Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av Model S Performance "Raven" - galskap?

Startet av emphezis, onsdag 11. september 2019, klokken 09:33

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: TeslaK på onsdag 11. september 2019, klokken 22:37
Som nevnt, så tror jeg neste upgrade blir å få byttet ut motoren bak med to av frontmotoren til model 3. Da kan de legge ned produsjonslinjene for de to bakmotorene til S/X og spare plass/penger i Fremont. Denne besparelsen, samt gjenbruk på Roadster gjør at jeg tror dette kommer ganske snart. Da står det kanskje Tri Motor bak😊

Det ligger nok i kortene som du er inne på at man etterhvert går for "Tri Motor" på S. Men en av fordelene Tesla har overfor konkurrentene er jo nettopp hvor effektive de er. Og for AWD utgavene ligger en ikke så liten del av denne effektiviteten i at de har motorer som kan "sove". Permanentmagnet motoren foran på Model 3 kan ikke sove. Så nei, de vil neppe komme med 3 permanentmagnetmotorer på Model S. Med tre motorer må det vel heller være enda viktigere at 2 av dem kan "sove".

Kostnaden ved å kaste bort dette konkurransefortrinnet vil nok være mer enn de sparer på å legge ned en motorproduksjonslinje. Dessuten måtte de i så fall ha øket produksjonen av PM motoren, og antagelig laget enda en produksjonlinje av denne, så de hadde nok ikke spart ** mye.
Model S 85D

emphezis

Da var 3-motorsløsningen plutselig bekreftet gitt:
https://electrek.co/2019/09/11/tesla-model-s-plaid-powertrain-chassis-prototype/

«Plaid» is coming! Om ca. 1 år...

Så lenge kan jeg ikke vente, samtidig som det betyr at «Raven» Performance ikke er siste skrik eller det grommeste lenger om et år. Gjør nok at jeg ikke gidder å kjøpe en Performance, får vel legge meg på en Long Range da. Penger spart i det minste. ;-)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Newbee

Sitat fra: emphezis på torsdag 12. september 2019, klokken 07:14
Da var 3-motorsløsningen plutselig bekreftet gitt:
https://electrek.co/2019/09/11/tesla-model-s-plaid-powertrain-chassis-prototype/

«Plaid» is coming! Om ca. 1 år...

Så lenge kan jeg ikke vente, samtidig som det betyr at «Raven» Performance ikke er siste skrik eller det grommeste lenger om et år. Gjør nok at jeg ikke gidder å kjøpe en Performance, får vel legge meg på en Long Range da. Penger spart i det minste. ;-)

Tri-motor med plaid blir vesentlig dyrere enn dagens Performance.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Muffinman

Får håpe det ikke blir standard på de rimeligere versjonene da. Det vil sikkert fordyre uten å tilføre egenskaper som er særlig interessante for "hattkailler" som meg selv.

emphezis

Sitat fra: Newbee på torsdag 12. september 2019, klokken 09:51
Tri-motor med plaid blir vesentlig dyrere enn dagens Performance.
Ja, den blir jo det. Tror du Performance vil leve side om side med Plaid-utgaven, eller blir Performance erstattet av Plaid?

Bekymrer meg forsåvidt ikke at Plaid får bedre ytelser, mer at jeg mistenker at Plaid fører med seg endringer på eksteriøret og interiøret. Sikkert nye lykter = ny hekk pga. CCS-tilpasning (krever jo større plass den kontakten, ikke plass i dagens lyktløsning). Tar vel et løft på fronten i samma slengen. Tipper de også slenger inn Model 3-inspirert interiør i Model S-versjonene som da kommer ifm. lanseringen av Plaid...
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

JorEl

ModelS har altså vært på veien i 7år, og har tatt med seg noen kåringer. Den som henger høyest må vel være Motor Trend sin, der Sen ble kåret til "århundrets" bil. Når jeg møter andre Teslaer med den gamle fronten, så synes jeg min fra i fjor sommer, er en annen bil. Raven oppdateringene har kommet, så jeg tror jo at de som får er Raven, vil sette pris på den beste elbilen som er å få tak i. Synes S LR Raven, med 3,8sek 0-100 er mer enn nok. "Stormannsgalskap" når man trenger mer enn det.  :P
Kjøper man Performance kan man derimot kreve betaling for et "Tivoli-ride" av venner og kjente og barna, selvfølgelig :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sandvika

Mine 5cents,
På dagens performance betaler man nesten 200k for å ha det råeste (teknisk sett koster de nok omtrent det samme). Tviler på at den blir like lettsolgt om det finnes noe som er enda råere.

Contango

Sitat fra: Sandvika på torsdag 12. september 2019, klokken 17:52
Mine 5cents,
På dagens performance betaler man nesten 200k for å ha det råeste (teknisk sett koster de nok omtrent det samme). Tviler på at den blir like lettsolgt om det finnes noe som er enda råere.
Jeg betalte ca 80k mer for P enn LR og synes den merprisen var verdt det. Mer rasjonelt hadde det allikevel vært å kjøpe en av de «gamle» inventory 100ene som kostet 730-740 før sommeren. Moralen er: Vent på en god pris på inventory eller brukt bil istedenfor å jage det nyeste - og vær litt tålmodig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

TeslaK

Sitat fra: Sandvika på torsdag 12. september 2019, klokken 17:52
Mine 5cents,
På dagens performance betaler man nesten 200k for å ha det råeste (teknisk sett koster de nok omtrent det samme). Tviler på at den blir like lettsolgt om det finnes noe som er enda råere.

Tror du har rett i det. I dette segmentet er det ikke noen 100k fra eller til som spiller noen rolle, men om det er den råeste versjonen. Veldig liten interesse da jeg la ut min P85DL.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

emphezis

#39
Er nok å innse at det blir et vel drøyt tapsprosjekt å handle Performance-utgaven av "Raven". Spesielt mtp. på "Laid" som kommer.

Satse på at det kommer en rentekampanje, fortsatt fri lading + et godt tilbud på inventory av Long Range-modellen innen januar så blir det vel å gå for det tenker jeg... mye penger spart i innkjøp OG mye mindre verditap, dobbel gevinst...

Tilleggsspørsmål: Hvis Model Y var tilgjengelig i dag og pengene ikke var et element, hadde dere kjøpt en Model Y Performance eller en Model S "Raven" Long Range? Ytelsene (0-100 km/t) er nøyaktig de samme. Model Y går 480 km, Model S går 610 km.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

fonberg

Av S og Y ville jeg valgt Y om jeg trengte krok og likte/trengte høyere inn/utstigning og sittestilling, ellers S.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

emphezis

Sitat fra: fonberg på torsdag 12. september 2019, klokken 22:18
Av S og Y ville jeg valgt Y om jeg trengte krok og likte/trengte høyere inn/utstigning og sittestilling, ellers S.
Har aldri hatt krok og kommer aldri til å ha behov for det. Høy sittestilling er heller ikke noe jeg har behov for. :)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emphezis

Men kommer 3-motordesign'et til både Standard Range, Long Range og Performance, eller kommer 3 motorer bare til å være på "Plaid"-utgaven?
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

GOS

Sitat fra: emphezis på torsdag 12. september 2019, klokken 23:30
Men kommer 3-motordesign'et til både Standard Range, Long Range og Performance, eller kommer 3 motorer bare til å være på "Plaid"-utgaven?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA