Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klunkelyd fra aksling/hjuloppheng

Startet av Bonk3rs, torsdag 12. september 2019, klokken 20:10

« forrige - neste »

Bonk3rs

Er det noen her som har denne ulyden på sin model 3? Jeg har en Pm3.
Jeg har hatt ulyden siden påsken. Da hadde bilen gådt 4k km. Nå er den på 13k km

Den er nå på K100 for undersøkelser for 3'dje gangen. Så langt har de ikke klart å lokalisere hvor lyden kommer fra. Lydklippet er sendt til engeneering, så vi får se hva de finner ut...
Samtidig vet jeg at de prøver seg med å forklare meg at dette er normalt. De har prøvd noen andre m3'ere for å sammenligne, men jeg tror ikke de har klart å få frem den lyden på dem.

Hadde vært fint om noen her kan teste med sin egen bil, og gi meg en tilbakemelding.
Lyden får jeg ved å stå i en slak motbakke, mens jeg trykker med lette støt på wattpedalen. Helst fra stillestående.
Man kan si at lyden kommer hver gang det skjer en endring i spennet på drivverket (det var konklusjonen fra den ene verkstedmesteren på K100 iaf)

https://www.youtube.com/watch?v=_y5iX8dJ19E
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Autowinder

Testet nå. Ikke noen slik lyd i drivverket eller bilen jeg har. Høres ut som noe har løsnet litt.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

LeafSwe

3P+
3SR+

Bonk3rs

@LeafSwe Ja, han fra USA har den også. Jeg la ut min video i tråden hans på side 3...

Det er noen der som har det. Men det virker ikke å være så veldig utbredt. Derfor jeg ønsker å få noen fra Norge til å "kjenne etter"
For hvis dette er "normalt" som Tesla kan hevde(for de har ikke kommet med endelig konklusjon), så forventer jeg at ganske mange vil bekrefte samme lyden fra sin bil.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Bonk3rs

Sitat fra: Autowinder på torsdag 12. september 2019, klokken 21:23
Testet nå. Ikke noen slik lyd i drivverket eller bilen jeg har. Høres ut som noe har løsnet litt.

Takk for at du prøvde :)
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

jlan

Hvis en spiller  Youtube klipp 2 (blå bil) i et eget vindu, så kommer jo følgende kommentar opp:
Sitat
Sound is coming from the front drive unit. Tesla ended up replacing the front drive unit.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Porsgrunn

Minner om lyder jeg hadde på en fossilbil en gang, som var ekstra tydelige i lav fart ved ujevn veg og over fartsdempere.

Etter å ha byttet alt av ledd, stag og foringer i forstillingen viste det seg tilslutt å være en skade som førte til stor slitasje og slark i fjærbeinslagere. Men det er mange led, foringer og bolter som kan være synderen.

Bonk3rs

Sitat fra: jlan på torsdag 12. september 2019, klokken 22:36
Hvis en spiller  Youtube klipp 2 (blå bil) i et eget vindu, så kommer jo følgende kommentar opp:
Sitat
Sound is coming from the front drive unit. Tesla ended up replacing the front drive unit.

Har lest alle poster i den tråden der...
Nå var jeg mest opptatt av å få tilbakemeldinger fra noen her som har lignende ulyd...  ;)
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

daktari

#8
Jeg vil støtte deg i at det der ikke er en normal lyd fra noen elbiler!

Det er jo tydelig at den kommer knyttet til farten. Man kunne tenke seg at f.3ks balansevekt i felgen kom innpå kaliber men lyden er for kraftig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bonk3rs

Sitat fra: daktari på søndag 15. september 2019, klokken 10:12
Jeg vil støtte deg i at det der ikke er en normal lyd fra noen elbiler!

Det er jo tydelig at den kommer knyttet til farten. Man kunne tenke seg at f.3ks balansevekt i felgen kom innpå kaliber men lyden er for kraftig.

Det kan være mye rart, men def. ikke balansevekter mot kaliper. Og det har ikke noe med farten å gjøre. Det har med endring i belastningen på drivverk/hjuloppheng å gjøre.

Jeg tror det kan være noe med aksling, hjuloppheng, stab.stag etc.
Men slike sære tilfeller som dette er veldig vanskelig å beskrive med ord. Det må nesten oppleves. Det måtte flere besøk på SC til, før dem skjønte hvordan man fremprovoserte lyden.
Det største problemet slik jeg ser det, er at Tesla ikke tar seg tid til å finne ut av slike tilfeller. Og jeg godtar ikke forklaringer som at dette er normalt og som designet og bla bla bla...selv min første bil, en Ford Sierra 2.0 GL hadde ikke slike lyder.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Ingeniøren

Sitat fra: Bonk3rs på søndag 15. september 2019, klokken 23:48
Sitat fra: daktari på søndag 15. september 2019, klokken 10:12
Jeg vil støtte deg i at det der ikke er en normal lyd fra noen elbiler!

Det er jo tydelig at den kommer knyttet til farten. Man kunne tenke seg at f.3ks balansevekt i felgen kom innpå kaliber men lyden er for kraftig.

Det kan være mye rart, men def. ikke balansevekter mot kaliper. Og det har ikke noe med farten å gjøre. Det har med endring i belastningen på drivverk/hjuloppheng å gjøre.

Jeg tror det kan være noe med aksling, hjuloppheng, stab.stag etc.
Men slike sære tilfeller som dette er veldig vanskelig å beskrive med ord. Det må nesten oppleves. Det måtte flere besøk på SC til, før dem skjønte hvordan man fremprovoserte lyden.
Det største problemet slik jeg ser det, er at Tesla ikke tar seg tid til å finne ut av slike tilfeller. Og jeg godtar ikke forklaringer som at dette er normalt og som designet og bla bla bla...selv min første bil, en Ford Sierra 2.0 GL hadde ikke slike lyder.

Klart det ikke skal låte slik. Kan du ikke ta bilen til NAF eller et uavhengig verksted og få de til å se på saken. Kan vær at kaliberen har løsnet eller noe annet er løst og det er direkte trafikkfarlig. Kanskje Tesla vi se på det da.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Bonk3rs

@Ingeniøren
Den er inne på K100 for tredje gangen nå. Sakene er eskalert via TOCN. Det skal bety at de tar det på alvor, men jeg har desverre liten tro på at de greier å fikse eller å finne feilen.
I så fall skal jeg ta den med til NAF eller et annet verksted som du sier.
Men fint å få støtte herfra at dette ikke skal være slik.

Tesla driver å prøver andre m3'ere for å få finne en med lik lyd, for å da bruke det som argument for at det er normalt. Det mener jeg er feil tilnærming.
Jeg har lagt ut videoklippet både på FB og her. Og ingen har til nå skrevet at de har denne ulyden.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Toalmar

Da Jeg hadde BMW I3 hadde jeg en ulyd i forstillingen som det var vanskelig å få BMW til å si ikke var riktig. Jeg fikk til og med ett skriv fra BMW sentral om at den var en driftslyd som kunne være forskjellig på bilene. Min forhandler Sulland AS skiftet tårnlager og støtdempere på begge sider foran. Da be bilen bra  og lyden var borte omtrent i 1750 km. Jeg kontaktet dem igjen og de gjorde ingen ting. Jeg måtte da gå til annen forhandler som skiftet den ene støtdemperen igjen og lyden var borte.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021


Bonk3rs

X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA