Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lønner det seg å lade hos Grønn Kontakt eller hos Fortum? (fasit)

Startet av xGrape, onsdag 11. september 2019, klokken 11:02

« forrige - neste »

Håvar

Sitat fra: chriso89 på fredag 10. januar 2020, klokken 13:39
fortum har økt prisene til over 3 kroner nå
I tillegg har de endret til 2kr/min+2,50kr/kWh på 150 kW-ladere
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Apache


eivhelle

Sitat fra: Àpache på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:40
Strømprisene er rekordlave og ladeprisene blir "rekorddyre"  ::)
Man betaler for tilgangen til høy effekt. Derfor blir strømprisen underordnet. Det blir som nettleien. Den ligger fast uavhengig av strømprisen og skal i utgangspunktet dekke utbygging av infrastruktur.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Lars C. Krogenæs

Hurtig og lynlading er dyrt å tilby, og er noe helt annet enn råvaren strøm, på samme måte som Norwegian har andre kostnader enn flybensin til 750kr per passasjer når du flyr til USA.

Effektavgiften på en lynlader er i Oslo i januar kr 28.125,-. Eller ca. 1000kr per dag, per lynlader. Dette en en kostnad man ikke har når man lader bilen hjemme. I tillegg kan vi legge på 1 million i kostnad til infrastruktur og selve laderen, så er det utgifter til drift, vedlikehold +++

Da Statoil etablerte norges første hurtiglader med betaling (i 2012?) var minuttprisen den samme som i dag (man betalte for 15 min av gangen). Leaf ladet med ca. 40kW og det ga en kWt pris på rundt 4,5kr per kWt. Prisen har med andre ord ikke endret seg så mye, men vi har fått mange forskjellige elbiler, med forskjellig ladehastighet, og dermed har prisen per kWt variert med mange hundre prosent, der E-tron har fått strøm billigst. Nå blir det en lik pris for alle, og en liten "premium" for å lade fort, og for å prøve å holde e-golf og andre sakteladende kunder på riktig hurtiglader. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

opheim

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. januar 2020, klokken 23:04
Effektavgiften på en lynlader er i Oslo i januar kr 28.125,-. Eller ca. 1000kr per dag, per lynlader. Dette en en kostnad man ikke har når man lader bilen hjemme. I tillegg kan vi legge på 1 million i kostnad til infrastruktur og selve laderen, så er det utgifter til drift, vedlikehold +++

Takk for at du gidder å klargjøre dette igjen og igjen :) Nysgjerrig spørsmål; Er effektavgiften per lader, eller per lokasjon? Altså - vil det være 6x effektavgiften om man har 6 ladestolper på én lokasjon? Eller vil det være en (vesentlig) lavere snittkostnad pr stolpe på én lokasjon jo flere man bygger?
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: opheim på tirsdag 04. februar 2020, klokken 10:39
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. januar 2020, klokken 23:04
Effektavgiften på en lynlader er i Oslo i januar kr 28.125,-. Eller ca. 1000kr per dag, per lynlader. Dette en en kostnad man ikke har når man lader bilen hjemme. I tillegg kan vi legge på 1 million i kostnad til infrastruktur og selve laderen, så er det utgifter til drift, vedlikehold +++

Takk for at du gidder å klargjøre dette igjen og igjen :) Nysgjerrig spørsmål; Er effektavgiften per lader, eller per lokasjon? Altså - vil det være 6x effektavgiften om man har 6 ladestolper på én lokasjon? Eller vil det være en (vesentlig) lavere snittkostnad pr stolpe på én lokasjon jo flere man bygger?

Det blir 6x effektavgiften, hvis bruken skulle være slik at alle lynladerne ble brukt på full effekt samtidig i en hel time. Det er ganske usannsynlig, så 3-4x effektavgiften er nok mer sannsynlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Men ved et typisk utfartssted som f.eks Circle K Gulsvik i Flå, vil det være et enormt behov for hurtiglading fredager og søndager. For å ta disse toppene, må det mange lynladere opp, som vil få kjørt seg mellom kl. 17og 21 på fredager og søndager i vintersesongen. Resten av uken vil det derimot være et moderat forbruk. Det er ekstremt dyrt å sette opp ekstra lynladere for å ta disse toppene, og da egentlig koste 28.000kr* for 32 timers bruk, og dermed 800kr per time disse ekstra laderne er i bruk, bare for effektavgiften.

(*Har tatt utgangspunkt i Hafslundpris, og ikke sjekket med netteier i Flå).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

eivhelle

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:34
Men ved et typisk utfartssted som f.eks Circle K Gulsvik i Flå, vil det være et enormt behov for hurtiglading fredager og søndager. For å ta disse toppene, må det mange lynladere opp, som vil få kjørt seg mellom kl. 17og 21 på fredager og søndager i vintersesongen. Resten av uken vil det derimot være et moderat forbruk. Det er ekstremt dyrt å sette opp ekstra lynladere for å ta disse toppene, og da egentlig koste 28.000kr* for 32 timers bruk, og dermed 800kr per time disse ekstra laderne er i bruk, bare for effektavgiften.

(*Har tatt utgangspunkt i Hafslundpris, og ikke sjekket med netteier i Flå).
For å unngå ekstreme topper kunne man i så fall hatt en lastfordeling som begrenset maks total effekt. La oss for eksempel si at man satte opp 8 lynladere som delte maks 800kW, men hadde mulighet for å gi 150kW når det var ledig effekt. Det ville gi langt mer effektiv avvikling av ladekø enn  5-6 150 kW ladere uten lastfordeling. Og peak belastningen vil potensielt bli den samme.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Electric cars in Norway

Bra info :+1:

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2020/01/22/%C3%85-ta-opp-ladeplass-uten-%C3%A5-lade-kan-bli-dyrt-20872971.ece

Kopi:

Hadde Krogstad flyttet bilen etter at den var fulladet hadde ladingen altså kostet 160 kroner i stedet for 320 kroner. Hadde han i tillegg brukt Fortum Charge & Drives app eller ladebrikke i stedet for sms til å starte ladingen, ville det hele bare kostet 80 kroner. Lading som startes med sms er dyrere fordi det er et mer komplisert system for oss å vedlikeholde, hvor vi i tillegg må betale et eksternt selskap for sms-tjenesten. Vi sender derfor alltid umiddelbart en melding til våre kunder som aktiverer ladingen med sms hvor vi anbefaler våre billigste lademåter. Vi har også denne informasjon om ladepriser på våre nettsider.

RJK

Grønn Kontakt har den 23.09.20 sendt ut en epost om økte priser.

De nye prisene er som følger:

Hurtiglading:
Registrert kunde: 1,25 per minutt + 3,20 per kWh
Drop-in kunde: 2,50 per minutt + 3,50 per kWh

AC-lading:

Registrert kunde: 0,10 per minutt + 2,90 per kWh
Drop-in kunde: 0,10 per minutt + 2,90 per kWh

Pris for mine ladinger basert på 0-80 % SoC for Hyundai Kona som utgjør ca 50 kWh, blir som registrert kunde og før eventuelle rabatter og med ladetider på hhv 54 min (lynlading) og 75 minutter (hurtiglading), samt 7,2 kWh per 60 minutter, som følger:

Lynlading: 67,50 + 160 = 227,50
Hurtiglading: 93,75 + 160 = 253,75
AC-lading: 26,88 per time, og ca 7 timer for 50 kWh totalt ca 188,-

Da er det vel bare å vente på prisøkninger fra Fortum og de andre, siden de neppe lar den ene stå i dårlig lys lenge...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Hva er egentlig en drop-in kunde. Dvs hvordan kan man lade uten å være registrert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rollep

Jeg fikk melding fra Grønn Kontakt om at 15% rabatten for oss som har strømavtale med LOS avsluttes 1. oktober. Så da er det vel like greit og flytte strømavtalen til Fortum og begynne bruke deres ladere igjen.

Asbjornel

For den som kan velge, så er det jo greit å regne på prismodellene. Det kan jo være greit å vite hva prisbildet er pr minutt, kWh eller km når man stopper.
Selv har jeg nok tenkt mer på at det er viktig å bruke de få jeg har tilgjengelig, fremfor å regne kronestykker på lading når jeg er på tur. Dvs jeg putter gjerne noen kroner inn i laderen om det er ledig stikk.
Foreløpig er det bare I Nordkjosbotn jeg kan velge mellom fortum og GK på de rutene jeg oftest reiser. Så kan man selvfølgelig plukke ladeplasser på ruta slik at det passer bedre for den ene eller andre leverandøren, men det har jeg ikke gjort til nå. Billigst er det på SC eller hjemme.

Kanskje en elbil prisweb skulle vært laget, for dette er jo veldig avhengig av bil, bonuser, rabatter på kort mm. Så prisbildet et veldig vanskelig for forbrukerne for tiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA