Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladestasjon for 2 biler?

Startet av BulletBob, søndag 15. september 2019, klokken 10:18

« forrige - neste »

BulletBob

Vi har 2 elbiler og har endelig kommet så langt at vi vurdere å kjøpe en hjemmelader med 2 kontakter, dvs kunne lader begge biler samtidig. Ser utt som det alle tilbydere kun har ladere med en kontak.

Er det noen der ute i samme situasjon og har gode løsninger å foreslå?

Takk!

Amatøren

Denne kan være alternativ:

eRange Duo Type2-uttak x 2


Bare vær klar over at ryker laderen så får du nok ikke ladet med andre uttaket heller.

Alternativ, men koster:
To stykk 32 A ladere. Separate kurser selvfølgelig og egen 16 A 'støvsuger kurs'.  ;)
Du kan ikke vise dette vedlegget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trekkoppbil

Det spørs litt hva som er poenget med å lade 2 biler samtidig.
Er det 1-faselading eller 3-faselading det er snakk om?

Ved enfaselading ville jeg lade bilene på hver sine faser eller til ulike tider.

Hvis jeg skulle hatt en felles lader, så ville det heller ha vært for å kunne lade 1 bil om gangen: Når den ene er ferdig eller ikke tilkopla, så kan den andre ta over.  Eller hvis man starter lading om natta, så tar man første bil som skal ut, og deretter neste bil.
Tenker du på noe mer dynamisk lastbalansering?

Har man evse som leser av strømmåleren i huset, og begrenser seg, og hvis man har internetløsning med styring og overvåking, så kan jeg se en viss forenkling med en felles boks.

Ellers vil jeg advare mot at et felles ladepunkt i garasjen, kan gi en en kingel av lause kabler, og at det kan bli mye ryddigere om hver biloppstillingsplass har egen hensiktsmessige vegguttak.

Vollis47

Jeg ville absolutt satset på to enkle ladere som kan dele på lasten;

  • du får flere ladere å velge mellom
  • doble ladere er kostbare
Sikrere, om en blir defekt, har du fremdeles en som virker
[/list]
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad

#5
Ensto sin som er brukt på Gardermoen er også dobbel. https://www.ensto.com/no/produkter/ladestasjoner-for-elbil/wallbox/

Eg hadde forhåpningar til denne frå Gewiss https://www.gewiss.com/ww/en/products/experience-catalogue/catalogs/series/product/building/joinon-range-units-for-electrical-vehicle-recharging/GW68105 , men prisen er ei utfordring...

2 stk Easee er vel også eit brukandes alternativ.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Thomas Parsli

Vi kjøpte to Easee, betalte 6.495,-/stk og rundt 7000,- for montering av begge.
De står på hver sin 16A 1-fas og det har vist seg å være mer enn nok for vårt bruk.
(Man skal kjøre ganske langt hver dag før 16A ikke er nok)

https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

fredag

Gå for to ladebokser med lastdeling i stedet for en boks med to uttak.

Tesla Wall Connector har lastdeling, og har integrert type2-kabel som er praktisk. Forutsetter at elbilene du har har type2-kontakt i bilen (dvs ikke gammel Leaf, i-Miev, osv).

Det er ofte nye TWC til salgs på Finn for ca 4000 - 4500kr pr stk.

Og så må du ha et underfordelingsskap i garasjen med en kurs til hver ladeboks og en kurs til øvrige ting som lys, stikkontakt, støvsuger, garasjeport osv.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 15. september 2019, klokken 13:42
Ved enfaselading ville jeg lade bilene på hver sine faser eller til ulike tider.

Dersom det er IT nett i huset, så finnes ikke uavhengige spenninger.

Med to 16A ladeuttak, får du ca 28A i felleslederen.
Med to 32A ladeuttak, får du ca 56A i felleslederen

Er det TN-nett går det bedre med 16 eller 32A i N-leder.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Kjeboe

Her var det mange gode tips.
Jeg innser vel etterhvert at det er smalt marked for dobbel lader, og de er for brede for tiltenkt plassering.

Elektrikeren min anbefalte Easee lader og den ser jo forsåvidt fornuftig ut.

Så får jeg vurdere og bygge ut med en til senere 😁👍

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA