Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen erfaring med elbil - er dette et godt kjøp? Importert?

Startet av marius3003, tirsdag 10. september 2019, klokken 17:53

« forrige - neste »

marius3003

Hei,

Jeg er på jakt etter en Nissan Leaf 2013 og har lest meg opp på at det burde være en modell 2 og ikke importert.

Har dukket opp en bil jeg syns ser ut til å dekke disse kriteriene, men på If Bilhjelpen står det at bilen er importert selvom chassisnummer er av format "SJN".

Spørsmålet er da, hva er egentlig denne bilen?
Og fremstår det som et godt kjøp basert på annonsen? Klarer noen å se hvilken utgave det er? Er det noen andre ting å bemerke?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=157397490

På forhånd, tusen takk!
2014 norsk Nissan Leaf Acenta

EV-FTW

Ser den er solgt, så litt selt svar. Men den bilen var importert.
Du ser det på mangel av lyktespylere, og bare til å sjekke tid for neste EU kontroll, der står det registrerings informasjon. Står der, i vognkortet, at den er importert.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

kaiat

Denne bilen har dessuten ikke varmepumpe, selv om det står det i annonsen. Dette er en Visia+ som ble solgt nede i Europa med et enklere navigasjonssystem og ryggekamera. Du ser det på varmeapparatkontrollene og at den mangler knappene for cruisecontrol på rattet.

Trekkoppbil

Ulempa med 2011- og 2012-modellene, er at de har vannbåren varme, og uisolerte slanger.  Man kan bøte på det med å isolere slangene og montere Webasto.
Bilene med 4.3" skjerm har vel ikke varmepumpe. Men de kom i 2013, så de har ikke vannbåren varme heller, så jeg synes de er greie nok.

Hvorfor skulle du ikke kjøpe importert bil?
Forskjellen er vel at en norsk Visia har ikke kart eller navigering som du finner på denne, og den norske har lyktespylere som jeg ikke forstår poenget med.
Batterier som er gått i varme strøk kan være dårlige. Men batterier kan bli dårlige i norske biler også, hvis man behandler dem dårlig. Så på en 6 år gammel bil er det vel tilstanden på batteriet som teller, og ikke hvilke land den er kjøpt ny i.

EV-FTW

Jeg er enig i at på en 6 år gammel bil kan en greit kjøpe import. Da er garanti ute uansett på «Norske» biler. Batterigarantien også på disse eldre bilene.

Men, jeg vil fortsatt være meget skeptisk til import med tanke på varme og hvor lenge de har stått på lager før de ble solgt.

Det er kaldt i Norge, så batteriene holder seg i det store og hele bedre. Har de importere bilene gått i Sør-Europa eller USA i varmt vær et års tid før de kom til Norge, er batteriet garantert dårligere enn tilsvarende «Norske» biler.

Men, bruk Leafspy, så får en et greit bilde av batteristatus.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

marius3003

Takk for innspillene! Da ble jeg litt klokere.
Denne ble solgt få timer etter at den ble lagt ut, og jeg ble ikke kjøperen. Hehe.

Angående import vs norsk, så er dette punktene som jeg har lest om og vurderer som betydningsfulle:

- ikke mulig med carwings, særlig fint for å kunne styre lading (egen lader i garasje).

- usikkerhet om bilen tidligere har vært vrak e.l. heller ikke full servicehistorikk

- usikkerhet om holdbarheten på batteriet da det kan ha vært utsatt for høy varme. Batterimåling viser vel nåværende status, men kan holdbarheten fremdeles være lavere uten at det ses på målinger nå?

- ekstra usikkerhet om kilometerteller

Jeg har dermed kommet frem til at jeg er på jakt etter en norsk 2013/2014-modell, med sort interiør (versjon 2).

Uansett, takk for alle innspillene. Det var lærerikt =) Leaf-jakten fortsetter for min del!
2014 norsk Nissan Leaf Acenta

kaiat

Appstyring er mulig på importerte biler fra Europa, så lenge det er snakk om Acenta eller Tekna. Det er Visia-versjonen av de europeiske Leafene som ikke har appstyring. Det gjelder forøvrig også norske Visia'er. I tillegg kommer USA-bilene hvor du ikke får mulighet for dette på noe utstyrsnivå på denne siden av dammen.

marius3003

Sitat fra: kaiat på mandag 16. september 2019, klokken 10:24
Appstyring er mulig på importerte biler fra Europa, så lenge det er snakk om Acenta eller Tekna. Det er Visia-versjonen av de europeiske Leafene som ikke har appstyring. Det gjelder forøvrig også norske Visia'er. I tillegg kommer USA-bilene hvor du ikke får mulighet for dette på noe utstyrsnivå på denne siden av dammen.

Takk for tilleggsinformasjon. Godt å vite mens jeg tålmodig leter etter riktig kjøp 😊
2014 norsk Nissan Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA