Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig salgsnedgang for Leaf - store rabatter innrømmes

Startet av trondhla, fredag 04. oktober 2019, klokken 10:19

« forrige - neste »

trondhla

Som forventet vil salget til Leaf gå ned nå som konkurrenter kommer på banen. Så langt i år ned 48% og Nissan gir rabatter på ca. NOK 40.000 (40 kWh). Jeg antar at 62 kWh vil få samme rabatt.
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2019/09/30/7031548/kraftig-salgsnedgang-for-nissan-leaf

Verre blir det når ID3 kommer. For å følge med markedet bør først og fremst batterikjemi endres og aktiv kjøling installeres.

Ole Irgens

Sitat fra: trondhla på fredag 04. oktober 2019, klokken 10:19
Som forventet vil salget til Leaf gå ned nå som konkurrenter kommer på banen. Så langt i år ned 48% og Nissan gir rabatter på ca. NOK 40.000 (40 kWh). Jeg antar at 62 kWh vil få samme rabatt.
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2019/09/30/7031548/kraftig-salgsnedgang-for-nissan-leaf

Verre blir det når ID3 kommer. For å følge med markedet bør først og fremst batterikjemi endres og aktiv kjøling installeres.

Jeg er sikker på at ledelsen i Nissan leser innlegget ditt, og tar tipsene med seg videre.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Øyvind.h

Ledelsen er nok fullt klar over salgstall og konkurrenter som er på vei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

leafnor

Nissan holder garantert på, som andre bilprodusenter, å utvikle neste bil. Den vil bli like "revolusjonerende" som aller første Leaf. Og naturligvis vil den ha:
- Hengerfeste
- Justerbart ratt i "alle" akser.
- Firehjulstrekk
- Batteri med kjøling
- En folkelig stor skjerm, ikke slik wiiiiidescreeen ingen egentlig har bruk for for å komme seg fra A=>B
- Forbedret pro-pilot,
- CCS ladekontakt.
- Pris? Lik alle andre.
Sånn, da legger jeg fra meg krystallkulen, og så ser vi hva som skjer.

I mellomtiden ler Nissan hele veien fra bilbutikken til banken. De har gjort presis det som skal gjøres, selge til early adapters til den pris som de er villige til å betale, og er nå kommet til vendepunktet og skal selge til markedspris til de som er early/late majority. Nissan taper ikke penger på dette, de tjener, slik er mekanismen. Alt planlagt og tilrettelagt, som Egon sier.
Nissan og deres Leaf skulle om det allerede ikke er blitt pensum i teknologiledelse og markedslære.
Jeg skal være sammen med laggars, og kjøpe den rimeligste siste 62kWh som selges :). Kom meg til Danmark fra Trondheim i vår 2012 Leaf for tre år siden uten problem, så da skal jeg klare meg med en billig 62kWh om to år også. Relativt et kjempe fremskritt. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

psyfoon

Veldig glad at jeg valgte leasing på min 62kwh.. Slipper iallefall å bekymre meg for verditapet selv om lessingavtalene sikkert blir noe gunstigere ettersom nybilprisene går ned så er det sjelden mange hundrelapper i måneden det er snakk om og dermed begrenset reduksjon på 3 år ifht verditapet som oppstår hvis man kjøper ny.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Cowboystrekk

Pr nå trenger ikke 62kW aktiv kjøling for de fleste siden chademo uansett lader meget tregt. For de aller fleste blir ikke rapid-gate noe problem. Håper dog de får redusert forbruket, åpner opp for CSS og vanlig hengerfeste på neste generasjon\facelift.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

EV-FTW

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:27
Pr nå trenger ikke 62kW aktiv kjøling for de fleste siden chademo uansett lader meget tregt. For de aller fleste blir ikke rapid-gate noe problem. Håper dog de får redusert forbruket, åpner opp for CSS og vanlig hengerfeste på neste generasjon\facelift.


Er enig med deg. For batteriet sin helse burde det vært en aktiv temperaturstyring. I varme land vil dette bli en utfordring, men her i Norge spiller det mindre rolle.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA