Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av Model S Performance "Raven" - galskap?

Startet av emphezis, onsdag 11. september 2019, klokken 09:33

« forrige - neste »

emphezis

Hei.

Har reservert en Model Y Performance, men leasingbilen må leveres inn om 3 mnd. og jeg trenger en bil i mellomtiden. (Mulig jeg bare beholder en ny bil og dropper Model Y om jeg er fornøyd.) Har prøvd Tesla Model 3 Performance, Jaguar i-Pace og Tesla Model S Performance "Raven". Model 3 utgår da jeg har hunder. i-Pace likte jeg, men treg lading og treg infotainment trekker ned. Har egentlig vært negativ til Model S da jeg synes den ser litt kjedelig og etter hvert gammel ut...

Som bringer meg over til spørsmålet. Er det galskap å bruke så mye penger på en Model S Performance "Raven"? Model S er jo 7 år gammel! Hos alle andre bilmerker betyr jo en 7 år gammel modell at en ny modell er rett rundt hjørnet. Men ikke hos Tesla?

Sannsynligvis en elendig investering, eller?
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Klykken

#1
Model S Raven er knapt noen mnd gammel. Ny motor frem (samme som Model 3), og adaptivt understell. Mer effektiv og lavere forbruk.

Karosseriet ble revidert i 2016, og nosecone forsvant.

Techmessig oppdateres hardware hele tiden, og bestiller du ny får du "nyeste". Tesla opptrer ikke som tradisjonelle bilprodusenter som lanserer "nye oppdaterte modeller" (facelift) hvert ~tredje år. Det nye puttes inn i bilen med en gang.

Vedr. kliss ny "ventetesla" så er det dårlig butikk. Største verditapet er det første året, og så flater det seg ut mer og mer. Performance er kostbar i drift og kostbar å forsikre.

Ellers er ingen bil en "investering". Det er et gedigent tapsprosjekt. Ny bil er aller verst, uavhengig av merke.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

fonberg

Galskap, det er et definisjonsspørsmål. Det er neppe bedre nybilkjøp å gjøre til ca. en mill, med tanke på mye for penga. Som nevnt av andre taper den seg garantert mye i verdi, særlig første året - som investering er en vanlig Long Range (til 150 lapper mindre) bedre; all historikk på S tilsier at P-ene taper seg raskere enn standardvarianten med samme batteri.

Sjøl planla jeg å bytte fra S til 3, men har (hittil) ikke fått meg til å gjøre det. Vurderer å bytte til Y når den kommer, men inntil videre sitter jeg veldig godt i min S.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

emphezis

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. september 2019, klokken 09:37
Model S Raven er knapt noen mnd gammel. Ny motor frem (samme som Model 3), og adaptivt understell. Mer effektiv og lavere forbruk.
I min bok er det en gammel modell så lenge den ser klin lik ut som den gjorde for 7 år siden, med unntak av fronten som fikk facelift i 2016, som du sier. Er kjent med at den har fått ny motor foran hentet fra Model 3, som er veldig mye mer effektiv. Og at den er ferdig klargjort for CCS og kan lades i opptil 200 kW på v3 SuC (som det ikke finnes noen av), og at luftunderstellet er helt nyutviklet og skal være fantastisk. Og at byggekvaliteten er hevet flere hakk + at den omsider endelig har (nesten) tysk nivå av støyisolering i coupéen. Men er fortsatt en 7 år gammel modell. ;-)

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. september 2019, klokken 09:37
Vedr. kliss ny "ventetesla" så er det dårlig butikk. Største verditapet er det første året, og så flater det seg ut mer og mer. Performance er kostbar i drift og kostbar å forsikre.
Ellers er ingen bil en "investering". Det er et gedigent tapsprosjekt. Ny bil er aller verst, uavhengig av merke.
Ja, kjøper jeg en S Performance "Raven" blir det ikke en "ventesla", da kommer jeg ikke til å kjøpe Model Y, men beholde Model S.

Sitat fra: fonberg på onsdag 11. september 2019, klokken 09:49
Galskap, det er et definisjonsspørsmål. Det er neppe bedre nybilkjøp å gjøre til ca. en mill, med tanke på mye for penga. Som nevnt av andre taper den seg garantert mye i verdi, særlig første året - som investering er en vanlig Long Range (til 150 lapper mindre) bedre; all historikk på S tilsier at P-ene taper seg raskere enn standardvarianten med samme batteri.

Sjøl planla jeg å bytte fra S til 3, men har (hittil) ikke fått meg til å gjøre det. Vurderer å bytte til Y når den kommer, men inntil videre sitter jeg veldig godt i min S.
Uten tvil en bedre investering å kjøpe Long Range istedenfor Performance. Men det var den syke ytelsen da... og de ventilerte setene + carboninteriør istedenfor trefjøl...
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Klykken

Jeg hadde P100DL som lånebil i tre uker i fjor. Moro bil bevares, og tivolifunksjonen (som stedattera kalte det) var vanvittig både for sjåfør og for passasjerer. Selv fikk jeg nok på de ukene jeg hadde den, og slo meg til ro med standard S da det holder i massevis til daglig bruk - fornuften seiret. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Vil man ha fart og spenning, samt mest for pengene MÅ det jo bli en Tesla Performance. Kjøper du S-Raven kjører du rundt med den beste modelS noensinne. At Tesla har hatt 7år med videre-utvikling er et stort +. Det er heller ikke mange Performance med røde kalippere, så du skiller deg ut, om det er viktig.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sense

#6
Sitat fra: Klykken på onsdag 11. september 2019, klokken 10:29
Jeg hadde P100DL som lånebil i tre uker i fjor. Moro bil bevares, og tivolifunksjonen (som stedattera kalte det) var vanvittig både for sjåfør og for passasjerer. Selv fikk jeg nok på de ukene jeg hadde den, og slo meg til ro med standard S da det holder i massevis til daglig bruk - fornuften seiret. :)

Så kan man legge til at standard-versjonen, eller longe range, som den kalles, klarer 0-100 på 3,8 sek med toppfart på 250 km/t. Og har 562 HK.  Ikke så mye "standard" lenger egentlig. Det sikrer deg førsteplassen ut av de fleste lyskryss der jeg bor.
Dette er ytelser som Jaguar bare kan drømme om, enda vi snakker bare om basis-versjonen av model S. Så kan du forsøke å lete etter hvilke andre merker som har 610 km WLTP rekkevidde og ladenettverket tilsvarende Tesla`s. Da må du nok vente noen år.
Akkurat nå får man gratis ubegrenset superlading om man bestiller en S eller X. Sånt bør jo telle inn i regnskapet.

Så jeg synes de alternative bilmerkene som Jaguar, Audi og Mercedes foreløpig gir Tesla dårlig konkurranse. Selv om om Tesla er fryktelige dårlig på et par andre ting som omhandler kundeservice, valgte jeg det samme igjen. Men for noen er det nok til å skifte, forståelig nok.

emphezis

#7
Sitat fra: JorEl på onsdag 11. september 2019, klokken 11:06
Vil man ha fart og spenning, samt mest for pengene MÅ det jo bli en Tesla Performance. Kjøper du S-Raven kjører du rundt med den beste modelS noensinne. At Tesla har hatt 7år med videre-utvikling er et stort +. Det er heller ikke mange Performance med røde kalippere, så du skiller deg ut, om det er viktig.
7 år med utvikling er bra. Men kjedelig med en millionbil når det plutselig kommer en splitter ny Model S i (Gud forby) februar 2020... så sitter man der med en bil som ikke snur hoder og som har tapt seg et par hundre tusen på 1 dag (når ny Model S lanseres). Det slipper man om man kjøper en bilmodell som bare har vært på markedet i eks. 3 år... da vet du at den er siste skrik i 4-5 år til. Å bruke så mye penger på en 7 år gammel modell føles som et sjansespill.. selv om Tesla har en helt annen tilnærming til oppdateringer enn andre bilprodusenter...

Sitat fra: Sense på onsdag 11. september 2019, klokken 11:26
Så kan man legge til at standard-versjonen, eller longe range, som den kalles, klarer 0-100 på 3,8 sek med toppfart på 250 km/t. Og har 562 HK.  Ikke så mye "standard" lenger egentlig. Det sikrer deg førsteplassen ut av de fleste lyskryss der jeg bor.
Dette er ytelser som Jaguar bare kan drømme om, enda vi snakker bare om basis-versjonen av model S. Så kan du forsøke å lete etter hvilke andre merker som har 610 km WLTP rekkevidde og ladenettverket tilsvarende Tesla`s. Da må du nok vente noen år.
Akkurat nå får man gratis ubegrenset superlading om man bestiller en S eller X. Sånt bør jo telle inn i regnskapet.

Så jeg synes de alternative bilmerkene som Jaguar, Audi og Mercedes foreløpig gir Tesla dårlig konkurranse. Selv om om Tesla er fryktelige dårlig på et par andre ting som omhandler kundeservice, valgte jeg det samme igjen. Men for noen er det nok til å skifte, forståelig nok.
Enig i at standardversjonen har blitt veldig bra. Lengst rekkevidde og 3,8 sek på 0-100 er sprekt. (Performance-utgaven av Model Y får 0-100 på 3,7 sek.) Helt klart det mest fornuftige kjøpet, men... Og enig i at det ikke er konkurranse hos Audi e-tron eller Mercedes EQC. Jeg har valgt å ikke prøve disse, til tross for at de er helt nye modeller, da de har for dårlige ytelser og ikke minst rekkevidde sammenlignet med Tesla. (Men sikkert mye høyere kvalitet!) Jaguar er sprekere, men har altfor dårlig rekkevidde og ladehastighet ikke minst.

Og som du sier. Ladenettverket til Tesla er jo uvurderlig både mht. utstrekning, "behagelighet" og ladehastighet. Ionity blir vel nærmeste konkurrent, og vi snakker minst 5-7 år før de er på høyde med Tesla tipper jeg. Er ikke gratis ubegrenset superlading pr. i dag, det får man kun på inventory-modellene, men kan jo godt kjøpe en bil derfra istedenfor å bestille en custom.

Edit: ordfeil
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

jkirkebo

Sitat fra: Sense på onsdag 11. september 2019, klokken 11:26
Så kan man legge til at standard-versjonen, eller longe range, som den kalles, klarer 0-100 på 3,8 sek med toppfart på 250 km/t. Og har 562 HK.  Ikke så mye "standard" lenger egentlig. Det sikrer deg førsteplassen ut av de fleste lyskryss der jeg bor.

Jeg ville ikke kalt Long Range for standard-versjonen, siden det også finnes "Standard Range". Blir bare forvirring da ;) Om noe så er det "Standard Range" som er standard-versjonen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emphezis

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2019, klokken 13:31
Sitat fra: Sense på onsdag 11. september 2019, klokken 11:26
Så kan man legge til at standard-versjonen, eller longe range, som den kalles, klarer 0-100 på 3,8 sek med toppfart på 250 km/t. Og har 562 HK.  Ikke så mye "standard" lenger egentlig. Det sikrer deg førsteplassen ut av de fleste lyskryss der jeg bor.

Jeg ville ikke kalt Long Range for standard-versjonen, siden det også finnes "Standard Range". Blir bare forvirring da ;) Om noe så er det "Standard Range" som er standard-versjonen ;)
Standard Range ble solgt bare i kort tid før den ble faset ut. Kun Long Range og Performance som finnes nå. Men enig i at det kan være forvirrende da. Får si non-performance da. ;-)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Sense

'[/quote]
Er ikke gratis ubegrenset superlading pr. i dag, det får man kun på inventory-modellene, men kan jo godt kjøpe en bil derfra istedenfor å bestille en custom.
[/quote]
Jo, det er gratis ubegrenset superlading akkurat nå hvis du bestiller S eller X.
(Jeg har akkurat fått det. ;) og det står fortsatt på nettsiden til Tesla.

Ang. konkurranse fra Audi, Jaguar og Mercedes, så synes jeg forskjellene er for stor på både bagasjeplass, teknikk, ytelser, rekkevidde og ladenettverk. På disse viktige punktene (for meg), opplever jeg konkurransen dårlig. Kjøreegenskapene skal jeg ikke uttale meg om, siden jeg kun har kjørt E-tron. Men kjøreegenskaper er ihvertfall intet svakt punkt hos Tesla.


emphezis

Sitat fra: Sense på onsdag 11. september 2019, klokken 13:45
Sitat
Er ikke gratis ubegrenset superlading pr. i dag, det får man kun på inventory-modellene, men kan jo godt kjøpe en bil derfra istedenfor å bestille en custom.
Jo, det er gratis ubegrenset superlading akkurat nå hvis du bestiller S eller X.
(Jeg har akkurat fått det. ;) og det står fortsatt på nettsiden til Tesla.

Ang. konkurranse fra Audi, Jaguar og Mercedes, så synes jeg forskjellene er for stor på både bagasjeplass, teknikk, ytelser, rekkevidde og ladenettverk. På disse viktige punktene (for meg), opplever jeg konkurransen dårlig. Kjøreegenskapene skal jeg ikke uttale meg om, siden jeg kun har kjørt E-tron. Men kjøreegenskaper er ihvertfall intet svakt punkt hos Tesla.
Stemmer! My bad... står på oppsummeringa til slutt at det er inkludert gratis superlading ja. Synd rentekampanjen er over. Tro om den kommer på nytt?
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Sense


Muffinman

Galskap eller ikke...vel, jeg tenker at det står i forhold til hva man har å rutte med. Å bruke en god mill på en bil som med de kvasseste spesifikasjonene  også vil slite ekstra på batteri og drivverk, og få høyere verditap -  om man har en moderat inntekt og sitter med huslån, 6 unger, ekskjerring og full pakke...da er det galskap.

Om man derimot er noe bedre posisjonert er det ikke galskap. Da heter det prioriteringer ;)

Sense

Javisst, du har fått det i riktig perspektiv der.
Det er på trynet å bruke så mye penger på bil, uansett livssituasjon. Mitt argument er at boliglånet og ekser er nedbetalt, ingen av oss røyker, eller drikker, eller bruker pengene på andre uvettige ting, bortsett fra småting til ungene. Også er bilen billig i drift.

Likevel er det på kanten av hva jeg er villig til å betale for en bil. Selv om det er moro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA