Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjerm på dashbordet det er ikke pent.

Startet av JorEl, mandag 09. september 2019, klokken 23:03

« forrige - neste »

JorEl

Når man vet hvordan skjermen virker i TM3. Hvordan blir den nye ID.3? Er den like brukervennlig?
Skulle dere ønske at skjermen var mindre?
https://www.nettavisen.no/livsstil/de-forste-bildene-av-id3--dette-skal-bli-norges-mest-solgte-bil/3423842720.html
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Fornybarbil

Huff så stygt. Jaja, får håpe skjermen er responsiv og intuitiv.

Klykken

Synes dette så ganske så minimalistisk ut jeg. Litt mer "kanter" enn TM3, og denne lille skjermen foran rattet. ID3 har også HUD med "augmented reality", så det kan jo bli riktig så spennende.

I tillegg synes jeg bilen ser bra ut.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Strøm Tycoon

#3
Skal vi se:



Hva syntes jeg er positivt her:

Cruisekontroll knapper på rett side av rattet
God og direkte tilgang til alle viskerfunksjoner på samme hendel
God og direkte tilgang tåkelys, lys har jeg alltid på "auto", så det er ikke så viktig
Tydeligere nødblink, lettere å treffe for oss i Europa, denne skal man kunne trykke på uten å se
Viktig informasjon i siktlinjen, og nedenfor siktlinjen

Hva syntes jeg er negativt?

Klimakontrollene kunne godt vært knapper, men nå har jeg ikke opplevd dem, så vanskelig å si 100%
Hvor er setevarme-knappene, på skjermen?


Alt i alt tror jeg dette er mye bedre enn Model 3 sett fra en sjåførs perspektiv. Passasjerer, særlig de som er høyrehendte opplever jeg at har problemer med å bruke skjermen på Model 3 når bilen er på veien.

Strøm Tycoon

Har forøvrig ingen problemer med skjerm hverken på, eller foran ... eller for den saks skyld, i dashbordet.

JorEl

Var jo en del negative kommentarer i begynnelsen med denne skjermen til TM3. Nå ser det ut som de andre produsentene henger seg på. Synes at skjermen ikke må bli for liten når den skal vise kart og navigasjon.
Tittelen på tråden er ikke den beste, hemmes litt av at jeg ikke får lov av elbilforum sine regler. Mitt førstevalg hadde selvfølgelig vært ID.3 vs TM3 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på tirsdag 10. september 2019, klokken 11:03
Var jo en del negative kommentarer i begynnelsen med denne skjermen til TM3. Nå ser det ut som de andre produsentene henger seg på. Synes at skjermen ikke må bli for liten når den skal vise kart og navigasjon.
Nå er vel id.3 skjermen like stor som den delen av skjermen til TM3 som viser NAV. TM3 skjermen er jo delt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:48
Cruisekontroll knapper på rett side av rattet

Er det noen rett/feil side av rattet for dette?

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:48
Tydeligere nødblink, lettere å treffe for oss i Europa, denne skal man kunne trykke på uten å se

Nødblink er vel på egen knapp på TM3 også? Er litt usikker på hva du mener her.

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:48
Passasjerer, særlig de som er høyrehendte opplever jeg at har problemer med å bruke skjermen på Model 3 når bilen er på veien.

Har aldri hatt en høyrehendt passasjer som har hatt det aller minste problemer med dette. Høres veldig rart ut. Skulle tro at venstrehendte sjåfører hadde større problemer i så fall, men det gjelder jo alle biler...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

texaz

Er vel få som er så flinke på interiør i økonomiklassebilene som vw også her synes jeg det ser riktig så flott ut.

Lynkjapp

Sitat fra: RuneW på tirsdag 10. september 2019, klokken 14:26
Nødblink er vel på egen knapp på TM3 også? Er litt usikker på hva du mener her.

Nødblinken på Model 3 er fullstendig tullete plassert. Prøv å finne den samtidig som du bremser fra 170 til 20 km/h på autobahn... :) Mine andre biler har hatt en stor og tydelig rød knapp midt på dashboardet som man finner på et halvt sekund.

Ellers synes jeg ID.3 var skikkelig skuffende designmessig. Det er jo bare ett enkelt generasjonstrinn fra en vanlig Golf. Dvs ID.3 ser ut akkurat slik 2020-modellen av Golf ville ha sett ut hvis ikke ID.3 eksisterte.

TøddiVedder

Går ikke nødblinken på av seg selv hvis man bremser fra 170-20 kmt på autobahn da?

fredag

Altfor stor, stygg og klumpete ramme rundt skjermen, som er skrå og ikke passer til dimensjonen til skjermen. Stygg knapperad under skjermen.

Verre er det nok at ID3 ikke får hengerfeste eller takstativ. Det må da være skikkelig selvmål for etterspørselen i Norge?

Alle lanseringer av nye elbiler i Norge de siste par årene har det vært MYE fokus om tilhengerfeste og mulighet for takstativ.

Men ID3 ser ut til å få en festeanordning for sykkelstativ og opptil 100kW hurtiglading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lynkjapp

Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 10. september 2019, klokken 19:45
Går ikke nødblinken på av seg selv hvis man bremser fra 170-20 kmt på autobahn da?

Det kommer an på hvor hardt man bremser. Jeg har fortsatt aldri måttet bremse så hardt at nødblinken går på. Likevel har jeg måttet bremse hardt nok til at det haster med å få på nødblinken.

Handyman

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 10. september 2019, klokken 23:14
Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 10. september 2019, klokken 19:45
Går ikke nødblinken på av seg selv hvis man bremser fra 170-20 kmt på autobahn da?

Det kommer an på hvor hardt man bremser. Jeg har fortsatt aldri måttet bremse så hardt at nødblinken går på. Likevel har jeg måttet bremse hardt nok til at det haster med å få på nødblinken.
Tesla beskriver funksjonene slik:
"If you are driving over 50 km/h (31 mph) and brake forcefully, the brake lights will now flash quickly to warn other drivers that your car is rapidly slowing down."

"If your car stops completely, the hazard warning lights will flash until you press the accelerator or manually press the hazard warning lights button to turn them off."
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA