Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk med lavt forbruk

Startet av jkirkebo, tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37

« forrige - neste »

Rapid

Jeg kommer til å bytte til 235/55-19 såsnart 20 tommerne jeg har er utslitt. Ett spørsmål som åpenbarer seg er disse evindelige inkonsekvente kjøretøydataene. Lastindeks 105 skal jo være ok selv om vognkortet sier 110. Men hva med hastighetsindeks? Bilen er oppgitt til maks 210km/t (H). Men dekk kravet er oppgitt til 270km/t (W). Kan en velge H om det er gunstig av en eller annen grunn?

Stikkkontakt

Sitat fra: THE på fredag 10. januar 2020, klokken 14:46
Komfort på Michelin var jeg aldri spesielt fornøyd med. Subjektivt synes jeg komforten er bedre på Landsail. Forbruket er nok litt lavere på Landsail, men ikke noe jeg klarer å dokumentere. Ellers virker Landsail å være trygge og gode dekk. Var veldig skeptisk til egenskaper på våt vei, men etter drøyt 15000 km på Landsaildekkene føler jeg meg trygg på egenskapene til dekkene. Mye mindre dekkslitasje også enn på Michelindekkene som var på bilen da den var ny.

Merkelig. Jeg hadde Landsail på en BMW 220xd. Jeg har aldri sett på maken til dekkslitasje. De holdt ikke 10000 km. På Amperaen har vi Michelin. De har passert 40.000 km på de samme veien. Men de er det mest ekstreme jeg har hatt i positiv forstand.

For øvrig er denne danske sida veldig grei for å få oversikt over egenskaper til ulike dekk i samme dimensjon.
De selger taxfree i Hirtshals om du foreviser returbillett med danskebåten..

https://dx.mywheels.dk/daek/stoerrelse

Øggen

@ Stikkontakt.
Meg bekjennt e det stor forskjell på modellane til Landsail.
Men den som holde bra og he fått gode skussmål e Landsail LS 588 UHP.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Stikkkontakt

Sitat fra: Øggen på fredag 10. januar 2020, klokken 18:31
@ Stikkontakt.
Meg bekjennt e det stor forskjell på modellane til Landsail.
Men den som holde bra og he fått gode skussmål e Landsail LS 588 UHP.

Det var de jeg hadde.
Det er med god margin de dårligste og minst holdbare dekkene jeg har hatt.

Jalla

Sitat fra: Rapid på fredag 10. januar 2020, klokken 17:49
Jeg kommer til å bytte til 235/55-19 såsnart 20 tommerne jeg har er utslitt. Ett spørsmål som åpenbarer seg er disse evindelige inkonsekvente kjøretøydataene. Lastindeks 105 skal jo være ok selv om vognkortet sier 110. Men hva med hastighetsindeks? Bilen er oppgitt til maks 210km/t (H). Men dekk kravet er oppgitt til 270km/t (W). Kan en velge H om det er gunstig av en eller annen grunn?
Å kjøre med for lav lasteindeks er ulovlig og du vil stryke på PKK og teknisk kontroll.
Vi har også problemet med forsikring hvis det skjer en ulykke. Siden bilen ikke er i forskriftsmessig stand, så vil jeg tro at forsikringsselskap vil kunne kreve regress og nekte utbetaling ved en kaskoskade. Forskjellen mellom LI=105 og LI=110 er 135kg, og det er faktisk endel. Står det oppført i vognkortet at du må ha hastigheteskode=W må du følge det, ellers så må du få oppdatert vognkortet ditt. Dette er vel mulig så lenge importør/produsent av bil godkjenner det.

jkirkebo

Sitat fra: Jalla på fredag 10. januar 2020, klokken 19:24
Sitat fra: Rapid på fredag 10. januar 2020, klokken 17:49
Jeg kommer til å bytte til 235/55-19 såsnart 20 tommerne jeg har er utslitt. Ett spørsmål som åpenbarer seg er disse evindelige inkonsekvente kjøretøydataene. Lastindeks 105 skal jo være ok selv om vognkortet sier 110. Men hva med hastighetsindeks? Bilen er oppgitt til maks 210km/t (H). Men dekk kravet er oppgitt til 270km/t (W). Kan en velge H om det er gunstig av en eller annen grunn?
Å kjøre med for lav lasteindeks er ulovlig og du vil stryke på PKK og teknisk kontroll.
Vi har også problemet med forsikring hvis det skjer en ulykke. Siden bilen ikke er i forskriftsmessig stand, så vil jeg tro at forsikringsselskap vil kunne kreve regress og nekte utbetaling ved en kaskoskade. Forskjellen mellom LI=105 og LI=110 er 135kg, og det er faktisk endel. Står det oppført i vognkortet at du må ha hastigheteskode=W må du følge det, ellers så må du få oppdatert vognkortet ditt. Dette er vel mulig så lenge importør/produsent av bil godkjenner det.

Hva som står i vognkortet mhp. LI spiller ingen rolle. Det er tillatt akselvekt man må se på og om LI 105 tilsvarer høy nok akselvekt kan man lovlig bruke det selv om det står LI 110 i vognkortet.

Hastighetskoden må man følge, så lenge dekket ikke er M+S merket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kubiskisk

Sitat fra: Cned86 på fredag 10. januar 2020, klokken 09:43
Sitat fra: Kubiskisk på torsdag 09. januar 2020, klokken 23:05
Jeg har tatt første steg ved å kjøpe et sett 19" Cyclone med originale 265 Nokian piggfrie SUV dekk, montert på bilen og økt lufttrykket til 48 bar på kalde hjul. Tiden får vise hva slags dekk jeg skal kjøre med videre, men det frister å prøve dette med sommerdekk også.

Første tur fra Østfold til Lysaker i går viste 16% lavere forbruk enn dagen før med 20". Veien hjem oppnådde jeg 10% lavere forbruk. Fulgte trafikken i venstrefilen begge veier så det var ikke "lusekjøring" heller. Liten vitenskap bak dette, men det er helt åpenbart at forbruket har gått ned drastisk, mellom 10 og 16 % for de turene jeg har sammenlignet via loggbok i app over tidligere turer.

Mye mere behagelig å kjøre med, mere komfort. Synes bilen er mere støyfri også. Mere enn stabil nok for meg, jeg har ofte hund i bilen liker at de er trygge. Lenge siden jeg har sett 175Wh/km for siste 50km når jeg parkerte på Lysaker.
Hvor kjøpte du felgene?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

finn.no
X75DBlåSyvseterKremKarbonPremiumFSDVin68XXX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA