Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

La oss prate om Grønn transport, produksjon og gladsaker!

Startet av elsykkel, tirsdag 10. september 2019, klokken 14:11

« forrige - neste »

elsykkel

La oss prate om Grønn transport, produksjon og gladsaker i stedet for kommunevalgets facepalm. Jeg har for mange nære relasjoner til FNB for mitt eget beste.

* Egen produksjon av energi basert på solceller og evt batterilagring; på industribygg, arbeidsplasser. Mesteparten av energiforbruket er på dagtid. Forventet peak-demand fra strømnettet blir lavere og avtalen med strømleverandør blir billigere. Sol+batteri-Riggen kan til stor del erstatte eksisterende nødstrømsaggregat, sikre oppetid, fungere som buffer mot ustabilitet i nettet. Dette er bare en jævla  økonomisk fornuftig investering forkledd som en grønn unnskyldning!
* De fleste elbiler er i stor grad produsert på samme måte som andre biler, med unntak av motor og batteri. Utover utslipp fra eksos og diverse lekkasjer, er de et like stort problem med KØ(*), parkeringsplasser, støy, svevestøv, slitasje på veier, at veier må bygges i utgangspunktet, at storparten av bysentre er dedikert til bilisme og ikke fotgjengere, trafikkskade osv osv.
* Moderne biler, og dens fremtidige varianter vil i større grad kunne styre selv og kommunisere/avtale med andre biler for å effektivisere (kolonnekjøring), advare om farer osv. Bilister vil bli mindre stresset og vil kunne godta at bilene kjører mer høflig/forsiktig på bekostning av hastighet.
* Personlig synes jeg det er positivt, på VAGs vegne, at de blir tvunget til å gå all-in på BEVs og innovere. At de som ikke går den veien blir stående med skjegget i postkassa om kort tid. Med eldrift og computer-on-wheels ser vi utrolig mye innovasjon mtp batteri og elmotorforbedring, ytelse, rekkevidde, performance & handling, forenkling av intern elektronikk/wiring (tesla cables), færre og enklere komponenter (superbottle), selvkjøring, risk prediction +++
* Land som Norge har godt av å flytte mye av energiforbruket over fra fossil til egenprodusert elkraft, være seg hydro-, vind- sol- eller gudforbyatomkraft. Mest sannsynlig vil prisen per kilowatt gå noe opp, noe utbygging av monster-master, -dammer og -vifter på fjelltopper som skjærer i øynene vil skje, men ved VETTUG regulering hvor hovedmotivasjonen ikke er økonomisk, kan man oppnå større uavhengighet av olje+priser, et mye bedre el-distribusjonsnett og forhåpentligvis mer innovasjon og arbeidsplasser som ikke bare er fokusert på olja og ikke rasere vårt nasjonale og alle andres miljø.

JorEl

#1
* Egen produksjon av energi basert på solceller :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA