Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Anbefalte bremseklosser?

Startet av dfer, mandag 27. juli 2020, klokken 09:42

« forrige - neste »

dfer

Hei,

Ser at i tidligere tråder om emnen er 12bildeler foreslått som leverandør av bremseklosser, men det ser ut til at de har et riktholdige utvalg - 10 forskjellige produsentene av klossene foran! Kun 4 av disse er på lageret for øyeblikk, men likevel.. Har noen erfaringer fra disse, eller fra andre leverandører? Renault?

https://www.12bildeler.no/bildeler/renault/twizy-mam/80-8-kw/bremsebelegg/121500?criteria%5B100%5D=VA


Jeg trenger et sett for bremsene foran, men stempelene er ekstremt trege uten at de ser rustne ut. Jeg må gjøre nok et forsøk på rense dem, men andre forslag mottas med takk.

Er det noen som har montert, og har erfaring med de rustfrie stemplene som var (er?) tilgjengelig?

Takker for hjelp!


Hilsen,

David.

dfer

Det ser ikke ut til å skje mye i Twizy delen av forumet, men jeg svarer på min egen post i tilfelle det hjelper andre..

Så jeg bestilte klosser fra 12bildeler som det viser seg er et tysk firma. Bestilte like godt klossene til bakbremsene samtidig ettersom jeg skulle se på dem samtidig. Etter å ha betalt for moms og fortolling i tillegg, endte totalsummen på nesten kr1,000-. Merkeverkstedet skulle ha mer enn det for kun frontbremsene

Å bytte klossene foran er en ganske enkel jobb, og å rengjøre stemplene var ikke så vanskelig som jeg fryktet, men det måtte flere forsøk til. Hvis ikke de blir verre, ser jeg ingen poeng i å bytte til rustfrie stempler. Uansett må de renses jevnlig (jeg bruker bilen hele året). Nå ruller begge hjulene bra, om enn kanskje ikke helt som ny. Dette er første jeg har gjort dette siden jeg kjøpte bilen - en 2015 model - for snart 2 år siden. Vet ikke om forhandleren gjorde noe med bremsene før jeg kjøpte den, men jeg antar det.

Å bytte bak gikk også greit, men noe verre var det å samtidig få justert stemplene og håndbremsen. Er ikke helt fornøyd med resultatet, og tenker å la bremsene sette seg litt og prøve igjen om en stund.

Håper dette er til hjelp for noen, men evowners.com er nok et bedre sted å hente informasjon fra. Enda bedre er det tyske Twizy forum, men mine tyske kunnskaper er mer rustne enn bremsestemplene dessverre.





elektrolux

Finnes det noen som produserer rimelige bremseskiver til bakakslingen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RazAquato

#3
Jeg anbefaler EBC sine klosser.
DPX2182 og DPX2183
Selges bl.a av qwt


Edit: så først nå at du etterspurte skiver og ikke klosser, beklager




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA