Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fikk ikke ladet på Fortums Lynlader Losgata Trondheim

Startet av Eon, torsdag 12. september 2019, klokken 09:33

« forrige - neste »

Eon

Skulle teste lynlading på Fortums ladetasjon i Losgata i Trondheim i går ettermiddag. Fikk ikke ladingen til å starte hverken på 75 kW eller 150 kW laderne. Ledlyset over CCS kontakten begynte å lyse rødt med en gang jeg plugget i. Ladestasjonen(e) aksepterte brikken min, og stasjonen(e) satte i gang kjølevifter, men i bilen stod det bare "Feil". Jeg har gjort oppdatering i sommer som skulle fikse lynladingen. Noen andre som har testet den samme ladestasjonen? Poenget var å teste lynlading før en planlagt lengre tur sørover om et par uker, men dette var ikke lovende....
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

4Matic Fanatic

Hørte rykter om at det var kommet noe der men har ikke testet den.

moe696

Har kun ladet på 75 kw der. Brukte Plugsurfing brikke. Fungerte greitt, og gikk rett opp på 75 kw, og lå der så lenge jeg ladet (ca 20 min)

Egil Fonn

Prøvde 150kw  der i sommer. Den ville ikke starte. Byttet til 75kw stolpe og da ladet bilen greit. Software. S18D_18.47.5.....
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Når vi først er innom 'større enn 50kW' - noen som vet om det er noe sånt videre nordover i landet?
Skal kjøre til Vesterålen i morgen tidlig og har plottet et par-tre stopp nordover, men det er vel bare 50kW alt som finnes langs E6'n oppover?

Orbit

Fortum har 220kW i Bodø, og det er vel eneste så langt nord for Trondheim (og litt på siden av veien til Vesterålen).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

4Matic Fanatic

Sitat fra: Orbit på torsdag 12. september 2019, klokken 20:58
Fortum har 220kW i Bodø, og det er vel eneste så langt nord for Trondheim (og litt på siden av veien til Vesterålen).
Ja, Bodø blir utenfor allfarvei... får bare ta tiden det tar på 50kW da. :-)

Eon

Kjørte til Lofoten i sommer. Det greit med 50kW ladere langs E6. Veldig tynt med ladere i Lofoten, kun ett 50 kW ladepunkt i Leknes og ett i Svolvær. Fin tur uansett!
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

RayBomb

#8
Sitat fra: Eon på torsdag 12. september 2019, klokken 09:33
Skulle teste lynlading på Fortums ladetasjon i Losgata i Trondheim i går ettermiddag. Fikk ikke ladingen til å starte hverken på 75 kW eller 150 kW laderne. Ledlyset over CCS kontakten begynte å lyse rødt med en gang jeg plugget i. Ladestasjonen(e) aksepterte brikken min, og stasjonen(e) satte i gang kjølevifter, men i bilen stod det bare "Feil". Jeg har gjort oppdatering i sommer som skulle fikse lynladingen. Noen andre som har testet den samme ladestasjonen? Poenget var å teste lynlading før en planlagt lengre tur sørover om et par uker, men dette var ikke lovende....
Jeg er redd du kan ha lav spenning på 12V systemet ditt.
Dette skjedde med meg. Bilen hadde sluttet å lade inn på 12v batteriene. Vet ikke hvor lenge, men volten var nede under 12V.

Bilen begynte plutselig å lade 12v batteriet igjen etter en stund. Når spenningen kom over 12V igjen så fikk jeg bilen til å  hurtiglade (>75kw) igjen.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Eon

Takk for tilbakemelding! Hvor ser du spenningen på 12V batteriet? Og hva er eventuelt fiksen?
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

RayBomb

Sitat fra: Eon på mandag 16. september 2019, klokken 08:42
Takk for tilbakemelding! Hvor ser du spenningen på 12V batteriet? Og hva er eventuelt fiksen?
Er ingen sted å lese det. Du trenger et voltmeter/multimeter for å sjekke. Det finnes voltmeter du kan plugge i sigarettenner inngangen.

Fiks vet jeg ikke om. Bilen min bare startet 12v ladingen av seg selv etter ca en time etter at jeg oppdaget problemet.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Eon

First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

Oddball

Sitat fra: Eon på mandag 16. september 2019, klokken 08:42
Takk for tilbakemelding! Hvor ser du spenningen på 12V batteriet? Og hva er eventuelt fiksen?
WattCat for android viser nå faktisk spenning på 12v-batteri
https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?t=1820

Eon

Takk for tips. Jeg bruker Wattcat, og testet laderen igjen med god spenning på 12V batteriet (13,2V). Denne gangen funket landingen, dog ikke 100 kW, men rundt 80 kW en stund. Blir spennende å se når lynladings fiksen kommer..
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

JaguarNorge

Sitat fra: Eon på torsdag 12. september 2019, klokken 09:33
Skulle teste lynlading på Fortums ladetasjon i Losgata i Trondheim i går ettermiddag. Fikk ikke ladingen til å starte hverken på 75 kW eller 150 kW laderne. Ledlyset over CCS kontakten begynte å lyse rødt med en gang jeg plugget i. Ladestasjonen(e) aksepterte brikken min, og stasjonen(e) satte i gang kjølevifter, men i bilen stod det bare "Feil". Jeg har gjort oppdatering i sommer som skulle fikse lynladingen. Noen andre som har testet den samme ladestasjonen? Poenget var å teste lynlading før en planlagt lengre tur sørover om et par uker, men dette var ikke lovende....
For øyeblikket har vi en feil med de lynladerne av merket ''Efacec''. Men kun disse, alle andre lynladere skal fungere greit.

Ingeniørene i England er klar over dette problemet og jobber på spreng sammen med Efacec for å løse problemet raskest mulig. Problemet oppstår ved det såkalte ''Handshake'' mellom bil og lader. Selv om det er definert en kommunikasjon protokoll, ser det ut til at at det en fortolknings feil. Tanken er at det skal løses med en software oppdatering, men som sagt så jobbes det på spreng for å løse dette. Vi vil komme tilbake så snart det er noe nytt der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA