Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk med lavt forbruk

Startet av jkirkebo, tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Da har jeg endelig fått testet mine nye sommerdekk :) Jeg har fått tak i et sett med 19" Cyclone-felger (de som leveres med vinterdekkene) og satt på et sett Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.

Dekkene kom på 6864,- ferdig lagt på, jeg bestilte de på Tirendo og fikk Megahjul til å legge de på (de tok 800,- for det).

I dag kjørte jeg Skjetten-Fredrikstad med vår X75D, en strekning på 115km som i all hovedsak går på motorvei. Mest 110-sone, noe 100- og 90-sone og en del 80-sone pluss litt 70-sone på Ring 3. Lett til medium trafikk så jeg fikk stort sett holdt fartsgrensen men med noen nedbremsinger og akselerasjoner. Tørt føre, 17-18 grader i lufta så det var ikke behov for hverken kjøling eller varme, og ikke vind av betydning. Lufttrykket var 3,5 bar fylt i varme dekk, det samme som jeg hadde på originale 20".

Og forbruket? Den endte på 165Wh/km :)

Jeg sjekket også forbruk i 110-sona, fra der 110-sona begynner ved avkjørselen til Drøbak og til der 110-sona slutter rett før Solli er det ganske nøyaktig 50km. Det er riktignok 2-3km med 100-sone forbi Moss men det betyr nok ikke mye. Snittet over de siste 50km viste da 177Wh/km. Sjekket 10km og 25km samtidig, de viste 175Wh/km og 181Wh/km. Så 177Wh/km stemmer nok ganske bra for jevn kjøring i 110km/t med disse dekkene.

Forbruket er anslagsvis minst 10% lavere enn med originale 20", dessuten er støynivået også merkbart lavere. Jeg må si meg meget fornøyd med kjøpet :)

Link til dekkene:
https://www.tirendo.no/product/R-349684?Country=TNO&ID=aff_rdt_no_awin&awc=8794_1568126068_3fdd93efa9ee46712c17abdf92613417
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.
Continental EcoContact 6 235/55 R19 105V har også rullemotstand A, men mer støy (72db). De skal være bedre på vått (A) enn Eagle F1 (C), men lav støy er jo også ønskelig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.
Continental EcoContact 6 235/55 R19 105V har også rullemotstand A, men mer støy (72db). De skal være bedre på vått (A) enn Eagle F1 (C), men lav støy er jo også ønskelig.

Går du for 20" så er det flere i dimensjon 235/50 som har "A"
https://dx.mywheels.dk/daek/stoerrelse/235/50/20?diameter=20&senest=Ingen%20begr%C3%A6nsning

Cned86

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Da har jeg endelig fått testet mine nye sommerdekk :) Jeg har fått tak i et sett med 19" Cyclone-felger (de som leveres med vinterdekkene) og satt på et sett Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.

Dekkene kom på 6864,- ferdig lagt på, jeg bestilte de på Tirendo og fikk Megahjul til å legge de på (de tok 800,- for det).

I dag kjørte jeg Skjetten-Fredrikstad med vår X75D, en strekning på 115km som i all hovedsak går på motorvei. Mest 110-sone, noe 100- og 90-sone og en del 80-sone pluss litt 70-sone på Ring 3. Lett til medium trafikk så jeg fikk stort sett holdt fartsgrensen men med noen nedbremsinger og akselerasjoner. Tørt føre, 17-18 grader i lufta så det var ikke behov for hverken kjøling eller varme, og ikke vind av betydning. Lufttrykket var 3,5 bar fylt i varme dekk, det samme som jeg hadde på originale 20".

Og forbruket? Den endte på 165Wh/km :)

Jeg sjekket også forbruk i 110-sona, fra der 110-sona begynner ved avkjørselen til Drøbak og til der 110-sona slutter rett før Solli er det ganske nøyaktig 50km. Det er riktignok 2-3km med 100-sone forbi Moss men det betyr nok ikke mye. Snittet over de siste 50km viste da 177Wh/km. Sjekket 10km og 25km samtidig, de viste 175Wh/km og 181Wh/km. Så 177Wh/km stemmer nok ganske bra for jevn kjøring i 110km/t med disse dekkene.

Forbruket er anslagsvis minst 10% lavere enn med originale 20", dessuten er støynivået også merkbart lavere. Jeg må si meg meget fornøyd med kjøpet :)

Link til dekkene:
https://www.tirendo.no/product/R-349684?Country=TNO&ID=aff_rdt_no_awin&awc=8794_1568126068_3fdd93efa9ee46712c17abdf92613417
Meget bra :) ,har tenkt lenge på det samme selv . Har du noen anelse om de 19"cyclone dekkene til Tmx er samme som tms ? (Tenker da på vekt begrensinger).


Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.
Continental EcoContact 6 235/55 R19 105V har også rullemotstand A, men mer støy (72db). De skal være bedre på vått (A) enn Eagle F1 (C), men lav støy er jo også ønskelig.

Hastighetsmerking "V" blir for lite, det kreves minst "W".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:59
Sitat fra: Orbit på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i dimensjon 235/55R19 W105 XL JLR. Dette er de eneste dekkene jeg har funnet som er oppgitt med rullemotstand "A" og dessuten støynivå så lavt som 68dB.
Continental EcoContact 6 235/55 R19 105V har også rullemotstand A, men mer støy (72db). De skal være bedre på vått (A) enn Eagle F1 (C), men lav støy er jo også ønskelig.

Går du for 20" så er det flere i dimensjon 235/50 som har "A"
https://dx.mywheels.dk/daek/stoerrelse/235/50/20?diameter=20&senest=Ingen%20begr%C3%A6nsning

Da må man kjøre på uoriginale felger, 235-bredde på 10" bakfelgene blir neppe spesielt bra. Men helt klart et godt tips for de som synes uoriginale felger er ok.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

Har tenkt på det samme, men trudde egentlig 19" felgene var for breie for 235 dekk, det står jo 265 på dei normalt.
Ikkje er det enkelt å få tak i dei felgene heller brukt.


geear

Interessant tråd. Har mer enn en gang tenkt at det ville vært fornuftig å gå ned på felgdim, men klarer liksom ikke helt få meg til å gjøre det. Heller lyst til å gå andre veien, til 22".  :o

Noen som har testet med mer lettrullende dekk på standard 20"?

Mener ellers jeg har hørt at 22" Onyx leveres med Eagle F1?

Cned86, det er ikke samme spec på S og X, nei, forskjellig innpress.

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:08
Har tenkt på det samme, men trudde egentlig 19" felgene var for breie for 235 dekk, det står jo 265 på dei normalt.
Ikkje er det enkelt å få tak i dei felgene heller brukt.

265 er egentlig bredere enn det som er anbefalt for 8,5" felger.

Tabell her: https://www.dekkleader.com/veiledning-dekk/tilhorighet-mellom-felger-og-bildekk

Som du kan se er anbefalt dekkbredde på 8,5" felg 235 eller 245, største anbefalte er 255.

Ellers kan man jo bruke hva som helst av uoriginale 19x8,5" felger da. Megahjul har et greit utvalg til Model X.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ethoring

Hei! Jeg har kun kjørt 19" med Nokian R2. Dette var en veldig vinglete kjøreopplevelse, men her er det vel Nokian-dekkene som var synderen. Hvordan oppleves kjøreegenskapene med dine dekk i bredde 235? Greit eller merkes det at de blir smale relativt til høyden, og dermed vinglete / gir etter sideveis?

Rævedilter

#10
Har kjørt 25 kkm med 19" 265 R2 SUV, merker ikkje noko til vingling, men mulig du kjører noko hardere enn meg. Men så kom eg frå 275/70, så alt er jo stivere enn det.....

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2019, klokken 23:41
Ellers kan man jo bruke hva som helst av uoriginale 19x8,5" felger da. Megahjul har et greit utvalg til Model X.
Hadde et mål om å halde meg til orginalfelger; Tesla blir litt sur om ein kjem med uorginale og dei skal ta hjulstillingskontoll e.l., men har eg et sett orginale kan eg jo hive dei på før eg leverer inn bilen.

PH Turbin 19" er dei fortsatt 900 kg eller leveres dei no i 1000+ kg?

THE

@jkirkebo jeg kjører med Goodyear Ultragrip Ice 235/55x19 som vinterhjul, og har samme erfaring med lavt forbruk. Det du må være oppmerksom på er at rulleomkretsen er en del mindre på 235/55x19 enn på originaldimensjon. På vei til jobb viser bilen min 50,5 km på vinterhjul og ca 49 km på sommerhjul i originaldimensjon. Det betyr at forbruksmåleren min viser ca 3% for lavt med 19" dekkene. Antar at det samme vil gjelde for dine 235/55x19 dekk også, så jeg ville sagt 170 Wh/km i snitt, og 182 Wh/km for motorveikjøringen din er mer korrekt.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: ethoring på tirsdag 10. september 2019, klokken 23:53
Hei! Jeg har kun kjørt 19" med Nokian R2. Dette var en veldig vinglete kjøreopplevelse, men her er det vel Nokian-dekkene som var synderen. Hvordan oppleves kjøreegenskapene med dine dekk i bredde 235? Greit eller merkes det at de blir smale relativt til høyden, og dermed vinglete / gir etter sideveis?

Jeg har ikke merket noen forskjell på kjøreegeneskapene, men jeg kjører ikke slik at dekkene presses nevneverdig heller. Dro på litt i påkjøringsrampa fra Ulvensplitten til Ring 3 østover (270 graders sving) og bilen var helt stabil.

Men nå synes jeg ikke Nokian 19" er noe problem heller da, så lenge dekkene er godt innkjørt (minst 1000km). Når de er helt nye er det skikkelig vinglepetter....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 11. september 2019, klokken 06:44
PH Turbin 19" er dei fortsatt 900 kg eller leveres dei no i 1000+ kg?

Vet ikke men 900kg er nok. Maks bakakselvekt på TMX er vel 1800kg? Ihvertfall på de jeg har sjekket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: THE på onsdag 11. september 2019, klokken 07:46
@jkirkebo jeg kjører med Goodyear Ultragrip Ice 235/55x19 som vinterhjul, og har samme erfaring med lavt forbruk. Det du må være oppmerksom på er at rulleomkretsen er en del mindre på 235/55x19 enn på originaldimensjon. På vei til jobb viser bilen min 50,5 km på vinterhjul og ca 49 km på sommerhjul i originaldimensjon. Det betyr at forbruksmåleren min viser ca 3% for lavt med 19" dekkene. Antar at det samme vil gjelde for dine 235/55x19 dekk også, så jeg ville sagt 170 Wh/km i snitt, og 182 Wh/km for motorveikjøringen din er mer korrekt.

"En del mindre" er vel å ta i, matematisk er forskjellen -0,7% mot oppgitt originaldimensjon i vognkort (som er 265/50R19. Dvs. 0,7km/t mer feilvisning i 100km/t eller 0,35km/t i 50km/t.

Jeg har testet med GPS og feilvisningen er nesten nøyaktig den samme som før, dvs. speedometer viser 2km/t for mye. Det har vært spekulert tidligere i at Tesla bruker GPS-kalibrering av speedometer, jeg tror godt det kan stemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA