Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spikeren i kisten for Leaf 62?

Startet av EV-FTW, mandag 09. september 2019, klokken 20:54

« forrige - neste »

navyelsen

Nei du har rett i at vi ikke kjenner detaljert utstyrsliste. men oversikten på vw.no gir en god pekepinn:

PLUS gir bl.a. skinnseter og ryggekamera. de fleste vil nok derfor velge opp minst ett utstyrsnivå.

MAX gir ordentlig lydanlegg, pnoramatak og elektriske seter.

Hvis man ser på nordmenns kjøpevaner, er det sannsynligvis få som vil gå for grunnmodellen. de fleste vil nok gå for plus eller max, som sannsynligvis kommer til å koste langt over 330.000.

330.000 fremstår som en lokkepris på en bil som folk egentlig ikke vil kjøpe. Samme som med TM3 SR til 35000$. Hva skjedde egentlig med denne? Den er så dårlig utstyrt at ingen vil ha den, og i stedet selges SR+ til en høyere pris...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

navyelsen

Bare det å selge en moderne og fremtidsrettet bil i 2020, uten ryggekamera som standard, viser vel at de egentlig ikke er interessert i så selge så mange av grunnmodellen til 330k
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

leafnor

Sitat fra: navyelsen på lørdag 14. september 2019, klokken 11:22
Bare det å selge en moderne og fremtidsrettet bil i 2020, uten ryggekamera som standard, viser vel at de egentlig ikke er interessert i så selge så mange av grunnmodellen til 330k
Klart en pris for blikkfang når de makter å lage en modell uten ryggekamera til produksjonskost på 15,- kroner.
Et kjøp av en ID3 vil lett kommer til å kreve deg for nær 400 lapper før du har en bil å kjøre året rundt.
   
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TJV

Ja, det vil være rart og selge en «fremtidsrettet» bil uten ryggekamera (som standard). I USA ble det påbudt med ryggekamera for over 1 år siden på nye biler. VW har jo en av de mest geniale løsninger på markedet med kamera i logoen som spretter ut. Lite tull med den funksjonen tror jeg også. Kunne gjerne ønsket meg en sånn funksjon på Leaf. Har vært mer enn én gang ute og tørket av kamera kan man si.... så innstegsmodellen kommer neppe til å bli solgt noe av betydning her til lands.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

navyelsen

Sitat fra: Øyst1 på mandag 09. september 2019, klokken 20:54
En høyteknologisk bil, med CCS lading som støtter 100 KW, avansert head up display, nymoderne interiør, nymoderne lys teknologi, store hjul som får designet på bilen til å bli helhetlig.

Den midterste modellen med rekkevidde på over 400 kilometer vil koste under 330 000 hete i Norge.

Mye av dette utstyret som du nevner (HUD, moderne interiør, lysteknologi, store hjul), må man opp både ett og to utyrsnivå for å få med. Da er nok prisen nærmere 400.000 enn 300.000
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

EV-FTW

Sitat fra: navyelsen på søndag 15. september 2019, klokken 11:54
Sitat fra: Øyst1 på mandag 09. september 2019, klokken 20:54
En høyteknologisk bil, med CCS lading som støtter 100 KW, avansert head up display, nymoderne interiør, nymoderne lys teknologi, store hjul som får designet på bilen til å bli helhetlig.

Den midterste modellen med rekkevidde på over 400 kilometer vil koste under 330 000 hete i Norge.

Mye av dette utstyret som du nevner (HUD, moderne interiør, lysteknologi, store hjul), må man opp både ett og to utyrsnivå for å få med. Da er nok prisen nærmere 400.000 enn 300.000


Det er større hjul på grunnversjonen enn noen versjoner av Leaf.
Interiøret er langt mer moderne i alle versjoner også.
Hud må opp i pris ja, dette er uansett ikke noe Leaf har noe i nærheten av.
Glasstak er heller ikke noe Leaf har mulighet for.

Slik jeg ser det mangler grunnversjonen ryggekamera, som jo er dumt, men har ellers greit utstyr.

Går en opp på miderste nivå får man det man trenger . Så kan de som må ha HUD, Glasstak og skinn velge det om de vil.

Rekkevidden er bedre enn leaf, og ladehastighet er bedre. Ja, så var det dette med CCS!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Vi kan vel bare vente å se?

Kia Niro skulle jo ta livet av alt. Flopp. Overraskende høy pris. Nesten ikke biler til levering. Loving av hengerfeste som ikke kom osv osv.

Håper vw får det til og at det ødelegger markedet. Men er forsiktig pessimist. Møller og vw vet å tjene penger de også. Men virker nå som de satser.

Ansjosfilet

Altså, ryggekamera på en så liten bil er ikke akkurat en nødvendighet.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Mr Oizo

Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 15. september 2019, klokken 18:28
Altså, ryggekamera på en så liten bil er ikke akkurat en nødvendighet.
Enig i det, dette blir nok en veldig oversiktlig bil sånn sett, og parksensorer på ett eller annet vis regner jeg nesten med er standard selv på billigste utgave?
Det føles som at de kjiper litt ut, men denne bilen blir tross alt forholdsvis rimelig i forhold til hva den leverer, og hvis de skal levere både på pris og volum og skal satse stort må de nesten kutte der de kan. Utvikling av en helt ny modell/plattform koster store summer og dette må hentes inn igjen på en eller annen måte skal bedriften ha livets rett i fremtiden.

leafnor

Sitat fra: Mr Oizo på søndag 15. september 2019, klokken 18:36
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 15. september 2019, klokken 18:28
Altså, ryggekamera på en så liten bil er ikke akkurat en nødvendighet.
Enig i det, dette blir nok en veldig oversiktlig bil sånn sett, og parksensorer på ett eller annet vis regner jeg nesten med er standard selv på billigste utgave?
Det føles som at de kjiper litt ut, men denne bilen blir tross alt forholdsvis rimelig i forhold til hva den leverer, og hvis de skal levere både på pris og volum og skal satse stort må de nesten kutte der de kan. Utvikling av en helt ny modell/plattform koster store summer og dette må hentes inn igjen på en eller annen måte skal bedriften ha livets rett i fremtiden.
Ja, da er modell og prisstrategi vesentlig. Sjakktrekk å ta ut noe til 15,- kr, for å ta inn 40-50.000,- i en modell over. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Sitat fra: leafnor på søndag 15. september 2019, klokken 19:37
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 15. september 2019, klokken 18:36
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 15. september 2019, klokken 18:28
Altså, ryggekamera på en så liten bil er ikke akkurat en nødvendighet.
Enig i det, dette blir nok en veldig oversiktlig bil sånn sett, og parksensorer på ett eller annet vis regner jeg nesten med er standard selv på billigste utgave?
Det føles som at de kjiper litt ut, men denne bilen blir tross alt forholdsvis rimelig i forhold til hva den leverer, og hvis de skal levere både på pris og volum og skal satse stort må de nesten kutte der de kan. Utvikling av en helt ny modell/plattform koster store summer og dette må hentes inn igjen på en eller annen måte skal bedriften ha livets rett i fremtiden.
Ja, da er modell og prisstrategi vesentlig. Sjakktrekk å ta ut noe til 15,- kr, for å ta inn 40-50.000,- i en modell over.

Tja, nå får vi først vente å se hva de mer utstyrte modellene koster. Midterste nivå er mer utstyrt enn Leaf Tekna, og blir nok rimeligere enn den. Øverste utstyrsnivå kan ikke sammenlignes med Tekna, da Tekna ikke er i nærheten av å ha samme utstyr. 

Time will show!

Kan VW levere, så blir dette neste års mest solgt bil, uten tvil!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Atle3

Hva er fordelen med glasstak? Skulle gjerne valgt det bort på min tesla model 3. Ville også hatt stoffseter.
Tror den innstegsmodellen til id3 blir veldig populær.

TJV

Innstegsmodellene på generelt alle bilmodellene i Norge selger dårlig. Når man trekker ifra de bilene som bilutleieselskap kjøper/leaser, så blir salget av billigste utgavene enda dårligere (de bilene er ofte helt ribbet). Sitter ikke på noe statistikk selv, men syng gjerne ut hva dere andre mener og tror. Evt link og fakta. Tror ikke Leaf 62 blir noe salgsvinner, men kommer sikkert til å selge brukbart tatt i betraktning på alle andre spennende modeller som er/blir tilgjengelig neste år.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Zero-talent

«Neste år» og «tilgjengelighet» er vel stikkord her? Leaf har vært her en stund, og Nissan leverer biler. ID3 1st er allerede utsolgt, så har man ikke plass på lista nå må man vente til lansering av ordinære modeller, som fort får andre priser. Jeg har stor tro på vw sin satsing, men det vil nok ta noen år enda før man kan gå og få ut den bilen man vil på samme tid som det tar å levere tilsvarende fossil.

Og som andre har nevnt: manglende taklast og lite bagasjerom er en ulempe når man er en familie på 4 som skal på hytta eller på ferie i Danmark. Det hjelper ikke med HUD om man ikke får med favorittlekene til treåringen pga plassmangel...
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

MrOtto

"Moderne bil med stemmestyring": 1. Stemmestyring har eksistert lenge, 2. Det virker fortsatt ikke.
Lite bagasjerom. Takslast?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA