Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lønner det seg å lade hos Grønn Kontakt eller hos Fortum? (fasit)

Startet av xGrape, onsdag 11. september 2019, klokken 11:02

« forrige - neste »

xGrape

I og med at pris-strategien er noe ulik (og komplisert) hos de to største hurtigladeselskapene, regnet jeg på hva som lønner seg for DEG. Svaret kommer nemlig an på hvor raskt bilen din tar til seg strøm.

Utgangspunkt er dagens satser for 50 kW hurtiglader (via app): 2,75 kr/min hos Fortum og 1,25 kr/min + 2,9 kr/kWh hos Grønn Kontakt.

Med en gjennomsnittlig ladehastighet på 31 kW blir sluttprisen den samme (5,32 kr/kWh) Lader du raskere bør du velge Fortum - tregere så er Grønn kontakt din venn. Med full uttelling (50 kW) blir feks prisen per kWh 4,40 kr hos Grønn Kontakt, men bare 3,30 kr hos Fortum.

Så er det jo selvsagt mange som har ulike bonusløsninger osv som vil påvirke prisen, men dette er i alle fall utgangspunktet. For Leaf-eiere som meg selv bør man vel på langtur ta første ladestopp hos Fortum og de neste hos Grønn Kontakt  ;D
Leaf MY19 Tekna

OhmPaPa

Circle-K 2,50 per minutt.

BKK 2,50 per minutt.

Så begge litt rimeligere enn Fortum igjen for kjappe ladere.

Orbit

Sitat fra: xGrape på onsdag 11. september 2019, klokken 11:02
Med full uttelling (50 kW) blir feks prisen per kWh 4,40 kr hos Grønn Kontakt, men bare 3,30 kr hos Fortum.

Med full uttelling på 150kW-ladere blir forskjellen enda større: 3,40 kr/kWh hos GK, mot 1,40 kr /kWh hos Circle K/BKK/Fortum (...på majoriteten av deres lynladere som har 3,50 kr/min, noen få hos Fortum har 5 kr/min = 2 kr/kWh ved 150kW lading).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trekkoppbil


SveinJ

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 13. september 2019, klokken 17:29
Grønn kontakt tar vel også et Fakturagebyr E-post på 12 kroner.
Hvis du har registrert et betalingskort, så slipper man fakturagebyr
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Joltus


Håvar

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 11. september 2019, klokken 11:29
Circle-K 2,50 per minutt.

BKK 2,50 per minutt.

Så begge litt rimeligere enn Fortum igjen for kjappe ladere.

BKK gir også 10% ladebonus (aktiveres i appen) som du kan benytte etter å ha ladet 10 sesjoner, så dersom en lader ofte på BKK-ladere kan en regne 2,25 pr min her.

Edit: Bonusen nullstilles ikke hver mnd som for eksempel hos grønn kontakt
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

opheim

Sitat fra: Håvar på lørdag 14. september 2019, klokken 12:48BKK gir også 10% ladebonus (aktiveres i appen) som du kan benytte etter å ha ladet 10 sesjoner, så dersom en lader ofte på BKK-ladere kan en regne 2,25 pr min her.

OBOS-medlemskap gir 10% hos Fortum.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

OhmPaPa

Sitat fra: opheim på søndag 15. september 2019, klokken 00:32
Sitat fra: Håvar på lørdag 14. september 2019, klokken 12:48BKK gir også 10% ladebonus (aktiveres i appen) som du kan benytte etter å ha ladet 10 sesjoner, så dersom en lader ofte på BKK-ladere kan en regne 2,25 pr min her.

OBOS-medlemskap gir 10% hos Fortum.

Takk for tipset - det var jeg ikke klar over. Hvis det er flere i min situasjon så registrerer du rabatten her:

https://www.fortum.no/obosrabatt

Rollep

Da var de gode prisene hos Lyse / BKK også over. De har gått over til samme prismodell som Grønn Kontakt og dermed økte kWh prisen med nesten 50% >:(

Ettersom prisene er de samme både på 50, 75 og 150 kW laderne er der ingen prismessige grunner for langsomladende biler å velge 50 kW alternativene. Da er det bare å forberede seg til å komme frem til ladestasjonen og finne den eneste 150 kW laderen okkupert av en E-golf med stein-kaldt batteri  ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

daktari

Fra GKs siste nyhetsbrev "Vi kommer i all hovedsak til å bygge ut superhurtigladere med 150kW effekt, men vi har samtidig en prismodell som gjør at du ikke trenger å tenke på hvilken hurtiglader du plugger inn i. Selv om du har en eldre elbil som ikke kan lade raskt, kan du fortsatt plugge i en av våre superhurtigladere og betale det samme som om du står ved en vanlig hurtiglader."

Herlig strategi for oss som må lade ca 4 ganger så mange kWh som en eldre bil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chriso89


Daniel_0007

Latterlige greier, virker som pris samarbeid, kanskje noe forbruker rådet burde se på siden de har vært imot pris samarbeid på bensin stasjoner før.
Glad jeg har tesla og slipper å forholde med til andre leverandører.
Model 3 2019 LR Rwd

Vollis47

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 10. januar 2020, klokken 14:17
Latterlige greier, virker som pris samarbeid, kanskje noe forbruker rådet burde se på siden de har vært imot pris samarbeid på bensin stasjoner før.
Glad jeg har tesla og slipper å forholde med til andre leverandører.
Ikke nødvendigvis prissamarbeid, selv om det kan virke sånn. Men etterhvert som etterspørselen øker, så ser de vel at der er rom for økning. Dette rammer jo spesielt de som kjører mye og/eller ikke har lademulighet hjemme.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Magnus Hansen

Det er ikke akkurat noe gullgruve å drive med hurtiglading. Tvertimot taper aktørene masse penger.. må nok gjøres noe med rammebetingelsene fra det offentlige for at dette skal bli noe bedre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA