Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hjelp, betaler plutselig for sc

Startet av Jehelm, tirsdag 10. september 2019, klokken 18:19

« forrige - neste »

Jehelm

Vi kjøpte brukt Tesla mod S i juli nå i sommer . Bilen hadde gratis superlading og vi kjøpte den gjennom forhandler. Vi har ladet gratis frem til nå men plutselig må vi betale. Vet at Tesla skulle begynne med dette i juli/august for biler som var solgt hos dem og at det heller ikke gjaldt de som ble solgt av andre forhandlere eller privat personer! Vi har prøvd å ringe de, sende Mail og det samme gjelder forhandleren vi kjøpte bilen av som heller ikke har fått noe informasjon. Er det noen i samme situasjon som har fått noe svar på dette? Kjøpsdato var 03.07. Kan ikke si jeg er videre imponert over kundeservice heller, går ikke å ringe de mer heller. Kun chat!??
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

Espen Hugaas Andersen

#1
Når var bilen førstegangsregistrert? Jeg ville gjette at bilen ikke har gratis superlading som følger bilen, og forhandleren har solgt den med noe den ikke har.

(Ah, la merke til signaturen. Er den 2013? I så fall skal den jo ha gratis superlading. Da er det trolig Tesla som har bommet på ett eller annet.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jehelm

Har prøvd å ta kontakt med de men de mener altså at det bare er slik at noen biler solgt i denne perioden ikke har gratis superlading mer!?? Denne personen jeg chattet med kunne altså ikke hjelpe med noe. Fikk bare beskjed om atlet var veldig komplisert.. men 2 uker etter vi kjøpte bilen, kjøpte min far også bil fra samme forhandler. Mod s 2014 mod med gratis superlading... den lader enda gratis så det er jo veldig merkelig... herregud altså sier jeg bare
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

Muffinman

Hvis bilen har blitt solgt brukt fra Tesla i løpet av 2019 kan det hende de har strippet av den gratis superlading i bilens levetid. Har vært noen tilfeller likt ditt med slike biler. Er du SIKKER på at bilen ikke har vært byttet inn hos Tesla? Om den ikke har det skal den ha gratis lading. Eneste 2013-modellene som var solgt uten var 60 med mindre man betalte en engangssum for å aktivere (ved nykjøp eller i ettertid). Alle 85-bilene solgt i Norge hadde i utgangspunktet gratis superlading inkludert.

Jehelm

Gjelder visst vår bil og en annen solgt fra samme forhandler, er 60 teslaer det gjelder hos en annen forhandler i Oslo.. men virker ikke som vi får noe svar fra noen. Lurer litt på om vi kan heve kjøpet av bilen hos forhandler da han solgte oss bilen med gratis superlading ut bilens levetid... noe som tydeligvis var 1 mnd bare, bilen lever merkelig nok enda men ladingen er ikke gratis.. kjenner jeg blir skikkelig irritert over mangelen på evne til å finne ut av ting og hjelpe kunden hos Tesla...
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

jkirkebo

Sitat fra: Jehelm på tirsdag 10. september 2019, klokken 19:52
Gjelder visst vår bil og en annen solgt fra samme forhandler, er 60 teslaer det gjelder hos en annen forhandler i Oslo.. men virker ikke som vi får noe svar fra noen. Lurer litt på om vi kan heve kjøpet av bilen hos forhandler da han solgte oss bilen med gratis superlading ut bilens levetid... noe som tydeligvis var 1 mnd bare, bilen lever merkelig nok enda men ladingen er ikke gratis.. kjenner jeg blir skikkelig irritert over mangelen på evne til å finne ut av ting og hjelpe kunden hos Tesla...

60 Teslaer eller en Tesla S60? S60 har som nevnt tidligere i tråden ikke gratis SC om man ikke betalte for det som ekstrautstyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Her trenger du vel strengt tatt bare forholde deg til forhandleren som solgte deg bilen, og ikke Tesla?

Elbil fundamentalist

Mulig forhandleren har re-solgt invetory fra Tesla, eller hatt avtale med Tesla om videresalg av innbytte/demo/ avbestilte biler. Vet at det har vært utbredt tidligere. «Nye» nå er at disse ikke har gratis SC som følger bilene. Kanskje det ikke går under vesentlig mangel å ikke informere om det. Har kunden antatt at det er gratis SC uten at det er spesifikt nevnt i salgskontakt, har man antakelig en dårlig sak.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Jehelm

Nei 60 andre Tesla biler ikke 60 kwh

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 19:58
Sitat fra: Jehelm på tirsdag 10. september 2019, klokken 19:52
Gjelder visst vår bil og en annen solgt fra samme forhandler, er 60 teslaer det gjelder hos en annen forhandler i Oslo.. men virker ikke som vi får noe svar fra noen. Lurer litt på om vi kan heve kjøpet av bilen hos forhandler da han solgte oss bilen med gratis superlading ut bilens levetid... noe som tydeligvis var 1 mnd bare, bilen lever merkelig nok enda men ladingen er ikke gratis.. kjenner jeg blir skikkelig irritert over mangelen på evne til å finne ut av ting og hjelpe kunden hos Tesla...

60 Teslaer eller en Tesla S60? S60 har som nevnt tidligere i tråden ikke gratis SC om man ikke betalte for det som ekstrautstyr.
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

Jehelm

Tesla mener at alle forhandlere hadde fått beskjed om dette og hvilke biler det gjaldt, mens forhandler har aldri fått beskjed om dette. Skal løse det med forhandler og ikke Tesla ja men lurer bare på hvordan man kan fikse dette på en grei måte.. har bilder av annonsen der det står gratis superlading! Det var jo selvfølgelig det vi kjøpte den med, det kan også all skriftlig kommunikasjon mellom oss og selger i ettertid av salget også bevise! Vil jo si at bilen har en mangel da grunnen til at vi kjøpte den var superladingen, kan ikke selge den for det samme vi kjøpte den for heller da den sank noe veldig i verdi uten denne superladingen... alle andre biler som ligger ute for salg på Finn fra 2013 har jo dette med så ingen hadde kjøpt vår til samme pris


Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:13
Mulig forhandleren har re-solgt invetory fra Tesla, eller hatt avtale med Tesla om videresalg av innbytte/demo/ avbestilte biler. Vet at det har vært utbredt tidligere. «Nye» nå er at disse ikke har gratis SC som følger bilene. Kanskje det ikke går under vesentlig mangel å ikke informere om det. Har kunden antatt at det er gratis SC uten at det er spesifikt nevnt i salgskontakt, har man antakelig en dårlig sak.
Tesla mod s85 2013
Nissan Leaf 30kw 2016

RonnyØ2

Sitat fra: Jehelm på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:31
Tesla mener at alle forhandlere hadde fått beskjed om dette og hvilke biler det gjaldt, mens forhandler har aldri fått beskjed om dette. Skal løse det med forhandler og ikke Tesla ja men lurer bare på hvordan man kan fikse dette på en grei måte.. har bilder av annonsen der det står gratis superlading! Det var jo selvfølgelig det vi kjøpte den med, det kan også all skriftlig kommunikasjon mellom oss og selger i ettertid av salget også bevise! Vil jo si at bilen har en mangel da grunnen til at vi kjøpte den var superladingen, kan ikke selge den for det samme vi kjøpte den for heller da den sank noe veldig i verdi uten denne superladingen... alle andre biler som ligger ute for salg på Finn fra 2013 har jo dette med så ingen hadde kjøpt vår til samme pris


Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:13
Mulig forhandleren har re-solgt invetory fra Tesla, eller hatt avtale med Tesla om videresalg av innbytte/demo/ avbestilte biler. Vet at det har vært utbredt tidligere. «Nye» nå er at disse ikke har gratis SC som følger bilene. Kanskje det ikke går under vesentlig mangel å ikke informere om det. Har kunden antatt at det er gratis SC uten at det er spesifikt nevnt i salgskontakt, har man antakelig en dårlig sak.

Betyr det mye for deg, be om å få hevet kjøpet. At noe skal være gratis, men viser seg å ikke være det er vesentlig IMO.

Liker du bilen og kan leve med det, be om en sum fra forhandler. Regn litt på det og vurdér. Som mange ganger før så er gratis supercharging mest en "god følelse", enn et kjempeproblem ved salg eller økonomisk i det daglige.

Sense

Har du kopi av annonsen hvor det står gratis superlading, så vil jeg tro din sak er betraktelig styrket, hvis annonsen er knyttet til akkurat din bil.
Men det vil nok være vanskelig for forhandleren å skaffe deg gratis SC.
Så da må du inngå i dialog om hva som er minnelig kompensasjon.

Min erfaring er at slike saker ordnes best om du har en advokat, som tar dialogen. Da kommer motparten ofte raskt på banen også.

Men advokater er dyre, så se om du har noen gratis gjennom jobben eller medlemskap i en eller annen organisasjon.

Min første model S hadde gratis SC også etter videresalg, og jeg brukte det som argument ved salg. Men forsikret meg med Tesla om at det stemte. Det har tydeligvis ikke din forhandler gjort.
Vår andre model S fra 2017, hadde ikke gratis SC ved resalg.

Av nysgjerrighet: Noen som husker hva gratis SC kostet som "ekstrautstyr"?

Ang. din kommentar om at man ikke kan ringe Tesla for spørsmål eller avklaring på noe, er helt på trynet for en stor forhandler, etter min mening. Hadde det vært et internettfirma fra pokkerivold, så hadde det vært mer normalt. Men av en forhandler som har rekorder i antall solgte biler, er ganske uforståelig og
nesten utilgivelig når man har betalt 900k for en bil.






jkirkebo

Sitat fra: Sense på tirsdag 10. september 2019, klokken 22:06
Av nysgjerrighet: Noen som husker hva gratis SC kostet som "ekstrautstyr"?

Med forbehold om at jeg kan huske helt feil; 12.000,- eller 12.500,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 23:47
Sitat fra: Sense på tirsdag 10. september 2019, klokken 22:06
Av nysgjerrighet: Noen som husker hva gratis SC kostet som "ekstrautstyr"?

Med forbehold om at jeg kan huske helt feil; 12.000,- eller 12.500,-.

Prisen i Norge kjenner jeg ikke, men det var i alle fall USD2000 i USA den gang. Noe som stemmer sånn rimelig godt med dine tall og kursen den gangen.
Model S 85D

GOS

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 23:47
Sitat fra: Sense på tirsdag 10. september 2019, klokken 22:06
Av nysgjerrighet: Noen som husker hva gratis SC kostet som "ekstrautstyr"?

Med forbehold om at jeg kan huske helt feil; 12.000,- eller 12.500,-.

På S60, etter prisstigningen i november 2013 så er jeg ganske så sikker på at det var 16900. (Alle S85 hadde det jo inkludert)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA