Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alternativer til audi e-tron - er det verdt å vente?

Startet av ottokrag, søndag 08. september 2019, klokken 20:30

« forrige - neste »

ottokrag

Hei.

Familiens "hovedbil" skal skiftes ut, og det sitter langt inne å gå for diesel/bensinbil. Men jeg sliter med å bestemme meg...

Kortversjon: Vi ser på audi e-tron som mest aktuelt pga plass, men syns det er dyrt. Kommer det tilsvarende biler fra «billigere» merker?

Langversjon
Samtidig er vi godt vant med plass, da vi i dag holder oss med en "familiefrakter" i VW Touran-klassen.

Det betyr for eksempel god plass til tre i baksetet (i dag har vi tre "fullverdige" bakseter), mulighet for 7-seter når vi trenger det, og stor bagasjeplass. Så det handler om hvor mye av dette vi kan kompromisse bort.

For tiden fremstår Audi e-tron som den mest aktuelle, og egentlig eneste aktuelle, elbilen vi kjenner til. (Jeg vet Tesla er der og er store nok, men de er dyre og, vel, ikke aktuelle). Det den konkurrerer mot er i praksis en ny VW-Touran eller lignende.

I den sammenheng har Audi e-tron noen få fordeler, men egentlig bare at den er en elbil (kan jo sies å være fin og fjong i tillegg, men det vektlegges ikke her – jeg er ikke egentlig på jakt etter bil fra «premium»-segmentet. Og så er det noen ulemper.


  • - Audi e-tron 50 har en rekkevidde på 30 mil på en riktig god dag, om jeg har forstått det. Dieseltanken vår i dag holder i 90. I hverdagen er det jo overhodet ikke noe problem. Men noen ganger i året besøker vi familie på hytta deres hvor siste ladestasjon er 14 mil fra hytta – og vi har ikke lademuligheter der. Vi har også noen turer i året til fjells eller fjords i ukurante strøk (ikke langs hovedveier) som gjør at rekkeviddeangsten i alle fall gir oss et praktisk minus.

  • Audi e-tron har ikke tre fullverdige seter i baksetet, så det blir litt mindre komfortabelt for oss som kjører en del – og på langturene som regel med tre i baksetet. Overkommelig, men et lite minus.

  • Ekstrasetene i syvseteren brukes heller ikke veldig ofte. Men de brukes, og er greie å ha de gangene det er aktuelt.

  • Vi må gi avkall på en god del bagasjeplass. E-tron kan rett nok bruke skiboks, men det er jo ofte på de samme turene hvor rekkevidden bekymrer oss litt i utgangspunktet.

  • Pris: Audi er dyrere biler enn vi egentlig foretrekker. Går vi for 50-utgaven så er ikke prisforskjellen større enn at vi kan se det i sammenheng med gjenværende fordeler på bompenger og strøm. Med høye strømpriser så sparer vi kanskje ikke fullt så mye som vi liker å tro, og vi har ikke de dyreste bomringene å ta i betraktning. Går vi for 55-utgaven for å bøte på rekkeviddedisuksjonen, blir det fort veldig dyrt (i mine øyne).


Problemet med denne listen er at alle de økonomiske fordelene med elbil, og kanskje mer til, går bort i at den er en dyrere bil enn vi trenger, for foreløpig er det bare "premiummerker" som har biler i denne størrelsesordenen. Så da gjenstår det idealisme vs praktiske hensyn (og kanskje økte kostnader totalt sett, for å sette det på spissen.

Så mitt spørsmål er da:
Kommer det konkurrenter fra billigere merker og som er minst like store som Audi e-tron? Eller er det like greit å la det stå til, og ta avgjørelsen nå, enten det blir "Touran" eller elbil?

jkirkebo

Jeg tenker at kanskje Skodas nye el-SUV er tingen for dere?

http://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/skoda-vision-iv/

Ellers synd at Tesla ikke er aktuelt, en X90D får man jo brukt for under 600k nå. Både som 6-seter og 7-seter. De eldste har fortsatt 2 år gjenværende reklamasjonsrett (og evt. garanti om de ikke er kjørt for langt).

Den hytta må enten ligge i nord eller ligge utrolig grisgrendt til? Jeg kan knapt tenke meg hvor man kunne plassert en hytte sør for Trondheim og vært 14 mil fra en hurtigladestasjon...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RunarBT

Fortstår ikke tankegangen her at en brukt Tesla Model X er uaktuell. Den er desidert mer bil for pengene, og du finner en fin en til i lverkant av 600k. Da har du bedre plass, bedre rekkevidde, mer av alt egentlig. og et ladenettverk som fungerer strålende.

Counterpointer

Du har jo EQC, den er temmelig likeverdig til E-tron og litt billigere. Men blir nok ventetid på denne.

Det er ikke noen store biler med lang rekkevidde når du utelukker X/S.

Kommer nok noen etterhvert, men da kommer nok avgifter på elbil også.

ottokrag

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2019, klokken 21:05
Jeg tenker at kanskje Skodas nye el-SUV er tingen for dere?

http://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/skoda-vision-iv/

Takk for tipset. Det er jo sånne ting vi må vurdere. Ser at de har levering fra høsten 2020, så det er jo noe vi kan vente på. Foreløpig ikke helt enkelt å vite hva som kommer, men spennende.

SitatEllers synd at Tesla ikke er aktuelt, en X90D får man jo brukt for under 600k nå. Både som 6-seter og 7-seter. De eldste har fortsatt 2 år gjenværende reklamasjonsrett (og evt. garanti om de ikke er kjørt for langt).

Ja, men da er de jo nettopp brukt, og verdien er jo da også mindre. På Finn ligger det for eksempel en X90D til 649 000 kroner, men den har altså gått 83500 KM. Det er mye. En som er gått mye mindre, 25 000 KM, ligger ute til 759 000 kroner. Det er for dyre biler for hva du får. Tesla er ikke aktuelt.



SitatDen hytta må enten ligge i nord eller ligge utrolig grisgrendt til? Jeg kan knapt tenke meg hvor man kunne plassert en hytte sør for Trondheim og vært 14 mil fra en hurtigladestasjon...

Ja, de har fått det til  :o
Og ja, den ligger temmelig grisgrendt til. I rettferdighetens navn ligger det noen som er nærmere, men de ligger i feil retning i forhold til hvor vi kommer fra, og er uansett et godt stykke unna (pluss en fergetur). Det er altså ikke noe å basere seg på.

ottokrag

#5
Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. september 2019, klokken 21:54
Du har jo EQC, den er temmelig likeverdig til E-tron og litt billigere. Men blir nok ventetid på denne.

Det er ikke noen store biler med lang rekkevidde når du utelukker X/S.

Kommer nok noen etterhvert, men da kommer nok avgifter på elbil også.

EQC er, så vidt jeg forstod, en del mindre. Med e-tron så har vi jo også muligheten til å velge 50-utgaven, som ligger en del under i pris. Så derfor har vi landet på e-tron som "elbil-kandidaten" foreløpig. Og litt av problemet er jo at Mercedes også er i premium-segmentet, og at det altså uansett at det mangler alternativer fra rimeligere merker. Typisk Skoda eller VW i stedet for Audi. Når de kommer på banen, er det kanskje mer håp.

Men hvor lenge må vi vente da i så fall?

Øyvind.h

#6
Eqc er ganske bra utstyrt selv i innstegsversjon til 616.000. Litt mindre bagasjeplass enn E-tron og virker litt trangere i baksetet. Men jeg synes ikke forskjellen var stor, spesielt ytre mål tatt i betraktning.

Når det gjelder bil høres det egentlig ut som det er X100d du bør ha. Klart best rekkevidde og veldig god plass.
Jeg skal selge min fullutstyrte 7 seter  x90d gått ca 60k til våren. Hadde faktisk ikke regnet med mer enn kanskje 600k for den da. Høres rart ut at man må opp i 650k for den nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Model Y kan nevnes. Litt usikker på om den er litt mindre enn e-tron, men den er sjuseter der e-tron er femseter, så tror ikke det er veldig stor forskjell.

Men man må nok vente et par år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: ottokrag på søndag 08. september 2019, klokken 22:07
EQC er, så vidt jeg forstod, en del mindre.
Innvendig vil jeg si at EQC er mer praktisk og romsligere enn E-tron. E-tron har høy innlasting og hjulbuene begrenser bredden i lasterommet. Har kjørt og vurdert begge.

Spørs om ikke beste løsningen er å drøye Touranen i noen år til........
Men da går du glipp av nytelsen det er å kjøre elektrisk.

ottokrag

Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. september 2019, klokken 22:49
Sitat fra: ottokrag på søndag 08. september 2019, klokken 22:07
EQC er, så vidt jeg forstod, en del mindre.
Innvendig vil jeg si at EQC er mer praktisk og romsligere enn E-tron. E-tron har høy innlasting og hjulbuene begrenser bredden i lasterommet. Har kjørt og vurdert begge.

Spørs om ikke beste løsningen er å drøye Touranen i noen år til........
Men da går du glipp av nytelsen det er å kjøre elektrisk.

Akk ja. Det er jo en mulighet, men den har trøblet litt for ofte det siste året, så den er egentlig litt i unåde. Å vente til nyåret (en e-tron får vi ikke før det likevel), er nå en ting - men om vi måte vente til 2021 eller noe sånt før det kommer andre aktuelle biler... Vel, det er sånt som gir meg beslutningsvegring!

Trekkoppbil

E-tron er vel litt ukurant med en særegen drivlinje og produksjon i få eksemplarer, mens jeg regner med at VISION iV  vil få den nye standardiserte drivlinja til VW

Man kan også beholde gammel Touran til storbilturene eller finne en annen løsning man bruker sjeldent, og kombinere med en mellomstor helelektrisk bil til daglig kjøring.

Fra gammelt av har jeg hatt forkjærlighet for store biler. Men nå synes jeg det er interressant å eksperimentere med hvor mye man trenger stor bil. Vi hadde før ei stasjonvogn med takboks, krok og ullike stativer, hvor vi fikk med oss svært mye, og vi fyllte opp på enkelte turer.
Etter å ha kombinert med Leafer i 100 000-kroners-klassa de siste 5 åra, viser det det seg at stasjonsvogna blir nesten ikke brukt, og det vi trenger den til, er når vi skal dra hanger til dynga, eller når vi trenger 4-hjulsdrift.
På turene hvor vi tidligere fyllte opp stasjonsvogna og takboks, foretrekker vi nå heller å kjøre Leaf. Så til uka kjører vi muligens hele stasjonsvogna på dynga.

Det siste året har vi kjørt Rav 4 EV når vi trenger stor bil. Kupeen her ser omtrent like lang ut som kupeen i E-tron, men prisen for Rav 4 er omtrent en tredjedel av prisen for E-tron.
Rav-en blir ganske sjeldent brukt den også, så den kan nok utgå snart.

Counterpointer

Sitat fra: ottokrag på søndag 08. september 2019, klokken 22:56
Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. september 2019, klokken 22:49
Sitat fra: ottokrag på søndag 08. september 2019, klokken 22:07
EQC er, så vidt jeg forstod, en del mindre.
Innvendig vil jeg si at EQC er mer praktisk og romsligere enn E-tron. E-tron har høy innlasting og hjulbuene begrenser bredden i lasterommet. Har kjørt og vurdert begge.

Spørs om ikke beste løsningen er å drøye Touranen i noen år til........
Men da går du glipp av nytelsen det er å kjøre elektrisk.

Akk ja. Det er jo en mulighet, men den har trøblet litt for ofte det siste året, så den er egentlig litt i unåde. Å vente til nyåret (en e-tron får vi ikke før det likevel), er nå en ting - men om vi måte vente til 2021 eller noe sånt før det kommer andre aktuelle biler... Vel, det er sånt som gir meg beslutningsvegring!
Det du kan gjøre er å få låne en demobil for en helg og sjekke hvordan det fungerer for dere med den bilen.

Det var egentlig ingen turer jeg ikke klarte med 2014 mod Soul EV og nå er hurtigladernettverket enda bedre. E-tron lader jo full guffe omtrent hele veien på 50 kW ladere (som er overalt, nekter nesten å tro at det er 14 mil fra hytta deres til nærmeste...) så bare en liten pause ordner fort behov for mer rekkevidde.

Skjønner veldig godt ønsket om å bytte ut en fossilbil som trøbler!

Krok

Vi har nesten samme dilemma. Diselbilen holder på å falle fra hverandre og må erstattes snarest mulig, iallefall før mars. Har en Ioniq vi har kjørt over 60 000 allerede og er kjempe fornøyd, MEN vi sliter opp bakkene om vinteren. Kjører over en fjellovergang ukentlig og trenger derfor firehjulstrekk. Å kjøpe en bil som koster dobbelt så mye i innkjøp og som er nesten dobbelt så dyr i drift virker lite fornuftig ut... men hva er alternativet? (Model 3 er ikke ett aktuell pga lav bakkeklaring)

Espen Hugaas Andersen

#13
Model 3 har bedre bakkeklaring enn Ioniq, så om Ioniq fungerer i forhold til bakkeklaring så vil Model 3 fungere.

Foruten Model 3 er vel billigste nye elbil med AWD e-tron 50. Og så har man alternativet med brukte Model S.

Om Model 3/S eller e-tron 50 ikke fungerer for sine formål, så må man i dag over en halv million.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Luftventil

Sitat fra: Krok på onsdag 11. september 2019, klokken 08:12
Vi har nesten samme dilemma. Diselbilen holder på å falle fra hverandre og må erstattes snarest mulig, iallefall før mars. Har en Ioniq vi har kjørt over 60 000 allerede og er kjempe fornøyd, MEN vi sliter opp bakkene om vinteren. Kjører over en fjellovergang ukentlig og trenger derfor firehjulstrekk. Å kjøpe en bil som koster dobbelt så mye i innkjøp og som er nesten dobbelt så dyr i drift virker lite fornuftig ut... men hva er alternativet? (Model 3 er ikke ett aktuell pga lav bakkeklaring)

Sjekket ut Model S? Utvalget av brukte begynner å bli stort. Med luftfjæring har den muligheten til god bakkeklaring. Vi har dårlig vei frem til hytta, men med luftfjæringen på maks kommer vi oss fint frem.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA