Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 best og mestselgende bilmodell siden 1969

Startet av Porsgrunn, onsdag 11. september 2019, klokken 22:53

« forrige - neste »

Roy N

Beste kjøp og følgelig mestselgende bil siden 1969 med god margin kunne det stått :)

Har nå kjørt 10K km siden juni uten noe tull som helst.
25-30% SoC etter 25 mil daglig i + hastighet med mye motorvei, er det faktisk ikke noen andre som matcher.

Har vært innom Oslo Nord to ganger for å kjøpe lader og matter, bare opplevd god service og hyggelige personer.
Fatter ikke at det er så enormt mye syting, kan det ha noe med hvordan man selv oppfører seg?
2023 Model Y Perf
2019 Model 3 Perf (solgt)

d58palset

Sitat fra: Roy N på fredag 13. september 2019, klokken 11:59

Har nå kjørt 10K km siden juni uten noe tull som helst.

Fatter ikke at det er så enormt mye syting, kan det ha noe med hvordan man selv oppfører seg?

Du gir jo svaret selv; du har ikke opplevd noe tull - ergo ingen grunn til å være missfornøyd.

Selv har jeg hatt flere Teslaer og virkelig vært glad i både bil og selskap, men jeg har altså opplevd å vente i halvannet år på utbedring av en skade påpekt ved utlevering (!). Jeg har også måttet ta fri fra jobb for å levere bil på servicesenter annet sted i landet, fordi jeg etter 9 måneder (!) ikke kunne vente lengre på ny time (de avlyste avtalte timer, manglet deler etc) - og kjøper av bilen (jeg skulle bytte til ny Tesla faktisk) ikke ville kjøpe min gamle dersom mangelen ikke var utbedret. Hvis du mener slike historier er syting, så må du gjerne mene det.

Tidligere har de vært greie på å godkjenne reklamasjonssaker (problemet har altså vært tiden det har tatt - ting har nå blitt ordnet), nå i det siste er de etter hva jeg hører blitt vanskelige der også (men det har jeg ingen erfaringer med selv - det er kun ventetider jeg smertelig har fått erfare)


Roy N

Skjønner nok at  1 1/2 år og 9 mnd venting ikke går under syting de fleste av oss.
Men her under Model 3 avd er det ingen som kan påberope seg dette.

Skal nevnes at jeg kjøpte forsikring som inkluderer leiebil ved evt driftstans perioder (hele perioden), men lager da ingen tråd om hvor dyr forsikringen på Model 3 er av den grunn.
2023 Model Y Perf
2019 Model 3 Perf (solgt)

C_B_

#48
Sitat fra: Roy N på fredag 13. september 2019, klokken 13:43
Skjønner nok at  1 1/2 år og 9 mnd venting ikke går under syting de fleste av oss.
Men her under Model 3 avd er det ingen som kan påberope seg dette.

Skal nevnes at jeg kjøpte forsikring som inkluderer leiebil ved evt driftstans perioder (hele perioden), men lager da ingen tråd om hvor dyr forsikringen på Model 3 er av den grunn.
Ventet over 1/2 år nå på utbedring av lakkskader fra utlev. på mod. 3 + vært inne 2 ganger for fiks av rundt 15 feil. Par feil ser ikke ut som de har fikset.

kråkebolle

Sitat fra: JIB på fredag 13. september 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Roy N på fredag 13. september 2019, klokken 13:43
Skjønner nok at  1 1/2 år og 9 mnd venting ikke går under syting de fleste av oss.
Men her under Model 3 avd er det ingen som kan påberope seg dette.

Skal nevnes at jeg kjøpte forsikring som inkluderer leiebil ved evt driftstans perioder (hele perioden), men lager da ingen tråd om hvor dyr forsikringen på Model 3 er av den grunn.
Ventet over 1/2 år nå på utbedring av lakkskader fra utlev. på mod. 3 + vært inne 2 ganger for fiks av rundt 15 feil. Par feil ser ikke ut som de har fikset.

15 feil?? Blir jo mitt nysgjerrig, hva var feilene?

C_B_

#50
Sitat fra: kråkebolle på fredag 13. september 2019, klokken 15:55
Sitat fra: JIB på fredag 13. september 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Roy N på fredag 13. september 2019, klokken 13:43
Skjønner nok at  1 1/2 år og 9 mnd venting ikke går under syting de fleste av oss.
Men her under Model 3 avd er det ingen som kan påberope seg dette.

Skal nevnes at jeg kjøpte forsikring som inkluderer leiebil ved evt driftstans perioder (hele perioden), men lager da ingen tråd om hvor dyr forsikringen på Model 3 er av den grunn.
Ventet over 1/2 år nå på utbedring av lakkskader fra utlev. på mod. 3 + vært inne 2 ganger for fiks av rundt 15 feil. Par feil ser ikke ut som de har fikset.

15 feil?? Blir jo mitt nysgjerrig, hva var feilene?
Se tråden om feil og mangler: 3-4 pakninger lå feil i dører, 1 pakning feil på tak, SW både kart/system feilet flere ganger og deler skiftet vedr. dette, bass feil på anl., plastbeskyt. fra fabrikk ikke fjernet, filt rundt 2 hjul løs, div. deler byttes p.g.a. feil med sikkerhetsbelte, skjerm i svart, skjerm slår seg av under fart, flere vibr. lyder, skjerm feil montert, den lukkes ikke, den åpnes ikke, lufttrykksensor feil, vindusheis fungerer ikke og deler byttet er noe jeg husker nå. Glemte 1 "hjemmeservice" i tillegg: 3 ts-besøk fra 6.3 e. 18 000 km.

Autowinder

Kan ikke dy meg, men dinside.no seksjon motor slår STORT opp; https://www.dinside.no/motor/30-prosent-lengre-rekkevidde/71540837
«Norgesfavoritten» får lengre rekkevidde!!!!

Ikke noe galt med Ioniq, men å kalle den Norgesfavoritt er vel å dra det langt med snaue 8300 solgte biler totalt og 10. plass, med godt over 200 000 andre biler fra produsenter som har solgt mer. Lurer på hvor mye Dinside får av Hyundai for å skrive den artikkelen? ;-)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Porsgrunn

#52
I dag passerte Model 3 registreringene 13 100 biler. Det betyr at nå er det fler Model 3 registrert i Norge enn Model X.

Det er nå snart bare VW sine rekorder med  Boble 16 706 biler i 1969 og Golf 16 388 biler i 2015 igjen, alle andre er slått med god margin.



Autowinder

#54
En ny VW 1300 var antagelig den mest solgte Bobla i 1969, og kostet 16600,- i følge Hvem Hva Hvor fra 1969.
Så mens nordmenn antagelig la kr 277.320.000,- i kjøpene den gang, er det også en ny rekord med tanke på at over 13000 solgte Tesla Model 3, med en gjennomsnittspris på (f.eks) 462.000,- så har jo norske forbrukere lagt over 6 milliarder kroner i "tillit" til Tesla ;)

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

16600,- i januar 1969 tilsvarer i følge prisindekskalkulatoren til SSB ca 160 000,- i desember 2018.
Om dette også gjenspeiler samme forhold når det gjelder kjøpekraft er jeg usikker på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Porsgrunn

#56
Sitat fra: Autowinder på onsdag 25. september 2019, klokken 09:43
En ny VW 1300 var antagelig den mest solgte Bobla i 1969, og kostet 16600,- i følge Hvem Hva Hvor fra 1969.

Det stemmer antakelig

Den billigste bobla i 1969 til kr 14 800  blir kr 141 110
Den dyreste til kr 25 500 blir kr 243 129

Det ser ut til at biler ikke har blitt billigere med årene :-\
https://www.ssb.no/kpi/

1000kwh

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 25. september 2019, klokken 12:35
Sitat fra: Autowinder på onsdag 25. september 2019, klokken 09:43
En ny VW 1300 var antagelig den mest solgte Bobla i 1969, og kostet 16600,- i følge Hvem Hva Hvor fra 1969.

Det stemmer antakelig

Den billigste bobla i 1969 til kr 14 800  blir kr 141 110
Den dyreste til kr 25 500 blir kr 243 129

Det ser ut til at biler ikke har blitt billigere med årene :-\
https://www.ssb.no/kpi/
Nå ja. Det er jo vesentlig flere i dag som har økonomi til å finansiere enn Model 3 enn det var i 1969. Den totale velstanden er jo noe helt annet i dag.

Håvar

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 25. september 2019, klokken 12:35
Sitat fra: Autowinder på onsdag 25. september 2019, klokken 09:43
En ny VW 1300 var antagelig den mest solgte Bobla i 1969, og kostet 16600,- i følge Hvem Hva Hvor fra 1969.

Det stemmer antakelig

Den billigste bobla i 1969 til kr 14 800  blir kr 141 110
Den dyreste til kr 25 500 blir kr 243 129

Det ser ut til at biler ikke har blitt billigere med årene :-\
https://www.ssb.no/kpi/


Det kommer vel an på hvordan en ser på det :)

Ingen ville vel ved sine fulle fem betalt 160 000,- i dag for en bil som er så simpel som bobla.
"Nye" e-Up! koster vel fra 175 000,-
Den er ikke så langt fra i størrelse. Men i komfort og sikkerhet derimot ;)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

jlan

Hvis en ser på gjennomsnittlig familieinntekt pr. år etter skatt, så var den rundt 20000 i 1969, ca. 500000 nå. Men boligene var betydelig billigere på den tiden, en kunne få en bra bolig for 100000.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA