Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk med lavt forbruk

Startet av jkirkebo, tirsdag 10. september 2019, klokken 16:37

« forrige - neste »

Rævedilter

klartekst og klartekst - ingenting er betre enn om du har rett.
Er det slik du seier er jo lastindeks i vognkort verdilaus.
Sjekka tre tilfeldige andre biler på finn (Totota landcrusier 100 & 120 og BMW X3); alle hadde høgare lastindeks enn akselvekt skulle tilsieie.  120 hadde også LI 110 med 1800 kg akselvekt.


Er samtilige biler i Norge feilregistrert da?

Lynet

Det stemmer det du sier, lastindeksen i vognkortet kan du egentlig se bort fra.
Det er maksimalt akseltrykk som skal brukes.
Som er 1800kg på X, det blir 900kg pr hjul som er 104li.
Dette er nytt fra februar i år  :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rævedilter

Takk for tålmodige svar!
Fant denne som forklarer det: https://www.vegvesen.no/_attachment/2354665/binary/1289356?fast_title=Veiledning+til+kontrollinstruks+som+gjelder+frem+til+7.+februar+2019.pdf
SitatKontrollpunkt 5.2.3: Er det mangelmerknad dersom lastindeks eller hastighetsindeks er
lavere enn det som fremgår av vognkortet?
Dekkenes lastindeks og hastighetsindeks skal tilfredsstille kjøretøyets tekniske spesifikasjoner
(største tillatte akselvekter og topphastighet).
Det er viktig å merke seg at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og
hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på kjøretøyet fra fabrikk, og at dette
ikke nødvendigvis er minimumskravet. Det kan også være forskjell i krav til lastindeks foran
og bak mens det i vognkort er oppgitt samme lastindeks på begge aksler. Dersom dekkene
ikke tilfredsstiller spesifikasjonene i dekk-rubrikken i vognkortet, må man derfor kontrollere
dekkenes merking opp mot største tillatte akselvekter og topphastighet før det eventuelt
ilegges mangelmerknad

alfivar

@jkirkebo har du bilder av bilen med hjulsettet? Er det lett å kantkjøre felgene? Vurderer samme løsning som deg. Takk for tipset.

jkirkebo

Sitat fra: alfivar på mandag 23. september 2019, klokken 23:45
@jkirkebo har du bilder av bilen med hjulsettet? Er det lett å kantkjøre felgene? Vurderer samme løsning som deg. Takk for tipset.

Bilde vedlagt.

Nei, det er vanskelig å kantkjøre disse. Mye gummi i høyden samt at gummien også stikker litt utenfor felgkanten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

alfivar

@jkirkebo takk for bildet. Da blir det samme løsning til vår familiefrakter også  :)

jkirkebo

#36
Sitat fra: alfivar på tirsdag 24. september 2019, klokken 15:34
@jkirkebo takk for bildet. Da blir det samme løsning til vår familiefrakter også  :)

Kult, husk å rapportere om du får like stor forbedring som meg :)

Som du kan se av bildet har forbruket gått enda mer ned etter at dekkene ble innkjørt. 186Wh/km i snitt nå på de siste 1359km, har aldri vært i nærheten av det før. Og det ligger ganske mye kjøring på motorvei i 110-sone i de 1359 kilometerne. De 42,7km siden siste lading er derimot lokal småkjøring med start- og sluttpunkt samme sted. Riktignok noen kilometer med 100-sone der også (Grålum-Årum).

Jeg må si meg særdeles fornøyd med disse dekkene. Både på pris og ytelse. Men husk å kjøpe J LR-utgaven, de finnes i "vanlig" utgave og men har da rullemotstand "C".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

alfivar

Skiftet skjer til våren. Må bare få en sesong til ut av vinterdekkene før skiftet. Kommer tilbake med status.

ethoring

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:50
Sitat fra: alfivar på mandag 23. september 2019, klokken 23:45
@jkirkebo har du bilder av bilen med hjulsettet? Er det lett å kantkjøre felgene? Vurderer samme løsning som deg. Takk for tipset.

Bilde vedlagt.

Nei, det er vanskelig å kantkjøre disse. Mye gummi i høyden samt at gummien også stikker litt utenfor felgkanten.
Kan du ta bilde bakfra også? For å se om det ser litt teit ut eller ei
(no offense - er fristet til å maksimere range på min også neste gang)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kubiskisk

Jeg har tatt første steg ved å kjøpe et sett 19" Cyclone med originale 265 Nokian piggfrie SUV dekk, montert på bilen og økt lufttrykket til 48 bar på kalde hjul. Tiden får vise hva slags dekk jeg skal kjøre med videre, men det frister å prøve dette med sommerdekk også.

Første tur fra Østfold til Lysaker i går viste 16% lavere forbruk enn dagen før med 20". Veien hjem oppnådde jeg 10% lavere forbruk. Fulgte trafikken i venstrefilen begge veier så det var ikke "lusekjøring" heller. Liten vitenskap bak dette, men det er helt åpenbart at forbruket har gått ned drastisk, mellom 10 og 16 % for de turene jeg har sammenlignet via loggbok i app over tidligere turer.

Mye mere behagelig å kjøre med, mere komfort. Synes bilen er mere støyfri også. Mere enn stabil nok for meg, jeg har ofte hund i bilen liker at de er trygge. Lenge siden jeg har sett 175Wh/km for siste 50km når jeg parkerte på Lysaker.
X75DBlåSyvseterKremKarbonPremiumFSDVin68XXX

Cned86

Sitat fra: Kubiskisk på torsdag 09. januar 2020, klokken 23:05
Jeg har tatt første steg ved å kjøpe et sett 19" Cyclone med originale 265 Nokian piggfrie SUV dekk, montert på bilen og økt lufttrykket til 48 bar på kalde hjul. Tiden får vise hva slags dekk jeg skal kjøre med videre, men det frister å prøve dette med sommerdekk også.

Første tur fra Østfold til Lysaker i går viste 16% lavere forbruk enn dagen før med 20". Veien hjem oppnådde jeg 10% lavere forbruk. Fulgte trafikken i venstrefilen begge veier så det var ikke "lusekjøring" heller. Liten vitenskap bak dette, men det er helt åpenbart at forbruket har gått ned drastisk, mellom 10 og 16 % for de turene jeg har sammenlignet via loggbok i app over tidligere turer.

Mye mere behagelig å kjøre med, mere komfort. Synes bilen er mere støyfri også. Mere enn stabil nok for meg, jeg har ofte hund i bilen liker at de er trygge. Lenge siden jeg har sett 175Wh/km for siste 50km når jeg parkerte på Lysaker.
Hvor kjøpte du felgene?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


kzh

Jeg har kjørt på 19" Cyclone med originale 265 Nokian piggfrie SUV dekk siden des 2017.

Med 265 dekk fremme har bilen hatt en egen vilje til å gå rett frem i rundkjøringer(på Forus) og det river i dekk i hver eneste sving. Etter at jeg skled i snøfonna på fjellet i romjulen ble jeg inspirert av denne tråden til å forsøke nye fordekk.
Jeg har byttet fordekkene med 235/55 Nokian R3 og det er en helt ny verden, forbruket har vel egentlig økt litt fordi  bilen føles mye tryggere og farten har økt tilsvarende..
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

THE

Jeg er på tredje vinteren med 235/55x19 Goodyear Ultragrip Ice nå. Har kjørt nesten 50000 km på dekkene, og bør snart bytte dekk nå. Det blir garantert samme dekkdimensjon, og med stor sannsynlighet samme dekkmodell, når jeg kjøper nye vinterdekk. Hvis det blir andre dekk, så er det for å prøve Nereus-dekkene som mange skryter av. 

Har tenkt litt på å bytte til 235/55x19 på sommerdekk neste gang også, men foreløpig kjører jeg på 20" standarddimensjon på sommer. Gjorde et forsøk på Landsail da jeg byttet ut de originale Michelin-sommerdekkene som var utslitt etter drøyt 20000 km, og må si jeg er litt imponert. Har forsøkt rimelige dekk på en annen bil tidligere, men da var erfaringen så dårlig at de ble byttet i premiumdekk lenge før de var utslitt. Nå ser jeg ikke bort fra at det blir Landsail sommerdekk neste gang heller. Landsail har nok også en del lavere forbruk enn originale Michelin.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Cned86

Merket du noe på forbruket  år du gikk over til landsail dekkene? Bedre comfort?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


THE

Komfort på Michelin var jeg aldri spesielt fornøyd med. Subjektivt synes jeg komforten er bedre på Landsail. Forbruket er nok litt lavere på Landsail, men ikke noe jeg klarer å dokumentere. Ellers virker Landsail å være trygge og gode dekk. Var veldig skeptisk til egenskaper på våt vei, men etter drøyt 15000 km på Landsaildekkene føler jeg meg trygg på egenskapene til dekkene. Mye mindre dekkslitasje også enn på Michelindekkene som var på bilen da den var ny.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA