Skrevet av Emne: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?  (Lest 319 ganger)

Carl Anton Stenling

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1443
    • Vis profil
For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
« på: fredag 13. september 2019, klokken 21:48 »
Nå er jo ordningen med betaling for lading på kommunale ladeplasser i Oslo etablert.

Hva er din erfaring? Er det for dyrt å lade? Hvordan fungerer tidspunktene og den tekniske løsningen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ryback

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 30
    • Vis profil
Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
« Svar #1 på: fredag 11. oktober 2019, klokken 11:43 »
Hvordan er det man betaler? Jeg ser at noen plasser er avgiftsbelagt. Må man betale for lading i tillegg? I Fortum-appen så står de som "free of charge" på de stikkprøvene jeg tok.

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1903
    • Vis profil
Sv: For dyrt og vanskelig å lade i Oslo?
« Svar #2 på: fredag 11. oktober 2019, klokken 16:13 »
Positivt:
  • Mye bedre tilgang til lading, har veldig skjelden opplevd å ikke finne plass i nærheten av de stedene det har vært ønskelig. Løsningen har riktignok ikke vært gjennom en vintersesong med større ladebehov generelt ennå.
  • Prisen er grei nok. 5 kr/time (på natt) for 3.7kW er noenlude hva hjemmestrøm inkl utstyrskostnad vil ligge på.
  • Når en først er inne i hvordan dette skal brukes, er selve løsningen stabil i bruk.

Negativt:
  • Det er ladeplikt, men lite håndhevelse av at lading faktisk pågår. En del elbiler/hybrider parkerer/står på ladeplass fulladet, på grunn av beliggenhet, ikke fordi de trenger strøm. For hybrider uten nabolagsparkering er også ladeplass billigere enn vanlig parkering.
  • Bymiljøetaten er for lite aktive med bøtelegging/tauing av feilparkerte biler. Fossiler parkerer her da det ofte er eneste ledige parkering i området.
  • Status i Fortum sitt system er svært mangelfullt. Per i dag er det over 20 lokasjoner som ikke viser status i app (selv om de kan brukes), og det ser ikke ut som det har vært noen utbedringer der siden skiftet ble gjennomført.
  • Brukere av DinBybil/Vy feilparerer på ladeplassene, selv om dette er i strid med parkeringsreguleringen (betaling for parkering) og Vy sine egne regler (om aldri sette fra seg bilen på plass med tidsbegrensning). Noe skyldes nok misvisende info fra Vy i bilene, hvor det står at de har lov til å stå på plasser med skilting om ladeplass (uten tidsbegrensning), men slikt finnes ikke lenger i Oslo. Vy-bilene (Zoe) har jo heller ingen mulighet til å lade her da de ikke har ladebøtte eller lignende. Har gitt beskjed til Vy som har endret nettsidene, men ikke klistremerket i bilene.
  • Gamle stolper med Schuko er alt for slitne. Nå som det er betaling for tid, er det mange med UMC o.l. som lader på "høye" strømstyrker så det blir ekstremt varmt inni stolpen, og feilraten har økt mye i det siste.
  • Betalingsløsningen (Bil i Oslo-app/betalingsautomat) er ikke den beste. Det er også en del steder hvor app har feil sonekode, og denne må overstyres manuelt. Jeg har meldt inn en del feil til kommunen, men intet skjer så langt.
  • Ladeløsningen via Fortum er ikke opplagt for folk utenbys fra. Generelt at lading og parkering styres/betales i to forskjellige app'er er ikke brukervennlig. (Betalt parkering, gratis lading). Ingen av app'ene opplyser om at det også den andre app'en må benyttes.
  • 11/22kW-stolper (som lovet) er så langt [nesten] ikke-eksisterende
  • Treg retting av stolper med feil. Ingen retting skjer uten at noen manuelt melder i fra, selv om det burde være kurant å se hvilke stolper som står i feilmodus og ikke.

 [ You are not allowed to view attachments ]
« Siste redigering: lørdag 12. oktober 2019, klokken 11:27 av Orbit »
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55