Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spikeren i kisten for Leaf 62?

Startet av EV-FTW, mandag 09. september 2019, klokken 20:54

« forrige - neste »

EV-FTW

Ja da var ID3 fra VW lansert.
En høyteknologisk bil, med CCS lading som støtter 100 KW, avansert head up display, nymoderne interiør, nymoderne lys teknologi, store hjul som får designet på bilen til å bli helhetlig. Den er online og kjenner igjen stemmen din. Si « Hei ID» og den svarer deg. Jepp, den hadde appstyring også.
Flott design, og en kan velge mellom tre rekkevidder.

Den midterste modellen med rekkevidde på over 400 kilometer vil koste under 330 000 hete i Norge. Det er lovet levering i 2020 til de som bestiller nå.

Er dette spikeren i kisten for Leaf? Nei, det er nok ikke det, men det er virkelig noe som vil rokke kraftig med salget til Leaf. Nå må den godt ned i pris for å klare å konkurrere, for nå er den virkelig frakjørt, og oppleves som utdatert og gammel.

Vet mange av dere reagerer på at jeg sier det; men jeg står inne for det.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Mr Oizo

Endelig pris er fortsatt ikke satt, det må ikke glemmes. Kanskje Møller tar nok en "røver" her. Men håper ikke det mtp aggressiv prising av E-tron 50, og at de senker margin for å ta markedsandeler.
Leaf vil fortsatt selge greit da mange ikke bryr seg veldig mye om specs på diverse ting, og Nissan kan levere biler kjapt. De kan f.eks kjøre kampanje på Acenta 62 kWh biler med metallic og vinterhjul for 350 tusen. Det tror jeg vil selge mye og er ingen upris for hva man får selv om Leaf er noe utdatert på visse områder. Det spørs hvor mye Nissan vil selge og hvor mange biler de har, men nå har de sjansen før ID3, E-soul, E-niro osv klarer å levere noe særlig med biler.

EV-FTW

En godt utstyrt lanseringsmodell av ID3 har VW sagt tydelig vil koste under 330 000. Den har da over 400 km rekkevidde.
Det er rimelig i forhold til rivalene.

Hva ID3 vil koste etter lanseringsmodellene er solgt, er usikkert.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Spiller liten rolle. Det er solgt mange leaf som har vært svært billige å utvikle for Nissan. De tjener penger på bilene sine. Og har sett at det neppe er nødvendig å utvikle for mye, vi må levere.

Hjelper ikke bygge en bedre Niro. For de får jo ikke folk tak i.

Det som blir spennende er hva Nissan kommer opp med fremover nå.

Håper bare så virkelig at VW ikke kjører en kia eller hyundai.

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på mandag 09. september 2019, klokken 22:54
Spiller liten rolle. Det er solgt mange leaf som har vært svært billige å utvikle for Nissan. De tjener penger på bilene sine. Og har sett at det neppe er nødvendig å utvikle for mye, vi må levere.

Hjelper ikke bygge en bedre Niro. For de får jo ikke folk tak i.

Det som blir spennende er hva Nissan kommer opp med fremover nå.

Håper bare så virkelig at VW ikke kjører en kia eller hyundai.

Klart det er viktig at VW klarer å levere. Er det derimot noen som kan klare det er det dem.

At Nissan tjener på Leaf er bare såvidt. Det har kostet dem enorme summer å produsere bilen, men de har banet vei, som er veldig bra.

Blir spennende å se hva de kommer med etterhvert, for noe må de gjøre.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Desti

You will likely need to wait until November for a reaction from Nissan, when Nissan installs a new CEO (again).  :angel: :angel: :angel: :blank: :blank: :blank:

jman76

VW investerer enormt i elektriske plattformer, de er rett og slett nødt til å levere og konkurrere på pris.

Plutselig er det en del kinesere her også, som helt sikkert vil tilby "mest for pengene". Blir spennende å se kvaliteten på disse produktene. Rimelige kinabiler er nok høyt oppe på salgsstatistikkene i løpet av 3-5 år.

leafnor

Sitat fra: jman76 på tirsdag 10. september 2019, klokken 08:33
VW investerer enormt i elektriske plattformer, de er rett og slett nødt til å levere og konkurrere på pris.

Plutselig er det en del kinesere her også, som helt sikkert vil tilby "mest for pengene". Blir spennende å se kvaliteten på disse produktene. Rimelige kinabiler er nok høyt oppe på salgsstatistikkene i løpet av 3-5 år.
Bare sikkerheten er god så en overlever en dult, så vil kinabiler selge. Elektronikken i andre biler er jo stort sett kinesisk.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Lyse Tanker

Det tror jeg ikke noe på! Synes ID.3 ser veldig spesiell ut innvendig, tenker da på dashbordet med denne infotainmentskjermen løftet opp, ikke pent i det hele tatt. Så også ut som den har fått et lite bagasjerom kun 385 liter. Leaf er gjennomprøvd gjennom snart 10 år, og har nå fått et mindre spesielt utseende fra 2018 og med 62 kWh batteriet fra 357 tusen tror jeg vi kommer til å se priskrig utpå nyåret og en bil som fremdeles selges.

EV-FTW

Vi får se.
VW har et stort nettverk av kunder. Og allerede første dag er over 10 000 biler reservert.

Personlig likte jeg bilen, både utenpå og inni. For noen er den kanskje litt for moderne, og da passer det jo at Leaf selges.

Men Leaf, som ikke kan hurtiglades på litt lengre turer, og som har Chademo og dermed ødelagt sin fremtidige mulighet for lynlading, må godt ned i pris for å klare å selge en greit antall biler når ID3 kommer.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jman76

ID.3 blir Norges mest solgte bil i 2020. Det er det vel liten tvil om. En stor del av den første batchen kommer til Norge. På sikt tror jeg fort at rimeligste modell med minst batteri kommer til å selge best. Slik jeg skjønnner kan det være mulig å rask hurtiglading også på denne versjonen. Trolig mot et pristillegg.


navyelsen

For meg fremstår ID.3 overhypa og slett ikke så rimelig som de skal ha det til.
Startpris på (under) 330.000 blir vel fort 329.900 for standardutgaven. I beste fall 350k for PLUS, og 370k for MAX. Kanskje enda mer? Dette putter den i samme prisklasse som Leaf 62, Niro, Soul og TM3 SR+.

Med 400 km rekkevidde, begrenset bagajeplass, manglende krok og uten mulighet for taklast ser jeg ikke hvorfor denne skal være et bedre kjøp? Det som blir avgjørende er leveringstakten.

Men enorm markedsføring, godt hjulped av media, samt varemerken VW gjør nok at det blir en bestselger likevel...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

trondhla

For ID3 til en pris av ca. 329.900 får du WLTP rekkevidde på 440 km.
For en Leaf+ til en pris av ca. 380.000 for du WLTP rekkevidde på 385 km (eller ca. 410 km om du tør).
Altså for ca. 50.000 mer får du mindre rekkevidde og det vil ikke markedet betale. Legg til varmeproblematikk og muligens Chademo vs. CCS tilgangsproblematikk så vil dette tale enda mer til ID3's fordel. Dette kan kun endre seg ved prissetting til markedspris for begge modeller. Enten ID3 opp i pris eller Leaf ned i pris - henholdsvis kr 50 000 opp eller ned.

navyelsen

Begge bilene kommer i tre utstyrsvarianter. 330k for ID3 er innstegsmodellen. 380k er prisen for toppmodellen av Leaf. Hvis man sammenligner samme utstyrsnivå er forskjellen mindre.
Jeg tipper ID3 PLUS kommer på rundt 350.000. Leaf 62 N-connecta koster i dag 356.000. Forskjellen i pris blir ikke stor.
Siden ID i tillegg ruller på 19' hjul vil nok prisforskjellen viskes ut når man legger til vinterhjul.

Leaf har dog sine ulemper som rattjustering, rapidgate og chademo. Men ID3 har igjen andre ulemper, og den største utfordringen med ID er i mine øyne manglende taklast.

ID3 blir sikkert en bra og populær bil, men før vi kjenner prisene så klarer jeg ikke helt å få den store "halleluja"-stemningen.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

EV-FTW

Sitat fra: navyelsen på fredag 13. september 2019, klokken 13:54
Begge bilene kommer i tre utstyrsvarianter. 330k for ID3 er innstegsmodellen. 380k er prisen for toppmodellen av Leaf. Hvis man sammenligner samme utstyrsnivå er forskjellen mindre.
Jeg tipper ID3 PLUS kommer på rundt 350.000. Leaf 62 N-connecta koster i dag 356.000. Forskjellen i pris blir ikke stor.
Siden ID i tillegg ruller på 19' hjul vil nok prisforskjellen viskes ut når man legger til vinterhjul.

Leaf har dog sine ulemper som rattjustering, rapidgate og chademo. Men ID3 har igjen andre ulemper, og den største utfordringen med ID er i mine øyne manglende taklast.

ID3 blir sikkert en bra og populær bil, men før vi kjenner prisene så klarer jeg ikke helt å få den store "halleluja"-stemningen.

ID3 1st er en spesialmodell og leveres til under 330 000 for en godt utstyrt modell, uten at vinge en ekstrakt utstyrsliste som viser nøyaktig hva den har.

Uansett har ID3 mr avansert utstyr ett Leaf kan leveres med, selv i Tekna utgave.

Blir spennende å se, men Leaf er og blir for dyr.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA