Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye veier en kilo strøm?

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 09. september 2019, klokken 13:34

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Audi Norge sliter også med dette med effekt og mengde...

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Dampmaskin

Fjorten kubikk veier en kilo strøm.

Jeg har ikke gått 9 meter på grunnskole uten å ha fått med meg noe som helst, nei.

hanche

#2
Det rotes jo mye med kilowatt og kilowattimer her på forumet. Men jeg prøver å ikke være sånn gammel grinebiter, så jeg holder kjeft om det. Likevel fint at vi tar bilforhandlerne (og andre som burde vite bedre) for det når ikke de heller greier det. Nå prøver jeg å huske hvor jeg så noe målt i kilowatt per time, men det har jeg visst fortrengt.

Men for å ta spørsmålet bittelitt på alvor: Ut fra Einsteins berømte E=mc2, så tilsvarer vel 1 kWh sånn omtrent 40 nanogram. Det vil si, 0,00000004 gram.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Trekkoppbil

#3
Her kan du finne Leafer til salgs med en effekt på 33HK:
https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_effect_to=33&make=0.792&model=1.792.2000183
Ellers synes jeg Vegvesenet har gjort det bra. I mange tilfeller har jeg sett at de har tatt noen siffre fra offisiell batterikapasitet, og dytta inn i et felt for motoreffekt. Mange Leafer var registrert med en effekt på 24kw.
Heldigvis er vegvesenet innovativt:
Når jeg kikker på en tilfeldig bil som er til salgs, så har vegvesenet kommet med ett nytt begrep:
Maks effekt per halvtime    24 KW
Du kan ikke vise dette vedlegget.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK79823

hanche

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 16. september 2019, klokken 09:57
Heldigvis er vegvesenet innovativt:
Når jeg kikker på en tilfeldig bil som er til salgs, så har vegvesenet kommet med ett nytt begrep:
Maks effekt per halvtime    24 KW
Ja, jeg har også lagt merke til det. Men jeg fant en forklaring – husker ikke hvor i farta: Det skal være maks effekt du kan få motoren til å yte i en halvtime kontinuerlig. Tanken er kanskje at vel kan du få ut masse effekt i en forbikjøring, men over en lengre tidsperiode – tenk lang motbakke opp fjellet for eksempel – så klarer du ikke ut den samme effekten. En hybridbil med liten batterikapasitet og ikke så kraftig bensinmotor, for eksempel, kan sikkert ta ut mye større effekt over en kort periode enn over en halvtime.

Navnet «maks effekt per halvtime» er selvfølgelig bare egnet til å forvirre.

Da jeg først kom over begrepet, var det for en el-buss. Det rare er at bussen ikke har tilstrekkelig batteri til å levere den oppgitte effekten i en hel halvtime. Forstå det den som kan.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA