Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf batteripakke i buddy?

Startet av Loui, søndag 15. september 2019, klokken 15:33

« forrige - neste »

Loui

Heisann, har en 09 buddy, der batteriene er gone.
Men leker veldig med tanken om å bruke en oppskrift som jeg leste, der en kar skrev relativt detaljert om hva og hvordan dette skulle gjøres, mtp leaf batterier, antall veller, BMS osv. .
Spørsmålet er da, er det noen her inne som har gjort dette selv?
Man kan si hva man vil om lønnsomhet, men jeg ser ikke syn på å kjøpe nye bly batterier og montere i bilen, da dette ikke gir meg rekkevidde nok.

Olee

Hadde selv planer om det, men fikk ikke tid.. Bilen gikk fint med "testbatteriet" mitt som bestod av 10 Leafmoduler i serie. Altså 20s2p. Så er det bare å putte i så mange du trenger/har plass til. Skal være nok plass til 20 moduler under sofaen, så er det bare måle litt fremme hvor mange du får inn  :+1:

Billigere med et Leafbatteri enn ny blybatteri  ;)

taumarc

Kan du dele oppskriften som du har leste?

Loui


taumarc

Hva har du gjort for BMS / lading?

Har du gjort noen endringer i motor controller?

Har du bilder?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

taumarc


offpist

Rart dette med at motor controlleren ryker ved 20S opp sett.
Laderen lader jo helt opp til 87,4V så da burde jo motor controlleren tåle 90V om ikke annet.
Forstår at hvile spenningen på bly batterier vil være en del lavere, men likevel.

Jeg har nemlig en del Mercedes B-Klasse moduler og de er 7S, så 3S av disse bil bli 21S.
Men da skjønner jeg at det ikke er noen vits i å prøve det.

Tesla Model S og X moduler derimot bør jo være perfekte?
Hver modul er 6S, og med 3 slike i serie vil man få 18S.
De er ca 685mm X 300mm X 75 mm, og 5.3kWh så totalt 15.9KWH.

Eventuelt så har jeg også testet med E-Golf og E-Up moduler og de passer fysisk inn.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

20S med celle spenning på 4.1V blir 82V.
Altså egentlig lavere enn laderen er satt opp med originalt.
Det vil tilsvare 6 blybatterier på 13.67V hver. Høres helt merkelig ut at motor controlleren skulle ryke av det?

Jeg lanserer også en mulighet for å lure car kontrolleren slik at den blir fornøyd med sense spenningene.
Nemlig å sette helt like motstander i mellom hver sense ledning. I teorien da så vil totalspenningen på batteriet bli perfekt fordelt på hver av de 6 inngangene. Og det er heller ikke lengre et problem med å kjøre 19 20S til å gå opp i 6.

Det vil bli et strømforbruk ved 82V på 0,0045A, altså 0,35W men det skulle ikke være noe stort problem.
Det vil ta ca 1000 dager å tømme batteriet med det alene.

Kanskje kan man gå opp til 6000 ohm motstander og halvvere forbruket men en plass må man begynne.
Noen smarte hoder som har noen tanker om det vil virke?
Motstander i dag har gjerne 1% feilangivelse, som er veldig lite, jeg har tro på dette.


Nok en grunn til å gå opp i spenning er at low cutoff er faktisk på 63V (har jeg blitt fortalt).
Det er 3,5V pr celle ved 18S og da er det enda mye kapasitet igjen i et Lithium Ion batteri.
Ved å øke til 20S så blir cutoff ved 3,15V pr celle og det er perfekt.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Buddy-DK

Hej

Jeg er ved også at ombygge til Lithium, dog med kun 9stk 8v Leaf i serie ca. 72v. Jeg har tænkt at gøre nøjagtigt det samme med modstande for at gøre CarControlleren tilfreds. Kan ikke se det kan gøre anderledes og det er jo lavt forbrug.

Til information kan Zivan laderen reguleres i spænding, så du justere ned din spænding og evt. også ampere hvis du behøver det. Jeg har bestilt oveni en ny eeprom til Zivan, så ladekurve er tilpasset lithium batterier. Koster ca 30euro plus fragt :-)

Mvh Lars

offpist

Jeg har gjort litt undersøkelser rundt min motor controller og det er en SET865L laget av PG Drives Technology.
Altså IKKE en Curtis som de fleste Buddyer har. Den greier 650A peak, og i følge manualen tåler den maks 98V.
Så det er gode nyheter, for da kommer jeg til å prøve meg på 20S oppsett, til og med 21S burde gå bra.

Buddy DK: Se PM.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

RoadRunner

FYI: På min gamle Roadrunner (bly 2008) stanset framdriften når spenningen gikk ned mot 60v.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

Bygger til opplysning om en Fulu fra 6 stk blybatteri (72V) til 11 doble Leaf Celler. Gir en perfekt spenning som fungerer både på lading, og kjøring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

han

har en Buddy CityJet 6 i daglig drift,men Odyssy AGM batteriene begynner å bli dårlige selv om jeg har holdt de igang på overtid-7/8år, mot normalt 5.Det jeg lurer på og som ingen av batteriprodusentene jeg har diskutert med er hvorfor AGM batterier blir "slitt"Denne batteritypen har jo ikke de svakhetene som vanlige batterier har,der blypulveret løsner i rammene og sammler seg i bunn av cellene og så ligger og kortslutter.AGM batterien er jo også helt forseglet bortsett fra overtrykksventilen og regenerer ladegassene tilbake til vann som skal forbli i batteriet.Den vanligste dødsårsaken for vanlige blybatterier er jo sulfatering og det finnes mange teorier og patenter for å motvirke og løse opp sulfatkrystallene, men AGM batterier skal være meget motstandsdyktige mot sulfatering pågrund av plateoppbyggingen og syren som er sugd opp i glassfibermatten.                     Hva er da problemet,hvorfor svekkes et lukket Odyssy batteri?På min Buddy tar batteriene fortsatt greit lading har fortsatt en spenning på ca 12,80v etter 3 dager uten lading,men under bruk holder ikke batteriet spenningen like lenge så kjørelengden er redusert til 10-12km.
   Kan det være at batteriet har delvis "tørket ut" dvs at det oppgjennom årene har lekket litt av ladegassene og ikke har regenerert alt tilbake til vann.Det er jo et lukket batteri der det ikke er mulig å etterfylle vann som på et vanlig blybatteri eller f,eks gaffeltruckbatterier.
Er det noen som har prøvd å åpne et AGM batteri for å prøve å tilsette det destillert vann?
har også vurdert å gå over til litiumbatterier og det viser seg nå at kineserne har kommet så langt at de produserer lithiumbatterier med innebygde BSM enheter i stort sett standard dimensjoner som vil passe rett inn i Buddyen og der det gamle ladesystemet skal kunne brukes,men for å få dette nogenlunde rimelig må en selv impotere en pall med slike batterier.


offpist

Bly og AGM trives ikke med å kjøres helt tom slik man gjerne gjør i en El-bil.
Bedre å bare bygge om til lithium først som sist.

Det er ikke alle drop-in batterier som trives med å kobles i serie.
For det du planlegger er egentlig å koble 6 av de i serie.. og du kan ødelegge den innebygde bms`n på dette.
Dessuten er har de fleste en maks belastning på 100A som også kan bli en utfordring selv om du har 2 i paralell.
Det beste er å bygge opp med 23 celler Lifepo4 eller 20S Lithium-Ion og en samlet BMS.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA