er noe som de fleste elbil fabrikanter arbeider med og det kommer til å komme løpende optimaliseringer via SOTA.

- Maks teoretisk ladehastighet for I-Pace er 107 kW.
Dette stemmer også.

- Det skal komme en oppdatering i slutten av denne måneden.
Denne oppdateringen er planlagt å komme denne måneden.

19B var vel ikke den etterlyst rekkevidde/ladehastighetsoppdateringen?
19B er ikke den, nei. Vi har dessverre ingen informasjon ennå om når denne oppdateringen vil komme.

JaguarNorge

Sitat fra: Tellus på fredag 25. oktober 2019, klokken 12:37
Sitat fra: JaguarNorge på fredag 11. oktober 2019, klokken 10:28

- Det skal komme en oppdatering i slutten av denne måneden.
Denne oppdateringen er planlagt å komme denne måneden.

Sitat fra: JaguarNorge på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:17
Sitat fra: Tellus på fredag 11. oktober 2019, klokken 21:10
Kjempebra informasjon.
Antar at med denne måneden menes oktober  ;D

Ja, det stemmer at det er i oktober.

Denne oppdateringen det siteres fra her var den som gikk på rekkeviddeforbedringer og ladeforbedringer. Det er ingen slike i 19B som er en ren infotainment oppgradering.
19B kom denne måneden og er ikke den som omhandler rekkevidde og ladeforbedringer. 19B er som du sier ren infotainment oppgraderinger.
Vi har dessverre ingen informasjon ennå om når den oppdateringen som omhandler rekkevidde og ladeforbedringer vil være tilgjengelig.

Ingeniøren

Sitat fra: Kanutten på fredag 25. oktober 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Chimp på fredag 25. oktober 2019, klokken 12:29
19B var vel ikke den etterlyst rekkevidde/ladehastighetsoppdateringen?

19B har i hvertfall ikke påvirket rekkevidden hos meg annet enn at bilen er mye mer optimistisk ved fulladet enn tidligere. GOM 420km vs 360km før oppdatering.

I praksis er det den gamle "gjetningen" som treffer best (selv om den også er veldig optimistisk - Reell rekkevidde på min bil er ca 310km ved "normal" kjøring på langtur).
Rekkevidde forlengelsen er en separat pakke og ikke noe med 19b å gjøre. Begge deler må vist ordnes på verksted.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

#64
[OFF-TOPIC]
Sitat fra: fantonsen på onsdag 23. oktober 2019, klokken 07:55
Hmmm... Ser at det er skjedd med meg også nå. Signaturen min er bare plutselig søkk borte!
Ser ut som det skjer hvis jeg legger til et bilde i profilen min..
edit: fikset det ved å endre bildet til 200x200px
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Fikk men første svarte skjerm i dag med 19B..35.

Skulle teste den ny funksjonen i navigasjon der bilen indikerer ladestand ved målet - det fungerte strålende. Tenkte jeg skulle stoppe navigasjon men fant ikke hvor i farten og trykket på knappen med to tannhjul/settings. Da gikk det i svart gitt, men kom opp igjen ila kort tid...sikkert ingen som har tenkt på den kombinasjonen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Det er en funksjon for å skru av skjermen, var ikke den du kom borti da? :)

Jeg har den på hurtigtast på rattet. Skrur alltid av skjermen når jeg kjører i mørket.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

4Matic Fanatic

Sitat fra: JorgenM på mandag 28. oktober 2019, klokken 07:05
Det er en funksjon for å skru av skjermen, var ikke den du kom borti da? :)
Første dialogboksen som kommer opp når du trykker på innstillinger-knappen, nede til venstre der slår du av alt lys i skjerm... dersom alt kom på igjen neste gang du trykket noe sted ville jeg også tippet at det var det som skjedde.

Ingeniøren

#68
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 28. oktober 2019, klokken 07:52
Sitat fra: JorgenM på mandag 28. oktober 2019, klokken 07:05
Det er en funksjon for å skru av skjermen, var ikke den du kom borti da? :)
Første dialogboksen som kommer opp når du trykker på innstillinger-knappen, nede til venstre der slår du av alt lys i skjerm... dersom alt kom på igjen neste gang du trykket noe sted ville jeg også tippet at det var det som skjedde.

Det kan være da skjermen dukket opp når jeg satte i revers... Når ting gjøres i fart kan man fort dobbeltrykke  :o

Edit: Var ikke klar over denne knappen, men testet i ettermiddag og den skrur bare av hovedskjermen. Det som skjedde for meg la alle skjermer i midtkonsollen svarte. Kom som sagt opp igjen men begynner å lure på om jeg ikke har bilprogramvare/telmatikk 16.2 allikevel, men forsatt 14.2. Rimer dog ikke med at jeg kan begrense lading til f.esk. 80% og stoppe og starte lading som jeg vil. Mulig jeg var borti en bug som fikses av S19B...40.. Må vel mase om å få den...

Sjekket igjen i morgens og nå ser jeg at avknappen tar begge skjermene, men ikke de to rattene for justering av varme mm. Ble litt usikker nå så får la tvilen komme tiltalte til gode osv...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

Du hadde muligens bare en «hikkup». Svarte skjermer problemet slår av alle skjermer i midtkonsoll, også styring av aircon, og dette vedvarer ofte i flere dager før skjermene kommer på igjen. Men har ikke opplevd det mer etter oppgraderingen av telematikken til 16.2
Jeg har hatt ett par reboot av systemet mens jeg har kjørt bilen, men skjermene kommer på nokså raskt, kanskje 5 minutter på det værste.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

4Matic Fanatic

Jeg ble fortalt at H193 skulle løse svartskjerm-problematikken, og har vel heller ikke sett dette etter at jeg fikk denne i mai-ish.

ardevd

Til info vil rekkeviddeoppdateringen etter planen bli tilgjengeliggjort for forhandlernettverket neste Onsdag. Deretter vil info om kampanjen bli sendt ut til kunder en eller annen gang etter det. 

Maxwell_400

Sitat fra: ardevd på onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:24
Til info vil rekkeviddeoppdateringen etter planen bli tilgjengeliggjort for forhandlernettverket neste Onsdag. Deretter vil info om kampanjen bli sendt ut til kunder en eller annen gang etter det.

Det blir en stor dag! Jula kommer tidlig i år!
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic


Stikkkontakt

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:30
Sitat fra: ardevd på onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:24
Til info vil rekkeviddeoppdateringen etter planen bli tilgjengeliggjort for forhandlernettverket neste Onsdag. Deretter vil info om kampanjen bli sendt ut til kunder en eller annen gang etter det.

Det blir en stor dag! Jula kommer tidlig i år!

Så spørs det hva "opp til 8%" betyr. Betyr det 8% under ekstreme forhold og kanskje ingen forbedring til vanlig? Og det jeg har lest om økningen i ladehastighet er så mye avhengig av hvis-såfremt-ifall at det i praksis fortsatt er lysår bak e-tron. Prove me wrong JLR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA