Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla på 4de-plass i pålitelighet - ny kåring

Startet av OhmPaPa, fredag 13. september 2019, klokken 12:47

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. september 2019, klokken 08:22
Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 14. september 2019, klokken 06:36
Aldri hatt en så solid og holdbar bil noen gang. Jordfeil (kjørbar). Men 12v batteriet tok kvelden etter 17x.000km. Da måtte den inn til Tesla for å komme i gang igjen.
Tesla har sine feil. Men hatten av for holdbarhet. Dette er biler som tåler juling

Dersom en legger listen så lavt at ett uønsket verkstedbesøk er ok før 50k,vel da gjør man seg selv og andre elbil eiere en bjørnetjeneste.
En elbil,i alle fall drivlinjen,bør holde vesentlig lengre enn på fossiler. Har selv kjørt en i3 75k uten en eneste feil eller behov for noe annet enn service etter 50k. Til og med bremseklossene og skivene holdt 75k før jeg byttet inn i en tilsvarende ny. Median elbilen bør ha null feil første 50k. Jeg blir regelrett provosert av å høre om elbil eiere som må innom verkstedet før 50k og så skryte av god driftsikkerhet. De aller fleste fossiler jeg har eid var aldri innom på uønsket verkstedbesøk før første service. Og å akseptere noe dårligere på en elbil med færre deler som kan ryke er uhørt!!!!

Heldig du da. Min gamle Touran hadde vel en 4-5 verkstedsbesøk før 50k, utenom service. Leafen vår har også hatt sin del av verkstedsbesøk før 50k, som ikke var relatert til at det var en elbil. F.eks bytte av ett frontlys.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. september 2019, klokken 10:55
Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. september 2019, klokken 08:22

Dersom en legger listen så lavt at ett uønsket verkstedbesøk er ok før 50k,vel da gjør man seg selv og andre elbil eiere en bjørnetjeneste.
En elbil,i alle fall drivlinjen,bør holde vesentlig lengre enn på fossiler. Har selv kjørt en i3 75k uten en eneste feil eller behov for noe annet enn service etter 50k. Til og med bremseklossene og skivene holdt 75k før jeg byttet inn i en tilsvarende ny. Median elbilen bør ha null feil første 50k. Jeg blir regelrett provosert av å høre om elbil eiere som må innom verkstedet før 50k og så skryte av god driftsikkerhet. De aller fleste fossiler jeg har eid var aldri innom på uønsket verkstedbesøk før første service.
Heldig du da. Min gamle Touran hadde vel en 4-5 verkstedsbesøk før 50k, utenom service. Leafen vår har også hatt sin del av verkstedsbesøk før 50k, som ikke var relatert til at det var en elbil. F.eks bytte av ett frontlys.
Av alle min 7 nye/nyere biler jeg kjørte mer enn 50 k er det kun en som ikke måtte inn for ett eller de 3 første leveårene.
Eneste unntaket var en Subaru outback jeg kjøpte i 1999 og solgte i 2010. Men jammen var det mye verksted på slutten av de 10 årene med den selv om intet de første 5. Siste 2 årene kostet den meg 45k i året til verksted med blant annet så mye olje lekkasje at det er spor i garasjen ennå.
En Hyandai santa fe jeg hadde, var det så vidt vi kom oss hjem fra Nord Norge tur med. Et eller annet i gearkassa sviktet og vi slet veldig med å gire på vei hjem. Da hadde bilen gått ca 40k.


TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. september 2019, klokken 10:55
Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. september 2019, klokken 08:22
Sitat

Dersom en legger listen så lavt at ett uønsket verkstedbesøk er ok før 50k,vel da gjør man seg selv og andre elbil eiere en bjørnetjeneste.
En elbil,i alle fall drivlinjen,bør holde vesentlig lengre enn på fossiler. Har selv kjørt en i3 75k uten en eneste feil eller behov for noe annet enn service etter 50k. Til og med bremseklossene og skivene holdt 75k før jeg byttet inn i en tilsvarende ny. Median elbilen bør ha null feil første 50k. Jeg blir regelrett provosert av å høre om elbil eiere som må innom verkstedet før 50k og så skryte av god driftsikkerhet. De aller fleste fossiler jeg har eid var aldri innom på uønsket verkstedbesøk før første service. Og å akseptere noe dårligere på en elbil med færre deler som kan ryke er uhørt!!!!

Heldig du da. Min gamle Touran hadde vel en 4-5 verkstedsbesøk før 50k, utenom service. Leafen vår har også hatt sin del av verkstedsbesøk før 50k, som ikke var relatert til at det var en elbil. F.eks bytte av ett frontlys.
Jeg vil heller si du var uheldig. Spesielt elbiler bør det være ekstremt lite driftsproblemer med. Elon Musk har vel også vært ute i media og sagt "Model 3 drive unit & body is designed like a commercial truck for a million mile life."

Det er jo her listen bør ligge. Elbiler SKAL være overlegne fossiler mhp. pålitelighet. Den skal IKKE ruste, den skal IKKE få motorstopp, elektronikken SKAL fungere i år etter år.. I Norge har vi sterke forbrukerrettigheter og jo mer vi bruker dem når det dukker opp problemer - jo bedre er det for miljøet på sikt. Dessverre har enkelte misforstått dette konseptet fullstendig og firer på kravene.

Motorwatt

3 verkstedsbesøk før 2000 km. (og 2 til før 19.000), samt 1100 km. kjørt til og fra SC, har satt dype og uopprettelige spor i forholdet mitt til bilen og Teslas organsisasjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vidar1979

Jeg har en Tesla og en koreansk bensinbil, begge er under garanti og gått hhv 45 og 55k. Teslaen har vært oftere på verksted men de store reklamasjonene har vært på koreaneren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA