Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen hjelpe med regnestykket?

Startet av Håkon77, onsdag 11. september 2019, klokken 13:14

« forrige - neste »

Håkon77

Kjøpte en Kona som jeg tenkte ha i 3år og bytte i tilsvarende eller billigere med samme rekkevidde. Men etter en større lakkskade fra møtende bil med grusslass (han stoppet selvfølgelig ikke og forsvant i det blå) så lurer jeg på om jeg ikke bare selger bilen når den er lakket opp og kjøper en billig bensinbil. Hvordan blir regnestykket? Har 300K i gjeld på Kona. Tenker bytte inn i kontant-betalt Yaris eller lignede bensinbil til 60000kr. Kjører 30000km årlig mellom Fredrikstad og Oslo/Økern. Parkerer gratis begge steder og lader kun hjemme. Jeg vil tro Yarisen etter 3år har en restverdi på 10-20K mens Kona nok vil ha noe større verditap enn normalt pga kilometer og steinsprut fra motorveiskjøring. Vil det ikke lønne seg totalt sett over 3-5år og ha en eldre, billig bensinbil?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Karl-Wilhelm

#1
Sett inn der jeg har gjort feil, som i hva du betalte for bilen, nøyaktig hvor mye du har i rentekostnader, og forsikring. Det er sikkert flere ting også ^^

Det er vanskelig å vurdere hvor godt bilen vil holde sin verdi, men dersom dette er en 64kWt versjon vil den selv etter 3år + være en elbil med signifikant rekkevidde. Uavhengig av VW ID3 og andre nye rimeligere biler. Så jeg personlig ville nok vært relativt optimistisk med tanke på salgsverdi, men merk at dette er kanskje den mest signifikante usikkerheten, etter bompenger og årsavgift.

Reparasjoner på en Yaris vil kanskje være lave da dette er en enkel bil fra en dyktig fossil-produsent, men blir nok høyere enn hva jeg har antatt. Det er ikke service krav på Kona så langt jeg vet, men bytt i det minste pollenfilteret selv og regn med en 2000-3000kr service etter tre år for bremsene.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Håkon77

Takker. Ser ut til at den gjetningen av ett regnestykke jeg gjorde før jeg kjøpte elbil fremfor nok en fossil sliter var riktig. Det koster meg ikke mer totalt sett å kjøre Konaen fremfor en billig sliter i 3-4år. Det eneste er de følelsesmessige utfordringene knyttet til forfallet bruk medfører på en ny bil.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA