Skrevet av Emne: Hvor mye veier en kilo strøm?  (Lest 330 ganger)

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2248
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Hvor mye veier en kilo strøm?
« på: mandag 09. september 2019, klokken 13:34 »
Audi Norge sliter også med dette med effekt og mengde...

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

OlafGTE

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 288
    • Vis profil
Sv: Hvor mye veier en kilo strøm?
« Svar #1 på: mandag 09. september 2019, klokken 13:46 »
Fjorten kubikk veier en kilo strøm.

Jeg har ikke gått 9 meter på grunnskole uten å ha fått med meg noe som helst, nei.

hanche

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 433
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Sv: Hvor mye veier en kilo strøm?
« Svar #2 på: tirsdag 10. september 2019, klokken 19:43 »
Det rotes jo mye med kilowatt og kilowattimer her på forumet. Men jeg prøver å ikke være sånn gammel grinebiter, så jeg holder kjeft om det. Likevel fint at vi tar bilforhandlerne (og andre som burde vite bedre) for det når ikke de heller greier det. Nå prøver jeg å huske hvor jeg så noe målt i kilowatt per time, men det har jeg visst fortrengt.

Men for å ta spørsmålet bittelitt på alvor: Ut fra Einsteins berømte E=mc2, så tilsvarer vel 1 kWh sånn omtrent 40 nanogram. Det vil si, 0,00000004 gram.
« Siste redigering: tirsdag 10. september 2019, klokken 19:50 av hanche »
Trondheim; Kia Soul EV 2018

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2029
    • Vis profil
Sv: Hvor mye veier en kilo strøm?
« Svar #3 på: mandag 16. september 2019, klokken 09:57 »
Her kan du finne Leafer til salgs med en effekt på 33HK:
https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_effect_to=33&make=0.792&model=1.792.2000183
Ellers synes jeg Vegvesenet har gjort det bra. I mange tilfeller har jeg sett at de har tatt noen siffre fra offisiell batterikapasitet, og dytta inn i et felt for motoreffekt. Mange Leafer var registrert med en effekt på 24kw.
Heldigvis er vegvesenet innovativt:
Når jeg kikker på en tilfeldig bil som er til salgs, så har vegvesenet kommet med ett nytt begrep:
Maks effekt per halvtime    24 KW
 [ You are not allowed to view attachments ]
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK79823
« Siste redigering: mandag 16. september 2019, klokken 10:05 av Trekkoppbil »

hanche

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 433
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Sv: Hvor mye veier en kilo strøm?
« Svar #4 på: tirsdag 17. september 2019, klokken 20:09 »
Heldigvis er vegvesenet innovativt:
Når jeg kikker på en tilfeldig bil som er til salgs, så har vegvesenet kommet med ett nytt begrep:
Maks effekt per halvtime    24 KW
Ja, jeg har også lagt merke til det. Men jeg fant en forklaring – husker ikke hvor i farta: Det skal være maks effekt du kan få motoren til å yte i en halvtime kontinuerlig. Tanken er kanskje at vel kan du få ut masse effekt i en forbikjøring, men over en lengre tidsperiode – tenk lang motbakke opp fjellet for eksempel – så klarer du ikke ut den samme effekten. En hybridbil med liten batterikapasitet og ikke så kraftig bensinmotor, for eksempel, kan sikkert ta ut mye større effekt over en kort periode enn over en halvtime.

Navnet «maks effekt per halvtime» er selvfølgelig bare egnet til å forvirre.

Da jeg først kom over begrepet, var det for en el-buss. Det rare er at bussen ikke har tilstrekkelig batteri til å levere den oppgitte effekten i en hel halvtime. Forstå det den som kan.
Trondheim; Kia Soul EV 2018