Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye sommerdekk bak eller alle

Startet av akseln, tirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:41

« forrige - neste »

akseln

Bakdekkene på min X er utslitt etter to sesonger (ca. 60.000 km totalt).  Framdekkene er fortsatt ganske fine og rekker sikkert minst en sesong til.

Bør jeg likevel bytte alle fire dekkene eller holder det å bytte bakdekkene i første omgang? Hva ville dere gjort?

Stig-Arne


cra

Jeg kjøper ett nytt par hvert år (annenhvert år ett par sommer/vinterdekk), og setter alltid de beste dekkene foran. Det er de som skal fjerne vann når det regner; bakhjula kommer til "bar" asfalt. Dette har funka meget bra i noen tiår nå. Greit å få fordelt kostnadene litt utover tid.

Sjekker selvsagt tilstand på alle dekk, og pusher ikke grensene. Etter perioder med ekstra mye kjøring hender det jeg har måttet bytte på mer enn en aksling om gangen, men det er unntaksvis.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vhagar

@cra, ikke så lett å flytte bakhjulene på en X frem om en har staggered oppsett? Men ellers greit tips.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

cra

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 14:47
@cra, ikke så lett å flytte bakhjulene på en X frem om en har staggered oppsett? Men ellers greit tips.

Nei det er jo sant. Tenkte ikke på det da jeg haldri har kjørt med staggered selv. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

akseln

 :+1: Yepp, jeg har jo staggered på sommerdekka, så da er det ikke så lett å rullere :-)

Da blir det bare bakdekk i første omgang, men skal gjøre en ekstra sjekk på fremdekke for å sjekke at de er gode nok.

jlan

Sitat fra: cra på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 14:17
Jeg kjøper ett nytt par hvert år (annenhvert år ett par sommer/vinterdekk), og setter alltid de beste dekkene foran. Det er de som skal fjerne vann når det regner; bakhjula kommer til "bar" asfalt.
Jeg prøver å ha de beste dekkene bak. Med den begrunnelse at hvis bakhjulene først kommer ut av "sporet" etter forhjulene, så trenger de alt det veigrepet de kan få. Men det var selvfølgelig viktigere før, da vi ikke hadde alle disse trebokstavsgreiene til å redde oss.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Thomas Parsli

Sitat fra: akseln på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:41
Framdekkene er fortsatt ganske fine og rekker sikkert minst en sesong til.

Hva er "ganske fine"?

Selv om kravet er 1,6mm anbefaler NAF 3mm -og de som har prøvd vannplaning i høy hastighet skjønner hvorfor :(

Du skal måle i hovedrillene, i de midterste 3/4 av bredden på selve slitebanen – og rundt dekkets omkrets.

Jeg ville nok byttet på alle fire hjul :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA