Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre fra Oslo til Trondheim?

Startet av rogerj, mandag 09. september 2019, klokken 23:38

« forrige - neste »

rogerj

Hei!

Dette kan nok virke som et dustete spørsmål for mange av dere, men er et seriøst spørsmål fra en som nettopp har kjøpt Nissan Leaf Tekna 2015 24Kwh med Carwings i Oslo og skal få fraktet denne oppover til Trondheim. Regner med at dette er alldeles uproblematisk, men jeg har kjørt Diesel i alle år så dette er helt nytt...

Det jeg lurer på har dere noen gode forslag til rute/råd? Kommer i hovedsak til å skulle hurtiglade grunnet avstanden.


roxy

Hei,
Jeg kjørte Oslo til Trondheim for 3 uker siden som helt fersk elbil eier.

Brukte "abetterrouteplanner" til planlegging av rute og ladestopp som ble E6 til Kolomoen og rv3 opp Østerdalen, over Kvikne og inn på E6 til Trondheim.

Registrerte meg som ladekunde hos bl.a. Fortum og ladet på Fortums hurtigladere med deres ladebrikke hele veien.

Istedet for lang kjøring og lange stopp, valgte vi å lade ofte og kort. Fungerte helt supert.
BMW i3 120Ah. 2019

Orbit

Første ruten du fikk som eksempel er noe optimistisk, kalkulert med 25 grader ute, tørt og vindstille, samt ankomst ladere med 2%. Selv med mye erfaring er det et ambisiøst skjema å følge! Her et alternativ med mer typisk høstvær.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=89bf95c1-e698-47fb-8e31-39ed34584a3c

Det blir en del flere stopp, men følg med på de første etappene om du ligger foran eller bak skjema, og bruk ladepausene til å velge neste stopp (med alternativer). Ha i mente at erfaring fra tidligere etapper kan bomme litt dersom det er kaldt og vind over fjellet.

God tur!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA