Skrevet av Emne: Elkontrollen og mangler ift. elbillading  (Lest 744 ganger)

Lars C. Krogenæs

• Gold Member
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
« Svar #15 på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 21:00 »
Strømkabler pleier å være i røde rør, men det er ingen «fargetvang». I et lite prosjekt på egen tomt fungerer gult glimrende. Spinkle eller ikke: Biltema sine holder i massevis. Men hvis man vil bruke en tusenlapp ekstra for å få nedgravd et rødt rør i jorda, så gjerne for meg... Jeg trakk gjennom 20m 4G10mm uten problemer)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

ok67

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #16 på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 22:17 »
Det kan dog vere lurt å bore nokre hol nederst i røret der det ligg djupast, slik at eventuelt vatn som kjem inn (kondens ol.) får renne ut. PFSP og PFXP er ikkje særleg glad i for mykje vatn, og er slett ikkje vasstett. Så med tanke på levetid på kabelen bør den ligge tørrast mogeleg.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Kvikken

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: fredag 11. oktober 2019, klokken 15:51 »
Supre innspill. Har ligget syk et par  uker så dette er planlegging før action.

Det ble gravd provisorisk sist og vi fikk beskjed i 2008 om at det måtte være rødt rør da det signaliserer
strømførende kabler. Vi fikk ikke tak i det som privatperson og måtte bruke annet rør. Den gang ble det gravd ned for hånd (tok altfor lang tid i hard grunn) til ca. 25cm dybde. Nå vil jeg ha rødt rør i 45cm dybde. Ergo vil hele greia gjøres om. Grunnen er veldig våt her og mettes fort i regnvær så jeg vet ikke om det å lage hull for drenering av røret er det beste.

Denne gangen graves det ned rødt rør da jeg har fått tak i et firma som selger det. Leter i øyeblikket etter et firma som kan levere og hente minigraver, samt også en stålplate da biler må kjøre over grøfta hvis den må være åpen.

Vet ikke hvor jeg får tak i "dobbelt vegget rør som er lettere å trekke i"? Og holder det at jeg lar det bli en snurr på et par meter utenfor garasjen (kommer frem på forsiden av rekka). Hvis jeg skal trekke rør til baksiden av rekka risikerer jeg å grave opp det naboer har lagt ned til sine garasjer (veldig provisorisk, uten rør men såkalt "panserkabler" som ikke krevde rør?).
« Siste redigering: fredag 11. oktober 2019, klokken 16:00 av Kvikken »

Amatøren

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #18 på: fredag 11. oktober 2019, klokken 15:59 »
Ikke lett å tipse når jeg ikke vet hvor du bor, men jeg har brukt England maskin.

Dobbelvegget K rør fra for eksempel Elektroimportøren.
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
Bestilt Audi e-tron 50
Venter på ID. BUZZ

Kvikken

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #19 på: fredag 11. oktober 2019, klokken 16:00 »
Takk :) Jeg bor ikke langt fra Lillestrøm.