Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Power-knappen og lading

Startet av Clips, søndag 22. september 2019, klokken 16:42

« forrige - neste »

Clips

Hei, en ting jeg lurer fælt på vedrørende Konaen.. Dersom jeg trykker på power-knappen samtidig som bilen lader, så starter systemet opp men jeg får naturlig nok advarsel om at laderen må kobles fra før jeg kan kjøre. Dette er noe jeg gjør dersom jeg vil høre på musikk eller ha på varme mens jeg venter på at bilen skal lades. Men jeg finner ingen måte å slå av systemet igjen. Trykker jeg på power-knappen så skjer ingenting. For å stenge ned må jeg koble fra ladekabelen. Men siden den er låst i bilen må jeg inn på menyen og sette ladegrensen ned til under nivået laderen er på nå. Da først kan jeg trekke ut laderen.

Veldig tungvint dette. Er det jeg som har misforstått og gjør noe galt her?

TorT

Den eneste gangen jeg har måttet gjøre som du sier var når jeg ladet på en dc lader, som kom opp med en feilmelding, og nektet å reagere på knappetrykk.

Ellers så er prosedyren å starte og stoppe dc lading ute på laderen. De fleste laderne forlanger at ladingen stoppes med rfid brikken eller appen du brukte for å starte. Noen ladere holder det å trykke rett på stoppknappen.

Ac laderen derimot stopper jeg vanligvis ved å låse opp døra. Kan også bruke fjernkontrollen.
Hvis jeg av en eller annen grunn sitter i bilen under ac lading, går jeg ut av bilen, trykker lås, og deretter lås opp på døra. Du vil se at ladingen dropper til 0,5 kW i panelet, og du har noen sekunder på deg før bilen låser kontakten igjen og fortsetter lading

Clips

Takker for svar.  Jeg er med på det med å stoppe på ladingen på laderen. Utfordringen eller spørsmålet mitt, som kanskje var noe uklart, er mer angående bruk av power-kanappen. Dersom den trykkes på etter at lading er startet, er det ingen måte å stenge ned igjen uten å koble fra laderen først. Det er da heller ikke mulig å låse døren og gå fra bilen.

Med andre ord, er jeg dum nok til å trykke på knappen etter at lading er startet må jeg ut av bilen, stenge ladingen, trekke ut kontakten, så slå av bilen (power-knappen), så koble til lading igjen før jeg kan låse og forlate bilen.   


Vortiago

På vår bil holder det å trykke på powerknappen for å skru av når vi står og lader. Bare pass på å ikke holde inne bremsen når du gjør det, for da bare "restarter" den bilen eller noe slikt.

TorT

Ett trykk på power knapp, og du får radio. 2 trykk og du får i tillegg klima. 3 trykk, og du skrur av igjen. Ikke trykk på bremsen.

Clips

Aha!! Nå kommer det seg   :D Det er fordi jeg alltid holder inne bremsen når jeg trykker på powerknappen. Fantastisk! Takk til begge! :+1:


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA