Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skulle smøre bremsene og skifte klosser, men brakk boltene på caliperen...

Startet av langtnavn, lørdag 14. september 2019, klokken 21:03

« forrige - neste »

langtnavn

Har hatt litt ulyd fra bremsene på min iOn (2017) så tenkte jeg skulle smøre opp og evt. bytte klosser i dag. Men i det jeg forsøke å løsne den første caliperen så brakk bolten som holder den på plass. I og med at skaden var skjedd og jeg nesten måtte ha løs caliperen for å forsøke å fikse problemet forsøke jeg å løsne den andre bolten, som brakk tvert. Forstår ikke helt hvorfor de brekker så lett. Jeg er ikke akkurat Hulken og har bare brukt den kraften jeg selv klarer å få til med en stutt liten pipenøkkel.

Er litt i villrede, tenkte få løs selve holderen til klossene og om mulig borre ut de boltene som er knekt. Men må få løs to bolter for å få den av, og de sitter dønn, med tanke på hvor lett de første boltene knakk har jeg blitt litt skeptisk til å gyve løs på de to neste. Er det noen som har vært borti noe slikt på disse bilene?

Sikkert et longshot, men kan det her på en eller annen måte komme inn under garanti? Jeg regner med at skiver og klosser normalt er slitedeler, men boltene her skal vel ikke knekke for et godt ord? Og lurer litt på baksiden på skivene, er en god blanding av dype riller og rust der, burde de ikke ha holdt bedre? Bilen er 2,5 år og har gått 39000 km. Eller er det jeg som burde skiftet klosser tidligere?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Du kan ta av calipern med braketten (två bultar, tror det är 17mm).
Brottytan ser ren ut, så bulten måste ha rostat fast.
Du får nog oavsett byta både skivor och klossar utifrån bilderna att döma, allt för mycket rost:((

langtnavn

Ja, skal prøve å ta av braketten, men de boltene der sitter dønn fast og er litt redd for at jeg ender med å knekke de også. Dynket med rustfjerner i går kveld så får se om det kanskje hjelper etterhvert.

Er det normalt at man må skifte skiver på disse bilene etter bare to og et halvt år? Vil garantien kunne gjelde for bremseskiver, de skal vel normalt holde litt lenger enn et par år og 39000 km?
(Jeg har forsøkt å bruke bremsene så godt det lar seg gjøre i normal trafikk. Har en relativt bratt strekke på vei hjem på ca 1 km hvor jeg har trillet ned på bremsen og med full stopp fra 60-70 km/t i bånn av bakken.)

Beklager at bildet i første posten ble så stort, jeg fant ikke ut hvordan jeg får lagt det inn i normal størrelse.

engolf

Vet inte om du kan reklamera på två år gamla bromsar som har gått 39´mil. Du kan ju höra med förhandlaren, men jag tvivlar på att det går igenom.
Bultarna som håller braketten är betydligt kraftigare än glidbultarna, så jag tror inte du kommer knäcka dem på första försöket.

TB

Byttet klosser og skiver på min C-Zero i 2018, da var bilen 6,5 år og kjørt ca 80 000 km.

Boltene var enkelt å få ut etter det jeg husker.

En tanke: Om boltene strammes i steden for å løsnes kan de lett knekke. (Testet i andre sammenhenger..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

langtnavn

Ser ut som Peugeot praktiserer 5 år eller 50000 km garanti på bremseskiver. Etter det jeg fant på Peugeot sine sider gjelder det fra 2016, så da satser jeg på at de holder ord. Burde sjekket garanti først, skal huske det neste gang det er noe...:) https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/kun-fire-bilmerker-dekker-rustede-bremseskiver/



TB

Vil tro at du har sjanse om garanti fremdeles, selv om boltene er knekt.
Å måtte dekke ekstra arbeid for knekte bolter vil neppe være så mye i forhold til hele jobben?

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA