Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første bil til 18-åring - Leaf?

Startet av Muffinman, torsdag 12. september 2019, klokken 10:42

« forrige - neste »

Muffinman

Da er det få dager igjen til den håpefulle runder 18, og det er på tide med bil. Vi ser at vi klarer å regne hjem en elbil til rundt 100k, sammenlignet med en fossilbil til 20k med hans bruksmønster. I tillegg vil han være betydelig mer robust med en elbil om kjørelengden skulle øke mye pga at energikostnadene er lave.
Og gutten vil ha elbil...kommentar unødig  :)

Ser at det fint går an å få en Leaf fra 2014-2015 med moderat kilometerstand innenfor budsjettet. Og det virker som nettopp Leaf er det beste alternativet i den prisklassen. MEN; det står mange rare varianter og diverse importbiler rundt om hos forhandlerene. Noen kan ikke hurtiglades, andre har ikke-fungerende navigasjon eller app osv.

Noen som har tips til hva man bør se etter, hva man bør unngå osv? Ser for meg en maks 5 år gammel bil med maks 50k på telleren. Og er det noen spesielle ting som er problematisk på Leaf, rent teknisk?


kaiat

Norsk eller Europa-import, utstyrsnivå Acenta eller Tekna. Da har du varmepumpe, navi og app. Liten vits å velge USA-bil etter min mening da de er priset mye det samme og du mister app og navi. USA-bilene har VIN som begynner på 1N... og norsk/europeisk begynner på SJN...

Det finnes en billigversjon som heter Visia (S i USA), denne kan ha navi, men mangler app. Den mangler dog cruisecontrolknappene på høyre side av rattet og har en annerledes varmeapparatbetjening med skruknotter. Den mangler også varmepumpe.

Jeg ville vært litt skeptisk til biler med veldig lav kjørelengde da disse kan ha stått mye med høy SOC. Det liker Leaf-batteriene dårlig. Appen Leafspy og OBD-dongel er forresten nærmest obligatorisk når en er på Leaf-shopping.

Acenta har stoffinterør og vanlig ryggekamera, Tekna har skinn og 360 graders kamera. Det finnes en Nordic-versjon med stoffinteriør og 360 graders kamera, men den er noe uvanlig å finne brukt.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Muffinman

#3
Takk for tips! Skal sjekke ut den folkevogna, men tror kanskje den har litt mindre rekkevidde enn Leaf?

Har forresten OBD-utstyr til Tesla, men ikke til Leaf. Kan hende OBDII-dongelen kan plugges rett inn i bilen, dvs trengs ikke en overgangskabel som på Tesla?

EDIT: Ser at den VW`en har akkurat for kort rekkevidde vinters tid slik at smertegrensen tangeres. Så da utgår den dessverre.



Amatøren

Sitat fra: Muffinman på torsdag 12. september 2019, klokken 19:45EDIT: Ser at den VW`en har akkurat for kort rekkevidde vinters tid slik at smertegrensen tangeres. Så da utgår den dessverre.
:+1:

Bare hyggelig.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

#5
Alternativ hvis du kan gå litt over grensen på 100.000,- og akseptere at de har gått en del, men kan være ulempe. Selvfølgelig er det ikke sagt at pris er endelig. Noen legger inn prutingsmonn.

e-Golf. Også større og sikrere bil enn e-up!

Mulighet for programmering av forvarming. Også app styring hvis man er villig til å betale for tjenesten og det er europeisk bil (betingelse hvis man skal ha CCS2 hurtiglading - Nytter ikke med amerikansk CCS1).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

TorC

Hvorfor maks 5 år gammel?

LEAF er jo en temmelig kurrant bil å skru på, og første-bil blir jo ofte litt røft behandlet. Det er jo uansatt relativt lite feil på dem, en fin måte å få respekt for bil og bilbruk. Man får jo mye mer bil og rekkevidde for pengene der, enn en nyere en.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Muffinman

Har litt med generell aldring å gjøre, både i forhold til batteri og eventuell rust. Dessuten er vel også Leaf oppdatert litt gjennom årene?  Gutten er egentlig ikke interessert i bil, og for ham representerer dette et transportmiddel. Men han vil ha det så ordentlig som mulig, dvs så minst mulig preg av bruk. Disse årsmodellene i kombinasjon med lav kilometerstand vil kunne gi det i kombinasjon med akseptabel innkjøpspris.

E-Golf er dessverre ikke aktuelt. En OK bil å kjøre, men teknisk sett er den jo akkurat like lite avansert som en 2011 Leaf. Ombygd fossilbil hvor drivstoffmåleren plutselig er blitt batterimåler. Her betaler man nok også noe for den immaterielle verdien merkevaren representerer. For å være litt seriøs, en kortrekkevidde elbil som har rundet 100k er ikke et alternativ.  Det hjelper heller ikke at mor til poden har en 2017/30 E-Golf som har fusket i et års tid før den nå måtte inn på et tre ukers verkstedopphold. Det er naturligvis ikke normalen, men den unge herremannen fikk ikke akkurat lyst på sånn bil.

Så vi er nok tilbake på Leaf.

Men jeg har fått mange gode tips; tar med OBD-dongelen og Leaf Spy når vi skal ut og se, og med kunnskap om utstyrsnivåer og hvordan identifisere en US-bil er vi godt rustet tenker jeg.

Citroel

Hvilken rekkevidde tenker dere at er nødvendig? Leaf'en har ganske begrenset rekkevidde synes jeg. Rekorden er 111 km fra 100% lading til nærmest tomt, og det var med relativt lite bruk av varmeapparat. 2014 24Kwh Acenta. SOH ca 90%.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Muffinman

Må helst klare Kristiansund-Molde via Averøy året rundt. Det er vel 7-8 mil, uten hurtiglademulighet på veien. En Leaf med grei SOH bør klare det greit under de fleste forhold. 30kWh Leaf ligger for høyt i pris, og det ser ut som batteriet på disse taper seg uforholdsmessig raskt.

Mer rekkevidde er  naturligvis bedre, men det koster jo deretter. Det primære behovet for poden er 2-3 mil hver vei til jobb med lademuligheter i begge ender i tillegg til fritidskjøring i området.


Counterpointer

Jeg ville vurdert den nye Skoda Citygo iV (i praksis nye E-up) 33 kWh batteri, ny bil, fra 176 000 kr

http://www.skoda-auto.no/modeller/citigo/citigoeiv

Muffinman

#11
Hehe, du fikk ikke med deg budsjettet  ;)

Nettsiden sier fra ca 185 forresten. Og kun forhåndsbestilling. Denne blir helt sikkert dobbelt så dyr som budsjettet ferdig levert med to sett hjul, og kan foreløpig bare forhåndsbestilles. Det er som kjent vanskelig å kjøre rundt i en forhåndsbestilling  :laugh:

kaiat

Jeg har ikke fått prøvd Leaf'en på så mange langturer, men har da klart 8 mil på typiske Vestlandsveier. Da kjørte jeg som vanlig, med varmeapparat på auto og i D. Ingen sparekjøring altså, men rullet inn ved hurtigladeren med litt over 20% igjen på batteriet.

Counterpointer

Sitat fra: Muffinman på torsdag 19. september 2019, klokken 10:28
Hehe, du fikk ikke med deg budsjettet  ;)

Det er som kjent vanskelig å kjøre rundt i en forhåndsbestilling  :laugh:
Nå henger du deg opp i små detaljer.


jonas9

#14
Kjøper du en som er registrert før november 14 (?) er den vel også fritatt for kravet om tpms, i tillegg til at det er andre gen som kom i løpet av 2013. Et heft/kostnad mindre å tenke på. appen på leaf er nærmest ubrukelig, men man kan forhåndsinnstille avreisetidspunkt. Ellers solid bil. Kjenner meg ikke igjen i dette med at 30-leaf taper seg raskt, ser foreløpig ikke fnugg av dette på min 2016 acenta.
Skulle ombordlader eller ptc mot formodning ryke, skaffer man vel dette brukt, ikke la Nissan bestille dette nytt.
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA