Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på lading i borettslag

Startet av Inga, søndag 08. september 2019, klokken 21:28

« forrige - neste »

Linka

Sitat fra: Wibla på tirsdag 17. september 2019, klokken 17:40
lett OT, Line K: hvordan er det med lastbalansering og effektavgift hos dere?

Det var et infomøte med kommunen og Lyse før jul. Alle signaler fra Lyse (netteier) tilsier at effektavgift vil bli dyrt i framtiden, og med en ambisjon om at alle biler solgt i 2025 er elbil, har vi vært føre var for å unngå å måtte bruke mye penger på effektavgift. (Pluss andre fordeler med å ha Zaptec).

I tillegg er det nevt at man kan inngå avtale med strømleverandør dersom man kun tillater lading mellom eks.  23 og 06, og dermed få gunstigere strømpris. (Kanskje mer relevant for større borettslag)

jkirkebo

Sitat fra: Line K på onsdag 18. september 2019, klokken 12:16
Sitat fra: Wibla på tirsdag 17. september 2019, klokken 17:40
lett OT, Line K: hvordan er det med lastbalansering og effektavgift hos dere?

Det var et infomøte med kommunen og Lyse før jul. Alle signaler fra Lyse (netteier) tilsier at effektavgift vil bli dyrt i framtiden, og med en ambisjon om at alle biler solgt i 2025 er elbil, har vi vært føre var for å unngå å måtte bruke mye penger på effektavgift. (Pluss andre fordeler med å ha Zaptec).

I tillegg er det nevt at man kan inngå avtale med strømleverandør dersom man kun tillater lading mellom eks.  23 og 06, og dermed få gunstigere strømpris. (Kanskje mer relevant for større borettslag)

Det er jo litt håpløst da. Hva med de som jobber natt og er avhengig av å lade på dagtid?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Sitat fra: Line K på onsdag 18. september 2019, klokken 12:16
I tillegg er det nevt at man kan inngå avtale med strømleverandør dersom man kun tillater lading mellom eks.  23 og 06, og dermed få gunstigere strømpris. (Kanskje mer relevant for større borettslag)

Har du mer info om dette? Dette virker jo ved første øyekast ganske tullete.

Døgndifferensiert effektavgift hadde vært en bedre løsning, så kan man strupe lading deretter.
2018 Tesla Model S 75D

Linka

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. september 2019, klokken 12:40

Det er jo litt håpløst da. Hva med de som jobber natt og er avhengig av å lade på dagtid?

De får selvfølgelig lade på dagtid. Den ene seksjonen med nattarbeid vil uansett ikke påvirke noen effektavgift så lenge flertallet lader utenom ettermiddagen når de kommer hjem fra jobb.

Det var kraftselskapet (og muligens også Elbilforeningen) som pratet om et hypotetisk framtidsscenario hvor man blir premiert for å lade om natta.

Lars C. Krogenæs

Det kommer en ny type effektavgift fra 1.1.2019. Hvordan den blir og kostnader er foreløpig uvisst.

Norges Vassdrag og Enerergivesen (NVE), hadde et håpløst forslag ute på høring våren 2018. Det forslaget ble trukket tilbake, og det er ventet at det kommer et nytt høringsforslag nå i høst (H2019).

Det man ønsker å oppnå med effektavgiften er å skyve effekter fra tidsrom der mange bruker strøm, til perioder der få bruker strøm. Det betyr at effektavgiften skal prøve å gjøre det dyrt å lade i rushtiden mellom kl 06-10 og 16-22, normalprising ellers på dagtid og billig på nattestid. Målet er at det skal være et nullsumspill, men der gevinsten hentes ut ved at man slipper oppgradering av nettet som ellers ville vært påkrevd.

Det er derfor fornuftig at man bygger ladeanlegg som kan gi stor effekt på nattestid. Circle K prosjekterer derfor ladeinfrastrukturen i borettslag og sameier (og i privatboliger for den saks skyld), med stor kapasitet og ladestasjoner (Easee Charge)som kan levere mye strøm på kort tid. Sa avventer vi en evt. oppgradering av hovedsikring,  inntakskabler og bytte av trafo til vi vet mer om effektavgiften. Da kan vi unngå effektavgift i dag. Vi selger dette inn som steg 1, og forklarer nøye at vi kommer til å nå et tak med kapasitet inn i anlegget, og at borettslaget må ta med i beregningen at inntaket må oppgraderes når det kommer et visst antall elbiler og ladetiden blir lenger enn ønsket. Det gjør det også lettere for et borettslag å komme i gang med lading, uten at man må rive ut det man investerer nå for å begynne på nytt ved en oppgradering.

Energiledd lik marginaltapskostnad når kapasiteten i strømnettet er god
Høyere pris enn marginaltapskostnad når belastningen i strømnettet er høy
En rimelig fordeling av de faste kostnadene i strømnettet

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA