Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av Model S Performance "Raven" - galskap?

Startet av emphezis, onsdag 11. september 2019, klokken 09:33

« forrige - neste »

Contango

Siden slike spørsmål ikke er mulig å besvare av andre enn spørsmålsstiller selv tolker jeg det som et ønske om en terapeutisk dialog for å få nok mot til å bruke penger på noe man vet man egentlig ikke bør bruke penger på.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

TeslaK

Var selv veldig usikker før jeg bestilte, men angrer ikke nå, for å si det sånn. En heftig upgrade fra 2015 P85DL 👍
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Sandvika

Sitat fra: Contango på onsdag 11. september 2019, klokken 17:00
Siden slike spørsmål ikke er mulig å besvare av andre enn spørsmålsstiller selv tolker jeg det som et ønske om en terapeutisk dialog for å få nok mot til å bruke penger på noe man vet man egentlig ikke bør bruke penger på.
Fantastisk oppsummert.  :+1:
Om man skulle prøve seg på et «rasjonelt» resonnement.
(Antall ganger i bilens levetid man føler behov for mindre enn 3,8 i aks)/180.000 + økt slitasje dekk og drivverk. I mitt tilfelle ville «kostnaden» fort vært 5-10.000 for hver gang pedalen ble sendt i bunn. Når det er sagt då er rasjonalitet ofte oppskrytt  ;D

jkirkebo

Sitat fra: emphezis på onsdag 11. september 2019, klokken 13:37
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2019, klokken 13:31
Sitat fra: Sense på onsdag 11. september 2019, klokken 11:26
Så kan man legge til at standard-versjonen, eller longe range, som den kalles, klarer 0-100 på 3,8 sek med toppfart på 250 km/t. Og har 562 HK.  Ikke så mye "standard" lenger egentlig. Det sikrer deg førsteplassen ut av de fleste lyskryss der jeg bor.

Jeg ville ikke kalt Long Range for standard-versjonen, siden det også finnes "Standard Range". Blir bare forvirring da ;) Om noe så er det "Standard Range" som er standard-versjonen ;)
Standard Range ble solgt bare i kort tid før den ble faset ut. Kun Long Range og Performance som finnes nå. Men enig i at det kan være forvirrende da. Får si non-performance da. ;-)

Standard Range selges ennå, men kun som inventory. Den går ikke an å spesialbestille (muligens off-menu om man spør i butikken).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sense

Sitat fra: Contango på onsdag 11. september 2019, klokken 17:00
Siden slike spørsmål ikke er mulig å besvare av andre enn spørsmålsstiller selv tolker jeg det som et ønske om en terapeutisk dialog for å få nok mot til å bruke penger på noe man vet man egentlig ikke bør bruke penger på.

Må nok mer enn en terapeutisk dialog til for å kunne moralsk forsvare slik pengebruk.
Men for oss idioter som har tatt denne beslutningen: LET`S PARTY !!!

emphezis

Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. september 2019, klokken 14:55
Galskap eller ikke...vel, jeg tenker at det står i forhold til hva man har å rutte med. Å bruke en god mill på en bil som med de kvasseste spesifikasjonene  også vil slite ekstra på batteri og drivverk, og få høyere verditap -  om man har en moderat inntekt og sitter med huslån, 6 unger, ekskjerring og full pakke...da er det galskap.

Om man derimot er noe bedre posisjonert er det ikke galskap. Da heter det prioriteringer ;)
Spørsmålet mitt handlet ikke om hvorvidt det er galskap å bruke en million på bil eller ikke (der er svaret ja uansett), men om det var galskap å bruke det på en 7 år gammel bilmodell.... ;-)

Sitat fra: Contango på onsdag 11. september 2019, klokken 17:00
Siden slike spørsmål ikke er mulig å besvare av andre enn spørsmålsstiller selv tolker jeg det som et ønske om en terapeutisk dialog for å få nok mot til å bruke penger på noe man vet man egentlig ikke bør bruke penger på.
Du er spot on her. Fisker helt klart etter at nok folk skal si at "ta det med ro, det er sikkert 7 år til neste Model S, kjør på!" ;-) Lite annet enn en terapeutisk dialog med mindre Elon Musk plutselig kobler seg på diskusjonen og kommer med noen hard facts om når neste Model S kommer. ;-) For å rettferdiggjøre spørsmålet mitt, så handlet det (som nevnt lenger opp) ikke om hvorvidt det var klokt å bruke 1 million på bil (svaret er nei), men om det er lurt å bruke 1 million på en Model S som er en 7 år gammel bilmodell...

Sitat fra: TeslaK på onsdag 11. september 2019, klokken 17:54
Var selv veldig usikker før jeg bestilte, men angrer ikke nå, for å si det sånn. En heftig upgrade fra 2015 P85DL 👍
Se der ja, gratulerer! :) Hva gjorde deg usikker? At Model S er såpass gammel, eller noe annet?

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2019, klokken 18:13
Standard Range selges ennå, men kun som inventory. Den går ikke an å spesialbestille (muligens off-menu om man spør i butikken).
Ikke sett den som inventory-bil heller så lenge jeg har sjekket, som har vært ganske hyppig i det siste... så tror den er helt ut nå - frem til den dukker opp på bruktmarkedet igjen.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

nie

Sitat fra: emphezis på onsdag 11. september 2019, klokken 09:33

Som bringer meg over til spørsmålet. Er det galskap å bruke så mye penger på en Model S Performance "Raven"? Model S er jo 7 år gammel! Hos alle andre bilmerker betyr jo en 7 år gammel modell at en ny modell er rett rundt hjørnet. Men ikke hos Tesla?

Sannsynligvis en elendig investering, eller?

Hvis du har 100 mill i banken -> kjør på
Hvis du bruker din eneste million på dette bilkjøpet -> idioti

TeslaK

#22
Var mye spekulasjoner rundt ny model S med nytt model 3 interiør som skulle komme i september.

Det kommer nok, men tror de kanskje har flyttet det noe fram i tid. Mulig de gjør batteri og bakmotor oppgradering på samme tid.

Sikkert lurt å vente noen mnd. men at det blir særlig mye bedre ift. ytelse og rekkevidde tror jeg ikke.

Autopilot sensorer tror jeg heller ikke blir oppgradert med det første. Ville overraske meg litt i så fall
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

emphezis

Sitat fra: TeslaK på onsdag 11. september 2019, klokken 20:23
Var mye spekulasjoner rundt ny model S med nytt model 3 interiør som skulle komme i september.

Det kommer nok, men tror de kanskje har flyttet det noe fram i tid. Mulig de gjør batteri og bakmotor oppgradering på samme tid.

Sikkert lurt å vente noen mnd. men at det blir særlig mye bedre ift. ytelse og rekkevidde tror jeg ikke.

Autopilot sensorer tror jeg heller ikke blir oppgradert med det første. Ville overraske meg litt i så fall
"Det kommer alltid noe nytt", er det ikke det man sier...? Men sjansen er vel vesentlig større på en 7 år gammel modell enn andre... Er vel meget sannsynlig at Model 3-interiøret kommer til Model S og X, ja. (Men tipper de lager en skjerm foran fører eller HUD, mer tradisjonell S- og X-eierne...)

Skal ikke ha/bestille Model S før i januar jeg, så kan jo håpe at det kommer endringer før det... eller en rentekampanje eller noe annet snadder.  :angel:
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Croft

#24
Akkurat det er vel det fremste argumentet for å bestille nå. Interiør ala mod 3 er jo et betydelig steg ned. I mine øyne vel å merke! (får jeg legge til før det eksploderer med motsvar. :))
Tror trådstarter fokuserer litt på siden når han ser S som en sammenhengende modell serie. Uteendemessige ja, men eller er det er myriade av endringer som differensierer de ulike modellene; SW, HW, exteriør, interiør, tekniske løsninger og batteri tech. OTA updates sørger for resten.

thbo

Sitat fra: TeslaK på onsdag 11. september 2019, klokken 20:23
Var mye spekulasjoner rundt ny model S med nytt model 3 interiør som skulle komme i september.

Det kommer nok, men tror de kanskje har flyttet det noe fram i tid. Mulig de gjør batteri og bakmotor oppgradering på samme tid.

"Raven" er jo motoroppgraderingen. Og i så måte ser jeg det står over her flere ganger at det er motoren foran som er byttet til lik Model 3. Men «Raven» er overgang til permanent-magnet-motor bak (lik Model 3) som er mer effektiv (97%) mens de begge beholder «gammel» AC-induktiv motor foran (fordi denne virkelig kan være totalt passiv og upåvirket ved kun behov for bakhjulstrekk) selvom den er litt mindre effektiv ved (sjeldnere) bruk.

Ang interiør: Hadde absolutt ventet på refresh på det på Model S/X. Det ser mer «dated» ut enn eksteriøret.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Newbee

#26
Sitat fra: thbo på onsdag 11. september 2019, klokken 21:01
Sitat fra: TeslaK på onsdag 11. september 2019, klokken 20:23
Var mye spekulasjoner rundt ny model S med nytt model 3 interiør som skulle komme i september.

Det kommer nok, men tror de kanskje har flyttet det noe fram i tid. Mulig de gjør batteri og bakmotor oppgradering på samme tid.

"Raven" er jo motoroppgraderingen. Og i så måte ser jeg det står over her flere ganger at det er motoren foran som er byttet til lik Model 3. Men «Raven» er overgang til permanent-magnet-motor bak (lik Model 3) som er mer effektiv (97%) mens de begge beholder «gammel» AC-induktiv motor foran (fordi denne virkelig kan være totalt passiv og upåvirket ved kun behov for bakhjulstrekk) selvom den er litt mindre effektiv ved (sjeldnere) bruk.

Ang interiør: Hadde absolutt ventet på refresh på det på Model S/X. Det ser mer «dated» ut enn eksteriøret.

Ikke riktig. «Raven» består av hovedsakelig 2 større oppgraderinger pluss noen mindre.
Den ene er at fremre motor er nå lik den som sitter bak på model 3. (Motor bak er den samme)

Den andre store endringen er aktiv luftfjæring
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

thbo

#27
Jeg har sett en del artikler der selve motoren blir benevnt som «Raven» mens du sier hele «refreshen» kalles «Raven». Men går ut fra at du har rett, det er uansett ikke mitt poeng.

MEN jeg benevnte motoren omvendt for Model S 2019 sin del over. Jeg var ikke klar over at «cruise-motoren» på Model S var foran mens den er bak på min Model 3. Beklager det. Jeg antok feilaktig det alltid hadde vært sånn på Teslaer. Motorkonfigurasjonen er altså omvendt av Model 3 som har permanent magnet bak («cruise-motor») og induktiv foran. (Min nyinnkjøpte Kindle-bok «Electric Vehicles and the Tesla Model 3» klarer å unnlate å nevne det ift Model S! (forøvrig interessant)).

Poenget mitt (som jeg nå skjønner hvorfor forsvant i det hele) var bare at jeg ikke kan se noe poeng i å oppgradere *begge* motorer til permanent magnet over tid, om ikke de også permanent skal kjøres på snøfylt glatt føre, da det er fordeler med AC-induktiv-motor som kan «sove» bedre, og spare strøm, når det ikke er bruk for den.

(Og at jeg personlig tror interiøret står lagelig til hugg som neste store endring).
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

emphezis

Sitat fra: Newbee på onsdag 11. september 2019, klokken 21:24
Ikke riktig. «Raven» består av hovedsakelig 2 større oppgraderinger pluss noen mindre.
Den ene er at fremre motor er nå lik den som sitter bak på model 3. (Motor bak er den samme)

Den andre store endringen er aktiv luftfjæring
Stemmer det ja. Ikke motoren, men denne revisjonen av Model S som kalles "Raven". Er vel den eneste, eller en av få, med eget kodenavn? Tyder vel på at det er en av de større oppdateringene.

Som du nevner har den fått motor fra Model 3 (foran, ja), i tillegg nyutviklet luftfjæring/-understell som skal være kanonbra, den er oppgradert mht. lading og kan nå ta 200 kW på det meste (fra SuC v3 som knapt finnes enda) - og den er klargjort for CCS - og CCS-adapter følger med inkludert når du kjøper en "Raven". I tillegg sies det at den er blitt omtrent like godt støyisolert som tyskerne nå, ekstrem forskjell visstnok... Og at byggekvaliteten tilsynelatende er hevet mange hakk både for eksteriør (ingen panelgaps etc.) og interiør. I følge tester er Model S "Raven" nå blitt den bilen den skulle vært fra børjan av, meget kjørbar og solid!

Men fortsatt 7 år. :laugh:
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

TeslaK

Som nevnt, så tror jeg neste upgrade blir å få byttet ut motoren bak med to av frontmotoren til model 3. Da kan de legge ned produsjonslinjene for de to bakmotorene til S/X og spare plass/penger i Fremont. Denne besparelsen, samt gjenbruk på Roadster gjør at jeg tror dette kommer ganske snart. Da står det kanskje Tri Motor bak😊
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA