Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai Ioniq på vinterføre

Startet av Sebbe92, mandag 09. september 2019, klokken 08:44

« forrige - neste »

Sebbe92

Jeg tenker å kjøpe meg en elbil og har sett spesielt på Ioniq grunnet plass (familiebil), rekkevidde og budsjett (underkant av 200.000).

I denne forbinnelse lurer jeg på hvordan bilen oppfører seg på vinterføre. Da tenker jeg ikke bare på rekkevidde, men fremkommelighet på dårlig føre, bratte bakker, snø og liknende. Gjerne sammenlignet med andre elbiler. Er det noen som kan dele sine erfaringer rundt dette?

Zimon

Kort oppsummert:
- Rekkevidde = elbil.no sin oversikt er ganske riktig. 240km sommer og 160km vinter, dette er litt øvre og nedre grense. Normalt vinter ligger man mellom 190 og 210 på normalt temp.

- Kjøre egenskaper på vinter er forbløffende gode, ikke opplevd tull med skrens og slikt på normal kjøring til og fra jobb, handleturer, besøk etc. Så ganske deilig å kjøre.

-Fremkommelighet i bakker etc, her er minuset kan man si. Bilen er gange 50-50% delt vektmessig på front/bak, men den har forhjulsdrift bare. Så har opplevd hvor det var litt slappsete i min oppkjørsel at selv med ESP av så har jeg måttet fjerne endel slaps. Oppkjørsel er en litt bratt bakke på 1,5 Ioniq sin bil lengde og jeg kommer inn å må ta 90grader sving, så mister masse fart der. Det skjedde vel 2 ganger i vinter som var, spes på vårparten hvor det kom masse snø og var mildvær. Også opplevd prob på jobben da jeg parkerer uten og i bakke hvor det var masse snø og jeg bare spant. I sistnevnte så skrudde jeg av ESP og rygget opp, ett par/tre forsøk så kom jeg og fikk parkert.

Selv om det siste punktet er litt minus så ville jeg valgt Ioniq igjen. Fabelaktig bil på mange måter! Har du derimot masse bratte bakker, mase snø/slaps og ulendt terreng så kan nok en annen bil være ett bedre valg, spes en med 4hjulstrekk.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

arthur

Sitat fra: Zimon på mandag 09. september 2019, klokken 11:34
Så har opplevd hvor det var litt slappsete i min oppkjørsel at selv med ESP av så har jeg måttet fjerne endel slaps. Oppkjørsel er en litt bratt bakke på 1,5 Ioniq sin bil lengde og jeg kommer inn å må ta 90grader sving, så mister masse fart der.

Bedre å rygge?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

iknutis

Sitat fra: arthur på mandag 09. september 2019, klokken 13:27
Sitat fra: Zimon på mandag 09. september 2019, klokken 11:34
Så har opplevd hvor det var litt slappsete i min oppkjørsel at selv med ESP av så har jeg måttet fjerne endel slaps. Oppkjørsel er en litt bratt bakke på 1,5 Ioniq sin bil lengde og jeg kommer inn å må ta 90grader sving, så mister masse fart der.

Bedre å rygge?

Mine erfaringer stemmer bra med Zimons, jeg bor og kjører oppe på nordvestlandet og her er det mye slaps i vinterhalvåret. På tørr og kald snø syns jeg bilen fungerte bra, men spesielt i slaps var fremkommeligheten dårlig.
Jeg forsøkte både å rygge opp og kjøre rette veien opp fra huset, syns det var minimal forskjell på de to løsningene. Så jeg endte opp med 20m skjøteledning og parkere oppe på veien for å unngå å sitte fast.

Nå skal jeg prøve helt nye piggfrie vinterdekk denne sesongen, og håper fremkommeligheten blir litt bedre. I verste fall får jeg kjøpe en bil nr 3 og ha i bakhånd de 5 dagene i vinterhalvåret at en beltevogn kanskje hadde vært beste løsningen. :)

Zimon

Joda, rygging kan gå, men da blir det litt knapp med lengde på ladeledning til der ladestasjonen er montert. Så vil ha snuta inn først i Carport. :P Og null stress å korttidsparkere bilen over gata der borettslaget har p-plasser mens man tar måka/skuffa fatt og får bort slapsen.

Men på jobben så endte det opp den ene dagen med å rygge, da var det bedre fremkommelighet sånn sett. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

ProsjektX

Liker Ioniq veldig godt, men Ioniq er ikke akkurat drømmebilen på vinterføre. Har hatt Ioniq i 2 år, og Kona og eNiro.

1. 50/50 vektfordeling, med forhjulstrekk og batteriet bak er ikke et godt utgangspunkt. Så har lettere for å understyre og "flyte" enn mange andre biler
2. ESP systemet er fryktelig defensivt

Så ut ifra spørsmålet ditt om sammenligning med andre elbiler, så oppleves Kona og eNiro som mye bedre, og ESP'en på disse er også satt opp helt anderledes
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Krok

Vi har og de samme erfaringene som de andre her. Ioniqen vår er vi veldig fornøyd med og kommer til å kjøre den så lenge det er liv i den 😊 mye bil for pengene. Billig i drift, MEN den like ikke våt snø/slaps. Det er vanskelig å legge på hurtigkjettinger siden det er lite rom rundt hjulet. Spørsmålet er om du kan leve med redusert framkommelighet noen dager i året (mannen min kan, men ikke jeg 😉) og hvor mye du ønsker å bruke på bil og om du må opp bratte, svingete bakker til daglig.

Sebbe92

Takk for at dere deler erfaringene deres, veldig greit å vite hvordan den oppfører seg i vinterhalvåret.
Jeg vil nok ikke bruke bilen så mye i slaps og våt snø, kun hvis jeg må. Bor heldigvis såpass sentralt i Oslo at daglig kjøring ikke er nødvendig foreløpig (ingen barn ennå) :)
Det blir nok en Ioniq på oss, men venter litt da de brukte 2017-modellene er høyt priset foreløpig.

Zimon

Ioniq blir ett godt valg, super bil på mange måter og mye for pengene. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA