Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla P100D+

Startet av OhmPaPa, torsdag 12. september 2019, klokken 01:10

« forrige - neste »

Jalla

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. september 2019, klokken 10:51
Sekunder holder stort sett. F.eks Panamera ehybrid gruser Taycan med titalls sekunder.
Hvor har du det i fra at Panamera e-hybrid gruser Taycan med titalls sekunder på Nürburgring?

OhmPaPa

Leste et eller annet sted i går at en av fordelene med Plaid er at i svinger så blir det regen på det innerste hjulet mens det ytterste trenger litt mere strøm.

Denne strømmen kan da gå direkte fra indre til ytre hjul uten å gå via batteriet.

Blir ikke den kjempestore effekten kanskje men i billøp hjelper alle bekker små.

Sandvika

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 14. september 2019, klokken 12:32
Leste et eller annet sted i går at en av fordelene med Plaid er at i svinger så blir det regen på det innerste hjulet mens det ytterste trenger litt mere strøm.

Denne strømmen kan da gå direkte fra indre til ytre hjul uten å gå via batteriet.

Blir ikke den kjempestore effekten kanskje men i billøp hjelper alle bekker små.
Høres litt søkt ut. Ett hjul går fortere så i overgangen mellom brems og aks så kan det i teorien skje at du både regenereres og bruker samtidig i et nanosekund, men at man skal legge inn komponenter for å sende strømmen over tror jeg ikke er verdt det. Om man skal gjennom en hårnål så kan man også få hjelp, men igjen så er ikke regenererignen så kraftig at jeg tror det lønner seg. Å slippe differensial og gå på med riktig riktig moment på hvert hjul har derimot masse å si.

Sulle

Det er vel her høyre- og venstremotor kommer inn i bildet?
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

OhmPaPa

Sitat fra: Sulle på lørdag 14. september 2019, klokken 16:45
Det er vel her høyre- og venstremotor kommer inn i bildet?

Det var slik jeg skjønte det. Indre hjul bremser litt for å hjelpe bilen å snu seg i svingen. Det blir det regen av som sendes langs eksisterende strømkabler til ytre hjul og gir det nok strøm til at det kan peise på.

Men som det meste med Plaid er jo dette også på ryktenivå enda.

Stikkkontakt

Det var et firma som bygget om en Model S til dual rear motor for flere år siden. Mener det var i Sveits. Den bilen var mye raskere på bane enn tilsvarende standardbil til tross for at den ikke var særlig sterkere. Dette er lenge siden og jeg klarer ikke finne artikkelen på nettet. Uansett er ikke det noe nytt at 2  motorer bak gir vesentlig forbedret agilitet.

Hodetelefoner

Blir ikke regen av å ikke tilføre like mye kraft på indre hjul som ytre.
Hadde vært ganske katastrofale konsekvenser om kraften ble justert ned mere enn noen få kW.

Rosstopher

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 14. september 2019, klokken 20:46
Blir ikke regen av å ikke tilføre like mye kraft på indre hjul som ytre.
Hadde vært ganske katastrofale konsekvenser om kraften ble justert ned mere enn noen få kW.

Altså hvis ytterste hjul får 100 kW, må innerste hjul få minst 95 kW eller noe slikt? Det høres ut som lite effektiv torque vectoring, og jeg trur du tar feil. Da SLS AMG E-Cell kom ut for noen år siden snakket de i hvert fall om at den kunne gi innerste hjul "negative torque" mens de sendte kraft til ytterste hjul.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Hodetelefoner

Den beste måten å gjenopprette grep er å trykke inn clutchen / nøytral.
Ingen tvil om at det hjelper å "bremse" indre hjul. Det er jukset mye med dette i racing. Og det er garantert flere bønder her inne som kan bekrefte at man kan svinge merkelig fort med traktoren her også (de fleste har separate bremser for hver side).
Men å regenerere er jeg rimelig sikker på at er katastrofen. den absolutt raskeste måten å ta svinger på er å "låse" hastigheten på hjulene etter rattvinkel. 
Eksempel: Ved 30Grader rotasjon på rattet, "lås" indre hjul til -10kmt lavere hastighet enn ytterhjul. Ved å bruke strøm for å holde denne hastigheten, så har man mye bedre kontroll på hjulet. Det er filmer om emnet på YouTube. Men jeg får bare opp "100" like videoer nedover... Selv om det skal være 1500 filmer på emnet.. :(
En annen fordel med Iboosteren (tesla bruker sitt eget system fremover?) er at man også kan tilføre svakt med brems på (indre) forhjulene igjennom svinger.
Det kunne de vel egentlig gjort i dag også. Rundt hele..(Noen som tipser Elon?).
Leker med "emnet" på en mini tesla nå. Diffen får altfor lite skryt for den fantastiske jobben den har gjort i alle år :D
(PS: det finnes garantert folk her inne med ekstremt god kunnskap på emnet.  Det var think prototyper med quad og dual motorer).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

turfsurf

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 15. september 2019, klokken 07:38
Den beste måten å gjenopprette grep er å trykke inn clutchen / nøytral.
Det er vel bare nesten riktig? Uten drift har man motstand i lager m.m. som gjør at man får en svak nedbremsing. Det aller beste er vel å ha akkurat nok pådrag til at krefter ikke virker på bilen hverken fremover eller bakover. Ikke at det er praktisk gjennomførbart men 😀
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 14. september 2019, klokken 22:14
Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 14. september 2019, klokken 20:46
Blir ikke regen av å ikke tilføre like mye kraft på indre hjul som ytre.
Hadde vært ganske katastrofale konsekvenser om kraften ble justert ned mere enn noen få kW.

Altså hvis ytterste hjul får 100 kW, må innerste hjul få minst 95 kW eller noe slikt? Det høres ut som lite effektiv torque vectoring, og jeg trur du tar feil. Da SLS AMG E-Cell kom ut for noen år siden snakket de i hvert fall om at den kunne gi innerste hjul "negative torque" mens de sendte kraft til ytterste hjul.


https://www.youtube.com/watch?v=IElqf-FCMs8

jlan

#26
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 14. september 2019, klokken 22:14
Altså hvis ytterste hjul får 100 kW, må innerste hjul få minst 95 kW eller noe slikt? Det høres ut som lite effektiv torque vectoring, og jeg trur du tar feil. Da SLS AMG E-Cell kom ut for noen år siden snakket de i hvert fall om at den kunne gi innerste hjul "negative torque" mens de sendte kraft til ytterste hjul.
Det er nok mye mer variasjon enn 5% ja. Det er ganske nyttig å se på kraftvektorer for hvert hjul i en sving. En ser da at uten torque vectoring er det ytre forhjul som må gjøre svært mye av jobben med sidekraften for å få bilen gjennom svingen.  Ytterste hjul har jo mye større belastning vertikalt, og kan dermed tilføres mer moment før de spinner. Men siden ytterste forhjul allerede har store sidekrefter, kan det likevel slippe hvis det tilføres for mye moment. Altså understyring. Som motvirkes med negativt moment (elektrisk bremsing) på indre bakhjul. En kunne tro at det ga kraftig overstyring, men det unngås ved å tilføre relativt mer moment til forhjulene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA