Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace

Startet av Tellus, søndag 15. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

RayBomb

I dag fikk jeg første oppdatering av infotainmentsystemet uten å måtte kontakte forhandler først. Så denne er nok sendt ut fra hovedkontor (eller hva jeg skal kalle det)

True SOTA:
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Tellus

Ser den var kun på 7MB. Antar du hadde en tidligere variant av 19B fra før.
Mener min 19B installasjon var 70MB.

Får ta en tur ut i bilen og sjekke om det har kommen en ny oppdatering 😊

RayBomb

Sitat fra: Tellus på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:13
Ser den var kun på 7MB. Antar du hadde en tidligere variant av 19B fra før.
Mener min 19B installasjon var 70MB.

Får ta en tur ut i bilen og sjekke om det har kommen en ny oppdatering 😊
Det stemmer, stod i signaturen min, menvet ikke hvorfor signaturen min av og til bare forsvinner..
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Tellus

Sitat fra: Tellus på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:13

Får ta en tur ut i bilen og sjekke om det har kommen en ny oppdatering 😊

Har faktisk den nyeste. Den var nok tilgjengelig i forrige uke da forhandler pushet den til bilen min.

fantonsen

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:21
Det stemmer, stod i signaturen min, menvet ikke hvorfor signaturen min av og til bare forsvinner..

Hmmm... Ser at det er skjedd med meg også nå. Signaturen min er bare plutselig søkk borte!
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Ingeniøren

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:21
Sitat fra: Tellus på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 21:13
Ser den var kun på 7MB. Antar du hadde en tidligere variant av 19B fra før.
Mener min 19B installasjon var 70MB.

Får ta en tur ut i bilen og sjekke om det har kommen en ny oppdatering 😊
Det stemmer, stod i signaturen min, menvet ikke hvorfor signaturen min av og til bare forsvinner..

Signaturen - er det noe jeg ikke har lagt inn i bilen ??
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic


Ingeniøren

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 23. oktober 2019, klokken 21:37
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 23. oktober 2019, klokken 18:25
Signaturen - er det noe jeg ikke har lagt inn i bilen ??

Signaturen:

OK  :) :) :) Kobla ikke da min aldri har forsvunnet.

Trodde jeg måtte logge på ett eller annet i bilen for at SOTA skulle virke.  SOTA skal være aktivert hos meg og da forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke får en bug fix på 19B når den er sluppet. SOTA begynner dog å likne en farse der det virker som det helt styres av forhandler for hver bil av gangen. Men skal ikke klage da InControl fungere strålende etter at bilen var inne  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moe696

Jeg fikk nettopp 19B, fra 19A. Det kom «automatisk», men kun etter å ha deaktivert (låselnappen og pin) og reaktivert programvareoppdatering i innstillinger. Da dukket den opp umiddelbart. 

Før dette trykket jeg på sjekk om nye oppdateringer uten at den fant noen ny oppdatering. Verdt et forsøk.


JorgenM

Prøvde det samme som deg, men ingen oppdatering tilgjengelig på min.
Jeg har 19A.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RayBomb

rart, dette er min 2. 19b....
Den første 19b (s19b_19.35.5-418001) måtte forhandler pushe manuelt slik at bilen fikk den OTA. Jeg måtte kontakte en annen forhandler enn der jeg kjøpte bilen, for de hadde ikke peiling på hvordan man pushet SOTA..
Den siste kom automatisk..
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Kadett 1100 1971

Har Jaguar Norge info om hvilken dato den store oktober2019-oppdateringen er tilgjengjengelig for installasjon på verksted ?

JaguarNorge

Sitat fra: Kadett 1100 1971 på fredag 25. oktober 2019, klokken 08:08
Har Jaguar Norge info om hvilken dato den store oktober2019-oppdateringen er tilgjengjengelig for installasjon på verksted ?
Det er 19B som var ment å komme i oktober, denne kan du ta kontakt med din forhandler for å få utført. Vi har dessverre ingen informasjon om når neste oppdatering vil bli tilgjengelig.

Chimp

Sitat fra: JaguarNorge på fredag 11. oktober 2019, klokken 10:28
I forbindelse med Drivers Experience event vi hadde ved Rudskogen Motorsenter i september hadde vi besøk av sjefingeniøren for I-PACE Stephen Boulter. Han har kunnet besvare en del spørsmål fra både kunder og interesserte. Nedenfor har presiserer vi noen av punktene som er listet i starttråden.

- Infotainment er ikke laget av JLR, men av en 3.part
Infotainment systemet kommer fra andre modell linjer og er derfor ikke utvikler spesifikt til I-PACE.
På grunn av mange ekstra funksjoner rundt batteristyring, opplading o.l. er mengden av data og prosessene vesentlig høyere en for andre modeller. Det betyr at Engineering jobber med forbedringer som skal optimere hastigheten av behandlingen av disse dataene ved å prioritere oppgaver og fjerne irrelevante prosesser. Men oppgraderingene er avhengig av nasjonale standarder og utstyrs varianter.


- SOTA per i dag håndterer kun Infotainment. Flere moduler kommer senere.
Dette er helt rett. Allerede i år vil det komme en fysisk oppdatering som skal gjøres inne hos forhandler. Den vil åpne opp for flere oppdateringer via SOTA. Helt konkret sistert fra Stephen Boulter vil følgende skje:

1.   In October we'll be informing all existing I-Pace customers about a significant new SW update. Through a mixture of real customer data harvesting and a dedicated development fleet, we have been optimizing the Jaguar I-Pace to make a number of improvements:
•   Improved Regenerative Braking:
Regen can now operate at lower speeds and is stronger at higher SoC. This im-proves the 1 pedal driving experience and efficiency.

•   SOTA:
The battery management, charging module and telematics unit will be updateable over the air.
Efficiency:*
We have improved the efficiency of the I-Pace in real world driving conditions, which resulted in range improvements of up to 8%. Some of the improvements are particularly effective in cold temperatures:
In ECO mode, the torque split is optimized for better efficiency
Higher depth of discharge in the battery
Optimized cooling strategy to enable the active vanes to be closed more of the time
Improved cell balancing strategy
Prioritize heat recovery from ambient at start up, this allows the vehicle to reach optimum operating temperature sooner
Reduce use of high voltage heater

- Forbedret ladekurve kommer (100 kW over et lengre register)
Jaguar Land Rover har fra starten vært konservativ rundt DC lading. Dette har vært for å beskytte batteriet, men etter 1 års erfaring og data innsamling åpnes det opp for å kunne lade mer effektivt. Avhengig av bilens status (spesielt state of charge og batteri temperatur) er lade effektiviteten definert ut fra en "look-up" table som er lagret i BCCM (Battery Charging Control Module). Når forholdene er optimale (batteri temperatur 30 grader og tate of Charge unde 10%) vil BCCM spørre ladestasjonen om 107 kW. I alle andre tilfeller vil lade hastigheten være lavere og ikke kunne holdes over lengre perioder. I land som Norge er det sjeldent at batteriet når 30 grader. Men med store mengder innsamlet data og erfaringer fra testbiler og med over 800.000 kjørte km er Engineering så og si klar for optimeringer som vil gi mer effektiv opplading. Her skal man især fokusere på å løsne opp kravene til temperatur og State of Charge.

- Generelt er JLR veldig fokusert på forbedret lading og forbedret effektivitet (rekkevidde)
Dette stemmer. Engineering fokuserer allerede i år på å forbedre effektiviteten av ladingen.

- For å fylle opp batteriet helt må batteriet få nødvendig tid til å balansere cellene. Du kan 'miste' flere kWh hvis du hekter av ladekabelen for tidlig selv når bilen rapporterer å være fulla-det. Det jobbes med smartere balanseringsalgoritmer slik at dette 'problemet' blir mindre.
Dette er korrekt, det er noe som de fleste elbil fabrikanter arbeider med og det kommer til å komme løpende optimaliseringer via SOTA.

- Maks teoretisk ladehastighet for I-Pace er 107 kW.
Dette stemmer også.

- Det skal komme en oppdatering i slutten av denne måneden.
Denne oppdateringen er planlagt å komme denne måneden.

19B var vel ikke den etterlyst rekkevidde/ladehastighetsoppdateringen?

Tellus

Sitat fra: JaguarNorge på fredag 11. oktober 2019, klokken 10:28

- Det skal komme en oppdatering i slutten av denne måneden.
Denne oppdateringen er planlagt å komme denne måneden.

Sitat fra: JaguarNorge på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:17
Sitat fra: Tellus på fredag 11. oktober 2019, klokken 21:10
Kjempebra informasjon.
Antar at med denne måneden menes oktober  ;D

Ja, det stemmer at det er i oktober.

Denne oppdateringen det siteres fra her var den som gikk på rekkeviddeforbedringer og ladeforbedringer. Det er ingen slike i 19B som er en ren infotainment oppgradering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA