Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla på 4de-plass i pålitelighet - ny kåring

Startet av OhmPaPa, fredag 13. september 2019, klokken 12:47

« forrige - neste »

OhmPaPa

Tesla kom altså på 4de-plass kun slått av Lexus, Toyota og Suzuki:

The UK's most & least reliable car makes

https://www.whatcar.com/news/the-uks-most-and-least-reliable-car-makes/n20072#8

We use the data from the 2019 What Car? Reliability Survey to find out the most and least reliable car makes you can buy...

Our data suggested that electric cars are among the most reliable classes of cars you can buy – so perhaps it's no surprise to see electric-only Tesla do so well.

1000kwh

Ikke dårlig! Her er hele lista.

1 Lexus 99.3%
2 Toyota 97.7%
3 Suzuki 97.3%
4 Tesla 96.9%
5 Subaru 96.6%
6 Kia 96.3%
7 Hyundai 95.7%
8 Mini 95.4%
9 Skoda 95.2%
10 Honda 94.9%
11 Volvo 94.7%
12 Dacia 94.5%
13 Mitsubishi 94.3%
14 Ford 94.1%
15 Seat 93.8%
16 Volkswagen 93.7%
17 Mazda 93.5%
18 Peugeot 93.4%
19 Fiat 93.3%
20 Audi 92.9%
21 BMW 92.1%
22 Citroën 91.8%
23 Porsche 91.7%
24 Mercedes-Benz 90.6%
25 Alfa Romeo 89.7%
26 Jaguar 89.5%
27 Vauxhall 89.4%
28 Nissan 85.7%
29 Jeep 84.4%
30 Renault 84.2%
31 Land Rover 81.3%

GOS

Sitat fra: 1000kwh på fredag 13. september 2019, klokken 12:50
Ikke dårlig! Her er hele lista.

1 Lexus 99.3%
2 Toyota 97.7%
3 Suzuki 97.3%
4 Tesla 96.9%
5 Subaru 96.6%
6 Kia 96.3%
7 Hyundai 95.7%
8 Mini 95.4%
9 Skoda 95.2%
10 Honda 94.9%
11 Volvo 94.7%
12 Dacia 94.5%
13 Mitsubishi 94.3%
14 Ford 94.1%
15 Seat 93.8%
16 Volkswagen 93.7%
17 Mazda 93.5%
18 Peugeot 93.4%
19 Fiat 93.3%
20 Audi 92.9%
21 BMW 92.1%
22 Citroën 91.8%
23 Porsche 91.7%
24 Mercedes-Benz 90.6%
25 Alfa Romeo 89.7%
26 Jaguar 89.5%
27 Vauxhall 89.4%
28 Nissan 85.7%
29 Jeep 84.4%
30 Renault 84.2%
31 Land Rover 81.3%

Det var uventet og interresant. Gjerne litt lite datagrunnlag?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

DagfinnN

Dette må være fake news, hilsen alle våre lykketroll.
Det blir nok ikke lenge før de melder seg tenker jeg.
:) ;):)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jejl

Denne undersøkelsen i pålitelighet må være på bakgrunn av antall feil/mangler som fører til driftsstans?

Det er vel nokså sjelden at Tesla får feil som gjør at bilen ikke er kjørbar. Jeg, eller noen av de andre jeg kjenner som kjører Tesla har ihvertfall ikke opplevd det.

Thomas Parsli

Sitat fra: GOS på fredag 13. september 2019, klokken 14:08

Det var uventet og interresant. Gjerne litt lite datagrunnlag?

Gjerne?

Tesla har vel solgt like mange biler som enkelte andre produsenter på listen?
(Model S er solgt som right-hand-drive siden 2014)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ricu

Sitat fra: Jejl på fredag 13. september 2019, klokken 16:02
Denne undersøkelsen i pålitelighet må være på bakgrunn av antall feil/mangler som fører til driftsstans?

Det er vel nokså sjelden at Tesla får feil som gjør at bilen ikke er kjørbar. Jeg, eller noen av de andre jeg kjenner som kjører Tesla har ihvertfall ikke opplevd det.

Fra Whatcar.com:
Our aim is to gather information about the dependability of as many car models as possible and share this with you to help you make the most informed buying choices. As well as faults, we want to hear about the quality and cost of repair work on your cars, so we can tell you who will offer the best – and worst - service.

Så det er vel kort og godt en spørreundersøkelse blant What Car? leserne?
Tydeligvis mange fornøyde Tesla-eiere  :+1:

Tellus

#7
Er nok ikke så mange teslaeiere i UK, men de som finnes er i hvert fall entusiastiske,- det skal de ha 😂

Klykken

Sitat fra: Jejl på fredag 13. september 2019, klokken 16:02
Denne undersøkelsen i pålitelighet må være på bakgrunn av antall feil/mangler som fører til driftsstans?

Det er vel nokså sjelden at Tesla får feil som gjør at bilen ikke er kjørbar. Jeg, eller noen av de andre jeg kjenner som kjører Tesla har ihvertfall ikke opplevd det.
Jeg opplevde det dagen etter jeg hentet min (brukte) 2015mod ifjor. Var HELT død og måtte hentes på plattbil. Men etter 3 timer hadde de hentet bilen og satt igjen lånebil fra hertz, sponset av Tesla. Fikk refundert drivstoff også.

Tre uker senere var bilen vår reparert og fit for fight
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OhmPaPa

Slik jeg skjønner det har de spurt leserene om hvorvidt de har hatt feil som gjorde at bilen ikke kunne kjøres. Så det burde være et ganske lett ja/nei-spørsmål.

Kåringer der spørsmålet er om man liker bilen man har vil nok ha mye større unøyaktighet. Denne her virker rimelig presis og unngår kanskje at fanboys som uansett skryter av bilen sin.

RuneW

Sitat fra: Tellus på fredag 13. september 2019, klokken 20:48
Er nok ikke så mange teslaeiere i UK, men de som finnes er i hvert fall entusiastiske,- det skal de ha 😂

Der kom det første lykketrollet, ja!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Hodetelefoner

Aldri hatt en så solid og holdbar bil noen gang. Jordfeil (kjørbar). Men 12v batteriet tok kvelden etter 17x.000km. Da måtte den inn til Tesla for å komme i gang igjen.
Tesla har sine feil. Men hatten av for holdbarhet. Dette er biler som tåler juling

hELgenen

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 14. september 2019, klokken 06:36
Aldri hatt en så solid og holdbar bil noen gang. Jordfeil (kjørbar). Men 12v batteriet tok kvelden etter 17x.000km. Da måtte den inn til Tesla for å komme i gang igjen.
Tesla har sine feil. Men hatten av for holdbarhet. Dette er biler som tåler juling

Dersom en legger listen så lavt at ett uønsket verkstedbesøk er ok før 50k,vel da gjør man seg selv og andre elbil eiere en bjørnetjeneste.
En elbil,i alle fall drivlinjen,bør holde vesentlig lengre enn på fossiler. Har selv kjørt en i3 75k uten en eneste feil eller behov for noe annet enn service etter 50k. Til og med bremseklossene og skivene holdt 75k før jeg byttet inn i en tilsvarende ny. Median elbilen bør ha null feil første 50k. Jeg blir regelrett provosert av å høre om elbil eiere som må innom verkstedet før 50k og så skryte av god driftsikkerhet. De aller fleste fossiler jeg har eid var aldri innom på uønsket verkstedbesøk før første service. Og å akseptere noe dårligere på en elbil med færre deler som kan ryke er uhørt!!!!

1000kwh

Nei vi må jo for guds skyld ikke la folk selv bestemme om de er fornøyd med bilen sin eller ikke..

hELgenen

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. september 2019, klokken 08:37
Nei vi må jo for guds skyld ikke la folk selv bestemme om de er fornøyd med bilen sin eller ikke..

Det får nå folk gjøre som de vil med,men de som legger lista lavt senker kravet for produsenten. Synes vi har nok bruk og kast produkter her i verden som vi har. Vi trenger ikke flere..Og ønsker vi å ta vare på planeten så er min holdning at produkter må bli mer holdbare

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA