Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på lading i borettslag

Startet av Inga, søndag 08. september 2019, klokken 21:28

« forrige - neste »

Inga

Hei!
Dette ville jeg sikkert funnet svaret på her et sted, men jeg trenger svar litt kjapt, og har ikke tid til å lete meg igjennom alle innlegg og kommentarer her :P
Hvor mye er det vanlig å betale per kWh for elbillading i borettslag? Jeg har installert egen lader med teller, men styret har ennå ikke bestemt hva vi skal betale per kWh.

TB

Om du har betalt for installasjon selv er det gjerne mest riktig å betale faktisk pris på strøm. Flere har rapportert om at styrene i mange borettslag og sameier velger å sette bort fakturering til 3.part eller forretningsfører. Det medfører gjerne noen påslag.

Borettslag jeg bor i fakturer garasjer, parkering og lading selv, uten noen påslag. (Men, klart noe av budsjettet går til administrasjon.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Carl Anton Stenling

Det kommer litt an på om du bare betaler for strøm eller om det også ligger en form for vedlikeholdskostnad/nedbetaling av fellesanlegg (infrastruktur) bakt inn. Dersom det bare er strøm så bør dette være samme pris som du betaler for vanlig strøm, dvs. borettslaget skal fordele kostnaden, men ikke bruke dette som en melkeku.

Dersom det inngår noe infrastruktur så er det vel vanlig å betale rundt 2 kr/kWt, dvs. en dobling av innkjøpsprisen for strøm. Her vil imidlertid investerings- og vedlikeholdsbehovet til installasjonen måtte vurderes for det enkelte borettslag.

Strengt tatt er det vel mer rettferdig at hver enkelt betaler en fastpris per ladepunkt per måned og i tillegg vanlig strømkostnad.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lars C. Krogenæs

Dersom du henter ut strøm fra en felles måler, der borettslaget må betale effektavgift, bør det være naturlig at denne ladeplassens bidrag til effektavgiften også legges til. Hos Hafslund utgjør dette ca. 90kr per måned per kW, så har du koblet opp en statisk ladestasjon på 16A, bør borettslaget sette en månedsavgift på inntilkr  300kr per måned i tillegg til "manuel håndtering avgift" og 1,50 per kWt.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

Oppsummert:
Avhengig av flere faktorer vil det variere hva riktig pris er.  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Inga

Takk for svar :) Da får jeg se hva styret blir enige om.

Trekkoppbil

Jeg synes 1 kr/kwh er realt. Da blir det lett å regne, og det blir ofte i nærheten av SSB sine priser for husholdninger, men borettslag er kanskje ikke husholdning i strømsammenheng. Dersom borettslaget betaler effektavgift, så kan det bli dyrt om du lader ved middagstider, eller frokostider, mens det ikke bør koste borettslaget stort om du lader om natta. Så hvis du lader normalt om natta, så bør du ikke betale mer enn 1 kr, lader du ved middagstider, så kan det være realt om du betaler mye mer.

Først bør du kikke i borettslagsloven og i vedtektene om hvilke rammer borettslaget har for å kreve avgift, og om det har lov å ha fortjeneste på avgiften. Normalt skal felleskostnader fordeles etter hvor store andeler man har i borettslaget. Unntaksvis skal kostnader fordeles etter hvem som har nytte av tjenesten. Borettslaget kan ha regler for betaling i vaskeri og for parkering osv, som også kan gjelder for ladestrømmen.



Wibla

Problemet med effektavgiften er at når den først slår inn, så har det lite å si for sluttregninga om du har ladet på ettermiddagen eller natta.

(Forbehold om at jeg ikke husker helt feil her...)
2018 Tesla Model S 75D

Inga

Vi endte opp med 1kr. kWh. Sett i lys av at alle har stikkontakter i garasjen og bruker den til motorvarmere og alt annet på fellesskapets bekostning, så synes jeg det er helt innenfor. Jeg har selv bekostet lader, sikring, overspenningsvern og kabler  :)

Ingeniøren

Sitat fra: Inga på søndag 15. september 2019, klokken 22:24
Vi endte opp med 1kr. kWh. Sett i lys av at alle har stikkontakter i garasjen og bruker den til motorvarmere og alt annet på fellesskapets bekostning, så synes jeg det er helt innenfor. Jeg har selv bekostet lader, sikring, overspenningsvern og kabler  :)

:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Linka

#10
Vi leser av målerne kvartalsvis, og bruker SSB sin strømpris for å regne ut hva forbruket har kostet det kvartalet. Strømprisen for forrige kvartal er tilgjengelig ca. tre uker etter kvartalsslutt på https://www.ssb.no/elkraftpris Jeg har laget et regneark for formålet som gjør jobben ganske enkel i et mindre borettslag/sameie.

Som pris bruker vi SSB sin strømpris "Husholdninger. Total pris for kraft, nettleie og avgifter".

Ved å fakturere kvartalsvis og bruk av SSB sin gj.snittpris slipper de som kjører mye om vinteren eller sommeren å betale "vinterstrømpris" de kvartalene de kjører mye/lite.

Ved å gjøre det på denne måten blir fakturaene gjerne små, men da har vi kvartalsbeløpet, og hiver det på neste faktura heller.

Vi hadde krav til minusmåler per ladepunkt (=industristikk). Vi har nylig installert Zaptec i sameiet, så når alle går over til dette på sikt blir fakturering ganske lett i forhold. Hadde håpet på automatisk betalingsløsning via Zaptec men for et lite sameie som oss blir det alt for dyrt i dag. I framtiden håper og tror jeg at vi kan bruke mer data fra Zaptec til riktig prising og fakturering. 

TB

Høres ut som en god løsning, og smart med kvartalsvis pris på strøm.

Har beregnet strømprisen via faktisk faktura fra Hafslund, men da disse i perioder henger langt etter er det ikke helt praktisk alltid. Enklere med ssb prisen.  :D

Vi må vurdere å justere litt her.

Hvor mange Zaptec bokser har dere?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Linka

Vi installerte Zaptec-infrastrukturen før sommerferien, så i dag er jeg mutters alene på anlegget siden de andre hadde elbiler og ladepunkt fra før av. Beboere kjøper egne bokser etterhvert som behovet oppstår. Når de kobler seg til betaler de inn en tilknytningsavgift (kost for Zaptec/antall seksjoner = tilknytningsavgift på rundt 2000).

De eldre ladepunktene må avleses manuelt i sikringsskapet, og plottes i et regneark for å regne ut forbruk i en periode.

Men alle nye ladepunkter blir Zaptec-bokser, og på sikt må alle som har industristikk over på Zaptec. I Zaptec tar man ut en Excel-rapport for et datointervall, og får ut forbruk per ladepunkt (=seksjon) for det intervallet.

Skal sies at vi er et lite sameie på 22 seksjoner med faste parkeringsplasser.

Wibla

lett OT, Line K: hvordan er det med lastbalansering og effektavgift hos dere?
2018 Tesla Model S 75D

TB

Med tanke på at vi med 110 plasser, der 21 har ZCP montert fordelt på to målere / OV slipper (enn så lenge) unna effektavgift - vil jeg håpe at sameie på 22 seksjoner ikke har effektavgift.

Men, jeg kan ta feil.

Nå vil effektavgiften i en eller annen form komme for alle om noe tid - når det blir avgjort modellen som skal benyttes fremover.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA