Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

7,4 kw ombordlader

Startet av reitsma, søndag 15. september 2019, klokken 19:50

« forrige - neste »

reitsma

Hei

Holder på å skaffe meg hjemmelader, hvordan finner jeg ut om jeg har 7,4 kw ombordlader i bilen? 2016 94ah fully charged.

Er det noe fordell med 3fas 16a? Har bestilt 32a 1 fas, litt avhengig om nettverket klarer det hjemme.

Vollis47

3-fas er bra dersom bilen kan ta det. Mener at noen BMWer kan lade med ca 11 kW på 3-fase 16 A.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

94Ah fully charged har 11 kW lader for 3-fas TN (16A), som også fungerer som 32A 1-fas lader, både på TN og IT-nett.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. september 2019, klokken 06:43
Trenger du det ?
For å svare på litt erfaringer som eier av i3 siden 2014 - jeg har ladet på 12 A schuko siden da (det var lov i 2014), og har et par ganger ila 5,5 år vært i beit pga at den ladet for tregt hjemme. Som eneste bil ville jeg nok investert i større kapasitet, men hvis man har en alternativ bil med lengre rekkevidde, så nei.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

reitsma

Trenger i.p. ikke 32A lader per nå til I3, men skal jeg først skaffe med hjemmelader må den være dimensjonert for framtiden, batterier blir bare større og større, og nettet i nabolaget kan bare ha så mange semi- hurtigladere.

Det koster bare noen tusenlapper ekstra for litt overdimensjonert lader, det er litt 'første mann til mølla' iflg nettselskapet.

Vollis47

Best fleksibilitet får du med tre-fase 32A dersom du har 400 V TN
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ingeniøren

Når det gjelder batteristørrelse så trenger du faktisk høyere lade kapasitet ved lite enn stort batteri. De færreste bruker opp et stort til og fra jobb, men det skjer fort med et lite og da trenger du raskt påfylle for ting på kvelden. Et stort har kapasitet til begge deler og kan bruke natta til etterfyll.

Men, legger du først opp så er det vel like godt å...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Kraftigere lading hjemme kan få ned strømprisen ved å lade kun om natten om man har variabelt strømpris.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

reitsma

Ja, tenker det samme. Hurtig ladning om kvelden/natten med variabel pris. Kjekt med I3 som har timer til det.

Samco

Høyere hastighet har vel en bra bonus om man offentlig lader med type 2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA