Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?

Startet av Carl Anton Stenling, fredag 13. september 2019, klokken 21:48

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Nå er jo ordningen med betaling for lading på kommunale ladeplasser i Oslo etablert.

Hva er din erfaring? Er det for dyrt å lade? Hvordan fungerer tidspunktene og den tekniske løsningen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ryback

Hvordan er det man betaler? Jeg ser at noen plasser er avgiftsbelagt. Må man betale for lading i tillegg? I Fortum-appen så står de som "free of charge" på de stikkprøvene jeg tok.

Orbit

#2
Positivt:

  • Mye bedre tilgang til lading, har veldig skjelden opplevd å ikke finne plass i nærheten av de stedene det har vært ønskelig. Løsningen har riktignok ikke vært gjennom en vintersesong med større ladebehov generelt ennå.
  • Prisen er grei nok. 5 kr/time (på natt) for 3.7kW er noenlude hva hjemmestrøm inkl utstyrskostnad vil ligge på.
  • Når en først er inne i hvordan dette skal brukes, er selve løsningen stabil i bruk.

Negativt:

  • Det er ladeplikt, men lite håndhevelse av at lading faktisk pågår. En del elbiler/hybrider parkerer/står på ladeplass fulladet, på grunn av beliggenhet, ikke fordi de trenger strøm. For hybrider uten nabolagsparkering er også ladeplass billigere enn vanlig parkering.
  • Bymiljøetaten er for lite aktive med bøtelegging/tauing av feilparkerte biler. Fossiler parkerer her da det ofte er eneste ledige parkering i området.
  • Status i Fortum sitt system er svært mangelfullt. Per i dag er det over 20 lokasjoner som ikke viser status i app (selv om de kan brukes), og det ser ikke ut som det har vært noen utbedringer der siden skiftet ble gjennomført.
  • Brukere av DinBybil/Vy feilparerer på ladeplassene, selv om dette er i strid med parkeringsreguleringen (betaling for parkering) og Vy sine egne regler (om aldri sette fra seg bilen på plass med tidsbegrensning). Noe skyldes nok misvisende info fra Vy i bilene, hvor det står at de har lov til å stå på plasser med skilting om ladeplass (uten tidsbegrensning), men slikt finnes ikke lenger i Oslo. Vy-bilene (Zoe) har jo heller ingen mulighet til å lade her da de ikke har ladebøtte eller lignende. Har gitt beskjed til Vy som har endret nettsidene, men ikke klistremerket i bilene.
  • Gamle stolper med Schuko er alt for slitne. Nå som det er betaling for tid, er det mange med UMC o.l. som lader på "høye" strømstyrker så det blir ekstremt varmt inni stolpen, og feilraten har økt mye i det siste.
  • Betalingsløsningen (Bil i Oslo-app/betalingsautomat) er ikke den beste. Det er også en del steder hvor app har feil sonekode, og denne må overstyres manuelt. Jeg har meldt inn en del feil til kommunen, men intet skjer så langt.
  • Ladeløsningen via Fortum er ikke opplagt for folk utenbys fra. Generelt at lading og parkering styres/betales i to forskjellige app'er er ikke brukervennlig. (Betalt parkering, gratis lading). Ingen av app'ene opplyser om at det også den andre app'en må benyttes.
  • 11/22kW-stolper (som lovet) er så langt [nesten] ikke-eksisterende
  • Treg retting av stolper med feil. Ingen retting skjer uten at noen manuelt melder i fra, selv om det burde være kurant å se hvilke stolper som står i feilmodus og ikke.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

emurof

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 13. september 2019, klokken 21:48
Nå er jo ordningen med betaling for lading på kommunale ladeplasser i Oslo etablert.

Hva er din erfaring? Er det for dyrt å lade? Hvordan fungerer tidspunktene og den tekniske løsningen?

Hvis man er begrenset til tre timer så er det tåpelig å samtidig være begrenset til lading på 16A. Det burde vært 32A. Av og til kan man lure på om de som setter opp disse tjenestene tenker gjennom hva de driver med.

Orbit

Oppdatering 1: Fortum sin app varsler nå om at det også må betales separat for parkeringen ved bruk av de kommunale plassene  :+1:

Oppdatering 2: Det trengtes bare litt førvintertemperaturer (og noen flere elbiler) før ladebehovet ble så stort at det nå er fullt belegg på ladepunktene mange steder i byen. Oslo kommune oppfyller derfor ikke parkeringsforskriftens pålegg om alltid tilgjengelig ladepunkt, eller utbygging av minst 6% av alle parkeringplasser med lademulighet.  :-1:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på onsdag 13. november 2019, klokken 23:43
Oppdatering 1: Fortum sin app varsler nå om at det også må betales separat for parkeringen ved bruk av de kommunale plassene  :+1:

Nå er det ikke betaling for å stå parkert på vanlige, offentlige parkeringsplasser for elbiler og hydrogenbiler, men det er betaling for lading, og ladeplikt.

"Elbiler og hydrogenbiler kan parkere gratis på offentlig avgiftsparkering. Dette gjelder også i beboerparkeringsområder."

Dette kan ikke missforståes.

"Det er ladeplikt og betalingsplikt på kommunale ladeplasser der dette er skiltet."

Dette, sett i sammenheng med det over, tilsier at man må lade på en parkeringsplass med lademulighet, og man må betale for ladingen. Selve parkeringen er gratis, men ikke strømmen, slik jeg tolker dette.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/

Det understrekes forsåvidt lengre ned i teksten:

"Du må betale på ladeplasser hele døgnet. Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner per time på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til søndag. Utenom dette tidsrommet koster det 5 kroner per time."

Men som det og står, RFID, f.eks. fra Fortum Charge & Drive, brukes kun for å åpne tilgang til laderen, ikke betalingen. Den må gjøres i f.eks. "BiliOslo"-appen eller noen av parkeringsappene som er listet opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

emurof

Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.

Orbit

Sitat fra: RJK på søndag 17. november 2019, klokken 01:52
Nå er det ikke betaling for å stå parkert på vanlige, offentlige parkeringsplasser for elbiler og hydrogenbiler, men det er betaling for lading, og ladeplikt.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/
Du har rett, betalingen er for lading, men siden det prises per tid, og det er samme app som ellers brukes til å betale for parkering i Oslo, kortsluttet jeg til å si det var parkeringsbetaling.

Sitat fra: RJK på søndag 17. november 2019, klokken 01:52
Det understrekes forsåvidt lengre ned i teksten:

"Du må betale på ladeplasser hele døgnet. Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner per time på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til søndag. Utenom dette tidsrommet koster det 5 kroner per time."

Men ser ut som også kommunen bommet med samme kortslutning  8) (min utheving ovenfor)

Sitat fra: emurof på søndag 17. november 2019, klokken 13:55
Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.
100% enig, og hva med 3-fas? De har laget sonekoder for >3.7kW (3051/3053), men så langt er det ikke noen slike plasser som jeg har klart å finne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

#8
Sitat fra: Orbit på søndag 17. november 2019, klokken 20:54

Men ser ut som også kommunen bommet med samme kortslutning  8) (min utheving ovenfor)

Sitat fra: emurof på søndag 17. november 2019, klokken 13:55
Er det bare 16A-stasjoner, eller er de lure nok til å sette opp 32A-stasjoner? Det er fullstendig håpløst å f.eks. kun kunne stå i tre timer og lade på 16A. Da får man jo knapt ladet i det hele tatt.
100% enig, og hva med 3-fas? De har laget sonekoder for >3.7kW (3051/3053), men så langt er det ikke noen slike plasser som jeg har klart å finne.

Jupp, det er tydeligvis ikke like lett å holde tunga i rette munnen...

;)

Blir vel dessverre bare 16A, slik at det ikke konkurrerer med semihurtiglading, men helt enig. Det blir litt tåpelig å tro man tjener så veldig på bare 3 timer med 3,7 kW.

Får da i beste fall 11,1 kWh, som holder fra ca 4 mil på de "tørsteste" bilene til 9-10 mil på de mest effektive bilene, men det er jo de minst effektive som er avhengig av å få ladet så det hjelper på.

Bare det å doble til 7,4 kW vil hjelpe veldig på selv om mange stopper på 6,6 kW pga begrensning i ombordladeren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carl Anton Stenling

Når det gjelder parkering så er det varslet endringer i byrådserklæringen: "Gradvis øke prisen på gate- og beboerparkering og innføre betaling for parkering for elbiler, men sikre at det skal være betydelig billigere å parkere med elbil enn fossilbil."
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ryback

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. desember 2019, klokken 19:59
Når det gjelder parkering så er det varslet endringer i byrådserklæringen: "Gradvis øke prisen på gate- og beboerparkering og innføre betaling for parkering for elbiler, men sikre at det skal være betydelig billigere å parkere med elbil enn fossilbil."

Får håpe det etterhvert blir fordelsbeskatning av gratis parkering på jobb etterhvert også. Jeg vil anta at de fleste som står og stanger i bilkø inn til Oslo ikke betaler markedspris på parkeringen sin.

Orbit

Budsjettet for 2020 innfører betaling for elbiler på alle kommunale parkeringsplasser fra 1. mars 2020. Sats settes til 20% av normal sats, og normal sats skal også økes 20% samtidig. Det er lite konkret å finne så langt, men det blir noe i denne retning for elbiler:

  • Beboerparkering ca 700 kr/år. Dette krever at en har bostedsadresse i sonen. Parkering utenfor egen sone vil bli etter vanlige satser
  • Parkering på beboerparkering uten tilhørighet (f.eks. jobbpendling) vil koste 6 kr/time, men maksimalt 35kr/døgn (ved sammenhengende betaling)
  • Parkering i gul sone blir samme pris som beboerparkering uten tilhørighet, men med maksimaltid på 2 timer
  • Parkering i rød sone ca 20 kr/time, maksimaltid på 2 timer

Bompengene settes også opp fra samme dato, og lander på 30-40 kr/dag ved kjøring i rush. Kombinert med gunstigste elbilparkeringsmulighet, gir det da en billigste reisekostnad med elbil på 70-80 kr/dag (utenom bilholdskostnader). I tilegg kommer 30 kr for tre timer på ladeplass dersom nødvendig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: ryback på mandag 09. desember 2019, klokken 09:07
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. desember 2019, klokken 19:59
Når det gjelder parkering så er det varslet endringer i byrådserklæringen: "Gradvis øke prisen på gate- og beboerparkering og innføre betaling for parkering for elbiler, men sikre at det skal være betydelig billigere å parkere med elbil enn fossilbil."

Får håpe det etterhvert blir fordelsbeskatning av gratis parkering på jobb etterhvert også. Jeg vil anta at de fleste som står og stanger i bilkø inn til Oslo ikke betaler markedspris på parkeringen sin.

Ja, det blir jo hyggelig for oss som innimellom må kjøre bil fordi vi begynner for tidlig eller slutter for sent på jobb til å kunne ta kollektivt.

Økt rushtidsavgift treffer nok bedre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Sitat fra:  https://e24.no/teknologi/i/b5JWev/ladekoeene-redusert-da-oslo-innfoerte-avgiftOslo kommune har bygget 479 færre ladepunkter enn planlagt i år. Målet var 2.050 innen utgangen av 2019, men fasiten er 1.571 nye punkter.
Er det noen her som vet hvilke områder de har bygget ut, evt eksempler på lokasjoner? Har selv ikke funnet noe nytt på gateplan.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Daniel_0007

https://www.tv2.no/nyheter/11213275/

Skjønner jo godt at de ikke vil bygge ladestasjoner, de vil jo helst fjerne alle parkeringer innenfor ring 2.
Men syns kommunal laderne i oslo er ganske tragiske og de fleste er 3,7 kw og flere steder er det maks 3 timer.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA