Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økt vindstøy etter bytte av tak?

Startet av Vidar1979, tirsdag 10. september 2019, klokken 14:19

« forrige - neste »

Vidar1979

Har fått nytt tak grunnet steinsprut på min 2017 TMS og fra 80km/t og oppover innbiller jeg meg at det er mer støy enn ved forrige tak og at det nå tidvis høres ut som vindkast selv om det er 2-3m/s vind ute. Fruen min påpekte også høye støy og ved kjøring i 130km/t bråker det mye.

Kan det være noe gummilist som er feil eller noe? Hvordan ser det ut på taket på biler som ikke har fått byttet tak?

Gjorde et forsøk med pakketape mellom vindu og tak men forskjellen var ikke så stor Bør jeg tape nedover kanten på frontruten også?

Muffinman

Tape over glipene er smart. Da kan du pinpointe en eventuell lekkasje, eller et punkt som skaper støy. Du bør absolutt prøve over frontruta også, det er vel kanskje den som er mest utsatt siden den står langt fremme og på tvers.

Vidar1979

Når jeg tapet et stykke ned langs frontruta ble det noe helt annet, takstativlyden er borte. Blir å kjøre innom bilglassbutikken som byttet tak for meg å reklamere i morgen.

Thor2014

Eller så sitter du inne i bilen, mens en blåser med en blåsepistol på utsiden

Vidar1979

#4
Det å prate med glassverkstedet gå lite utbytte, de var hyggelig og imøtekommende men de sier at taket kommer ferdig med alle lister på og limes på plass, de mente at monteringen var noe de ikke bommet på og skal sjekke opp mot Tesla.

Min mistanke er at list i fremkant på glasset ikke går langt nok ut på førersiden og det hjørnet lager støy.

Noen med solid glass tak på nordmøre eller noen som vil legge ut bilder av sitt tak for sammenligning?

Klykken

I verste konsekvens kan det jo komme vann inn der også da. Høy fart og vått ute, så "presses" vann inn der det er luftlekkasje. Kanskje.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vidar1979

Sitat fra: Klykken på fredag 20. september 2019, klokken 10:21
I verste konsekvens kan det jo komme vann inn der også da. Høy fart og vått ute, så "presses" vann inn der det er luftlekkasje. Kanskje.
Det hadde i såfall vært beste konsekvens da det er åpenbart at man igjen må ha et nytt tak. Ut over egne eksperimenter med tape og minnet mitt om en ganske tyst bil før byttet så har jeg ingen måte å bevise at resultatet ikke har blitt så bra med nytt tak.

Avventer svar fra glassverksted men jeg ser for meg at jeg kommer til å reklamere til forsikringsselskapet.


magnetic

Kanskje du kan prøve å varme opp kupeen godt. og bruke et FLIR kamera for å se om varmetapet er stort rundt pakningen, som tyder på feilmontering, med tynn gummi overlapping

Vidar1979

#8
Sånn som på bildet av den røde bilen bør det nok se ut. Prøvekjørt sammen med to mann fra bilglassverkstedet i dag, enige i støy men hevder at taket er rett montert og at det er andre ting (frontrute) som er problemet. Skal få sett på nok en solid glass tesla og så har jeg booket time hos Tesla for å få en uttalelse derfra også. Taket på den rød bilen presser mot listen som går rundt frontruten mens tak og frontrute på min bil har såpass stor glipe at listen ikke når bort.

Mangelen på handlekraft gjør at jeg har bestemt meg for å teste advokaten som følger fagforeningsmedlemskapet mot bilglassverkstedet.

Chris Neumann Ruud

Jeg opplever det samme på en 2014 TMS med soltak - bytte av bakre takdel etter et uheldig møte med garasjedør har ført til merkbar høyfrekvent suselyd fra et eller annet sted ved hastigheter over 60 - men her er det også en synlig forskjell på kurvaturen på taket og resten av bilen: det er ca 3-5mm lavere midt på enn ved kantene... Skal snakke med carglass i dag og se hva de kan tilby ...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Muffinman

Advokat kan være greit i slike tilfeller, om ikke annet for å avklare hva det rettskildene sier om ansvarsplassering. Ikke kjekt å få et slik problem og havne mellom to aktører som praktiskerer pekeleken.

Vidar1979

Har glemt å oppdatere tråden.

Etter 2 muntlige reklamasjoner uten hell så tok jeg turen til Tesla Skodje for å få et notat angående eventuell feilmontering og de kikket, målte og fakturerte meg 1050 kroner.

Med det notatet og en skriftlig reklamasjon som var kladdet av en advokat tok jeg på ny turen til bilglassverkstedet. Dagen etter fikk jeg telefon og time for utbedring, nå er taket flyttet 5mm og vindstøyprobematikken er borte. Kostnadene ved å dokumentere mangelen har jeg måtte dekke.

Forstod det på advokaten som at deres jobb starter etter at en skriftlig reklamasjon er avvist og mangelen er reparert et annet sted/drive inn kostnaden.

Vidar1979

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 31. oktober 2019, klokken 07:44
Jeg opplever det samme på en 2014 TMS med soltak - bytte av bakre takdel etter et uheldig møte med garasjedør har ført til merkbar høyfrekvent suselyd fra et eller annet sted ved hastigheter over 60 - men her er det også en synlig forskjell på kurvaturen på taket og resten av bilen: det er ca 3-5mm lavere midt på enn ved kantene... Skal snakke med carglass i dag og se hva de kan tilby ...
Verdt å merke seg at Hurtigruta er offisiell leverandør av den slags tjenester til Tesla og har tilgang på all dokumentasjon. Spørsmålet er mer hva de kan og hvorvidt de bryr seg.

Muffinman

SitatKostnadene ved å dokumentere mangelen har jeg måtte dekke.

Tja, er dette riktig? Fkjl §30, første ledd er ganske tydelig:

SitatAvhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Vidar1979

Ser ikke bort fra at hun advokatdama er litt pragmatisk og forsikringen har sikkert gitt de noen retningslinjer.

Jeg er ikke noen advokat, vet bare at neste gang jeg skal noe med bilglass velger jeg et annet verksted.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA