Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første bil til 18-åring - Leaf?

Startet av Muffinman, torsdag 12. september 2019, klokken 10:42

« forrige - neste »

Muffinman

TMPS er uansett ikke et stort moment kostnadsmessig og heller en fordel.

Vet ikke mer om degradering på 30-pakka enn det som skrives rundt om på forumene. Google:
https://www.google.com/search?q=leaf+30+kwh+battery+degradation&rlz=1C1GCEJ_enGB843GB843&oq=30+leaf+battery&aqs=chrome.2.69i57j0l4.4467j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

TorC

Sitat fra: Muffinman på mandag 23. september 2019, klokken 16:44
TMPS er uansett ikke et stort moment kostnadsmessig og heller en fordel.


TPMS er er noe dritt. Det koster gjerne en tusenlapp per hjul, og har begrenset levetid. De gir en falskt trygghet. Jeg har med LEAFen selv opplevd at det var noe "rart" med et bakdekk. I en bil uten TPMS ville jeg umiddelbart stoppet og sjekket, men siden bilen ikke varslet så kjørte jeg videre. Som resultat at dekke ikke kunne repareres etter en punktering.

Så det at det ikke er TPMS anser jeg som en fordel.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Muffinman

Har kjørt godt over 300.000km i Tesla med TPMS. Null problemer, bare virker. Og ingen sensorer har vist tegn til å ha nådd slutten av levetiden så langt. Har kjøpt felger et par ganger (vi har to biler), og har betalt rundt 500kr ekstra pr hjul for sensor.

Trekkoppbil

Skal ungdommen trene opp reflekser, så er det et poeng å kjøre med bakhjulsdrift, håndbrekk og manuell kasse, de første vintrene.

Trekkoppbil

Det viktige å se etter på en gammel Leaf, er tilstanden på batteriet. SOH bør man lese av, og det beste er å fullade batteriet, og lese av antall kwt.

Utstyr man kan vurdere:
3kw eller 6 kw likeretter
Arroundview
Skinn eller stoff
Bose lydandlegg eller ikke
16" eller 17" felger
Dekktype og mønsterdybde
Hurtiglading kan mangle på noen skjeldne usa-modeller.

App, fabrikkgaranti og navigering synes jeg ikke er så relevant på en så gammel bil. Sim-korta er gjerne knytta til 5 års abonnement. Kartoppdateringer er dyre, og jeg vil heller anbefale at man ser på kartet før turen, eller bruker andre navigeringsmetoder. Kapasitetsgaranti er gull verdt, dersom batteriet er så dårlig at man får nytt før garantien går ut, men det er uhyre sjeldent på disse årgangene og 24kwt-batterier i Norge.  Det kan bli kortvarig glede å betale ekstra for sånne løsninger som ikke er noe verdt når bilen passerer 5 år. App kan være nyttig for den som vil fjernstyre kupevarmer.  For bitfiklere kan det være uante muligheter med 3. parts løsninger som Ovms.

Billigmodellene Visia og S, som kjennetegnes med 4,3" skjerm, er litt spesielle.
Det jeg liker med dem, er det er stort potensiale for oppgraderinger. Man kan bytte ut  skjermen som er for liten, med en enhet som har stor trykkskjerm, og man kan få et flott anlegg, men det er mye knot. Om man bytter ut høyttalerene også, så kan det bli bra. På denne måten kan man få navigering, nettradio og det meste av apper man trenger, DAB osv, for omtrent prisen man betaler for kartoppdatering på en vanlig Leaf.

Det jeg savner med modellen er først og fremst viewet hvor man følger med på energibruk. Det er et must når man skal kjøre økonomisk.  Da kan man dytte på ca 16kw når man trenger framdrift, og ellers trille i Nøytral, og på den måten kommer jeg ca 8-9km/kw som er vesentlig lenger enn når jeg kjører i blindet uten dette view. Det er mulig man kan berge seg med Leaf-box i stedet.
Ellers har modellen litt få knapper på rattet, men bra betjening med knapper og hjul til klimanlegg, og den har stålfelger, manglende varmepumpe, og manglende AC.

USA-modeller har tilbakekalling på 2G-modulen som skal være disabla, men den er merkelig nok i bruk på europeiske Leafer fortsatt.  Amerikanske sim-kort virker heller ikke i Europa, så det hjelper ikke om man har oppgradert til 3G-modul, og 3G-nettet er i ferd med å koples ned i Norge. USA-biler har heller ikke europeiske kart, og fabrikkgarantien gjelder ikke oversjøisk. Derimot er usa-biler ofte godt utstyrt, hvor 6kw er vanlig, man har Nissan occupy system, tpms på alle årganger, fjernkontroll til garasjen, bortsett fra på S. Bilene er ryddige, da årgangen er koda i 10. siffer. På europeiske Leafer har jeg aldri funnet noen klar definisjon av årganger, og når jeg ser på Finn-annonser har jeg inntrykk av at "årgangene" fornyes etterhvert, så det er lett å bli lurt når man kjøper europeisk bil. På USA-biler finnes det historikk og gjerne tilstandsrapporter fra auksjoner mm. Batterier som er gått i varme strøk, kan være dårlige.

Muffinman

Takk for et glimrende innlegg!

Er problemet med vann som renner ned på støtdempertårnene foran og forårsaker rust et problem på alle årganger av første generasjon?

Counterpointer

#21
Nå som det er «monsterrabatt» på ny i3 så er det endel som forventer at bruktprisene skal falle kraftig.

Da kan vel en 60ah i3 være et alternativ?

Det er etter mitt syn en ypperlig ungdomsbil om en liker designet. Ulempen er kanskje at den er litt kjapp for en utrent sjåfør. Dekk er også en betydelig utgift gitt den spesielle dimensjonen.

RazAquato

#22
Alternativt kjøpe en splitter ny Renault Twizy?

Fordeler:
Registreres som MC (slipper EU kontroll, bomringer m.m)
VELDIG billig å forsikre, selv for en 18åring
Koster "ingenting" i strømforbruk
Utrolig morsom å kjøre
Man får en NY bil innenfor budsjett med 5års garanti
Kuleste bilen blant vennegjengen

Ulemper:
kald om vinteren (varnepledd fra biltema og boblejakke)
kun 2 seter
Hastighet begrenset til 83km/h (fordel for 18åring?)
Ikke hurtiglading
Rekkevidde (reelt 7mil)
Bråker noe

Ville uansett anbefalt å prøvekjøre en☺️

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA