Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace

Startet av Tellus, søndag 15. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

Tellus

Både på norsk facebookgruppe og UK forum fortelles det at det er viktige oppdateringer på gang. Informasjonen stammer fra personer som har vært i direkte kontakt med 'engineering' mijøet i JLR.

Uk forum biten kan leses her.
https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=2353&start=70

Innlegget på facebookruppen var av salgssjefen i Bilpaviljongen AS.

Litt info sakset fra de to personene.
  - Infotainment er ikke laget av JLR, men av en 3.part
  - Infotainment vil fortsatt bli vedlikeholdt (bug fiks), men det er grenser for hvor mye raskere det kan bli gitt dagens hardware.
  - JLR satser stort på SOTA
  - SOTA per i dag håndterer kun Infotainment. Flere moduler kommer senere.
  - Forbedret ladekurve kommer (100 kW over et lengre register)
  - Generelt er JLR veldig fokusert på forbedret lading og forbedret effektivitet (rekkevidde)
  - Det kommer noen spennende nyheter fremover, men vi må inn til forhandler for å få de installert (ikke over SOTA med andre ord).
   - For å fylle opp batteriet helt må batteriet få nødvendig tid til å balansere cellene. Du kan 'miste' flere kWh hvis du hekter av ladekabelen for tidlig selv når bilen rapporterer å være fulladet. Det jobbes med smartere balanseringsalgoritmer slik at dette 'problemet' blir mindre.
   - Det kommer en stor oppdatering rundt årskiftet som vil senke forbruket med 8% samt frigjøre mer av kapasiteten i batteriet til vanlig bruk.
   - Maks teoretisk ladehastighet for I-Pace er 107 kW.
   - Det skal komme en oppdatering i slutten av denne måneden.






Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. september 2019, klokken 06:48
Håper de får igang SOTA på min snart da....

Det kan hende at du må få forhandler til å åpne opp SOTA på bilen din manuelt (de trenger ikke bilen inne på verksted, gjøres via en nettside) - Dette måtte jeg få dem til å gjøre for å få SOTA aktivert i bilen.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt


Jaro

Sitat fra: Tellus på onsdag 18. september 2019, klokken 12:53
19B er ut nå  :D

Noen som har lastet ned ?

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=2450
Jeg fikk i går.  Helt problemfri oppdatering via SOTA.  Foreløpig ser det veldig bra ut og ingen bugs.  Må teste ytterligere for å se hva som er forbedret.
VW e-Golf 2014 - Solgt
Tesla S P85 2014 - Solgt
Tesla X75 2017 - Solgt
BMW i3s 2019 - Solgt
BMW i3 2017
Jaguar I-Pace
--  Sandnes, Rogaland --

Tellus

En på UK forumet hevder han skal få den varslede oppdateringen som skal forbedre energieffektiviteten, senke 0% sikkerhetsmarginen samt bedret hurtiglading allerede førstkommende mandag. Litt rart at ingen har plukket opp noe via topix, men la oss håpe den er på vei nå.

SitatIf it can help you should ask them to have a look at the service letters mentioned in the diagram above ( in French ) : JLR00163v2, 169, 170.
Besides I am booked on Monday to get the efficiency package ( I will get confirmation this week-end at a JLR event ) upgrade . This efficiency package relates to another 8% range increase and the 100 KW charging rate.

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=2450&start=230

JaguarNorge

I forbindelse med Drivers Experience event vi hadde ved Rudskogen Motorsenter i september hadde vi besøk av sjefingeniøren for I-PACE Stephen Boulter. Han har kunnet besvare en del spørsmål fra både kunder og interesserte. Nedenfor har presiserer vi noen av punktene som er listet i starttråden.

- Infotainment er ikke laget av JLR, men av en 3.part
Infotainment systemet kommer fra andre modell linjer og er derfor ikke utvikler spesifikt til I-PACE.
På grunn av mange ekstra funksjoner rundt batteristyring, opplading o.l. er mengden av data og prosessene vesentlig høyere en for andre modeller. Det betyr at Engineering jobber med forbedringer som skal optimere hastigheten av behandlingen av disse dataene ved å prioritere oppgaver og fjerne irrelevante prosesser. Men oppgraderingene er avhengig av nasjonale standarder og utstyrs varianter.


- SOTA per i dag håndterer kun Infotainment. Flere moduler kommer senere.
Dette er helt rett. Allerede i år vil det komme en fysisk oppdatering som skal gjøres inne hos forhandler. Den vil åpne opp for flere oppdateringer via SOTA. Helt konkret sistert fra Stephen Boulter vil følgende skje:

1.   In October we'll be informing all existing I-Pace customers about a significant new SW update. Through a mixture of real customer data harvesting and a dedicated development fleet, we have been optimizing the Jaguar I-Pace to make a number of improvements:
•   Improved Regenerative Braking:
Regen can now operate at lower speeds and is stronger at higher SoC. This im-proves the 1 pedal driving experience and efficiency.

•   SOTA:
The battery management, charging module and telematics unit will be updateable over the air.
Efficiency:*
We have improved the efficiency of the I-Pace in real world driving conditions, which resulted in range improvements of up to 8%. Some of the improvements are particularly effective in cold temperatures:
In ECO mode, the torque split is optimized for better efficiency
Higher depth of discharge in the battery
Optimized cooling strategy to enable the active vanes to be closed more of the time
Improved cell balancing strategy
Prioritize heat recovery from ambient at start up, this allows the vehicle to reach optimum operating temperature sooner
Reduce use of high voltage heater

- Forbedret ladekurve kommer (100 kW over et lengre register)
Jaguar Land Rover har fra starten vært konservativ rundt DC lading. Dette har vært for å beskytte batteriet, men etter 1 års erfaring og data innsamling åpnes det opp for å kunne lade mer effektivt. Avhengig av bilens status (spesielt state of charge og batteri temperatur) er lade effektiviteten definert ut fra en "look-up" table som er lagret i BCCM (Battery Charging Control Module). Når forholdene er optimale (batteri temperatur 30 grader og tate of Charge unde 10%) vil BCCM spørre ladestasjonen om 107 kW. I alle andre tilfeller vil lade hastigheten være lavere og ikke kunne holdes over lengre perioder. I land som Norge er det sjeldent at batteriet når 30 grader. Men med store mengder innsamlet data og erfaringer fra testbiler og med over 800.000 kjørte km er Engineering så og si klar for optimeringer som vil gi mer effektiv opplading. Her skal man især fokusere på å løsne opp kravene til temperatur og State of Charge.

- Generelt er JLR veldig fokusert på forbedret lading og forbedret effektivitet (rekkevidde)
Dette stemmer. Engineering fokuserer allerede i år på å forbedre effektiviteten av ladingen.

- For å fylle opp batteriet helt må batteriet få nødvendig tid til å balansere cellene. Du kan 'miste' flere kWh hvis du hekter av ladekabelen for tidlig selv når bilen rapporterer å være fulla-det. Det jobbes med smartere balanseringsalgoritmer slik at dette 'problemet' blir mindre.
Dette er korrekt, det er noe som de fleste elbil fabrikanter arbeider med og det kommer til å komme løpende optimaliseringer via SOTA.

- Maks teoretisk ladehastighet for I-Pace er 107 kW.
Dette stemmer også.

- Det skal komme en oppdatering i slutten av denne måneden.
Denne oppdateringen er planlagt å komme denne måneden.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på onsdag 18. september 2019, klokken 12:53
19B er ut nå  :D
Noen som har lastet ned ?
Oppdaterte min på tirsdag over 4G, no problem.
VESENTLIG bedre respons på 360/ryggekamera, og hørbar lyd på fotoboksvarslingen er vel det jeg har registrert som endringer.

LittleHammer

Takk for oppklarende informasjon JaguarNorge  :+1:

Dette er spennende!
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Kjempebra informasjon.
Antar at med denne måneden menes oktober  ;D

Eon

Veldig bra at Jaguar Norge kommer med informasjon på forumet. Deltagelse i aktuelle tråder vil fjerne mye usikkerhet og gjøre oss bil-nerder her inne vesentlig mer fornøyd :-)
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

JaguarNorge

Sitat fra: Tellus på fredag 11. oktober 2019, klokken 21:10
Kjempebra informasjon.
Antar at med denne måneden menes oktober  ;D

Ja, det stemmer at det er i oktober.

JaguarNorge

Sitat fra: Eon på mandag 14. oktober 2019, klokken 08:45
Veldig bra at Jaguar Norge kommer med informasjon på forumet. Deltagelse i aktuelle tråder vil fjerne mye usikkerhet og gjøre oss bil-nerder her inne vesentlig mer fornøyd :-)

Så hyggelig å høre! Vi skal gjøre vårt beste på å engasjere oss i sakene på forumet. Så dere vil nok se en del til oss fremover :)

Tellus

Personen på UK forumet jeg nevnte i et tidligere innlegg fikk i dag to  nye oppdateringer. 101E og 102E. 103E er fortsatt ikke klar og det er den vi venter mest på.

Ellers så hadde det vært fint om JaguarNorge kunne si noe om 19B blir åpnet for alle over SOTA eller om vi må henvende oss til forhandler for å få den. I og med den fikser blant annet forsinkelser i ryggekamera så er dette en oppdatering jeg vil anta absolutt alle I-Pace eier ønsker å få gjort.

SitatKermit68 I do confirm the release of campaigns 101E and 102E related to better autonomy and better regen . My I-Pace has been upgraded this morning . Unfortunately the campaign 103E related to the 107KW charging will not be released until early November . Therefore the answer to your question is early November after checking with your dealer for campaigns 101E, 102E, 103E ( they appeared in Topix a few weeks ago but without any explanation)

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=2600&start=40

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA