Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: terjem på mandag 27. april 2020, klokken 19:12
Heisann, trenger et innspill fra dere som har mye erfaring med etron 55.
Jeg kjøpe ny etron 55  i februar 2020( toppmodell med mye utstyr, og med de endringer som skulle gi litt ekstra batterikapasitet). Jeg fikk forsikring om at jeg glatt skulle kunne kjøre fra Krsand til Oslo uten lading på vår/ sommerstid.  Prøvde på nytt denne helgen. Forholdene var tørr vei, midt på dagen, 12 grader, liten trafikk, holdt stort sett fartsgrensene hele veien (mye motorvei). Prøvde å forvarme batteriene med å starte bilen med ladekabel ca 20 min før avreise. Distansen mellom adressene jeg reiser til er 325 km. Men jeg får ikke lenger rekkevidde enn 290km. Ved rolig blandet kjøring rundt hjemadressen min får jeg max ut 310 km. Alt er målt ved efficiency mode. Jeg synes dette er en del  mindre enn forventet, og jeg leser at andre synes å få langt mer ut av batteriet enn jeg gjør. Så, har noen noen gode tips til en elbil-amatør som gjerne vil besøke famlien uten å lade underveis? Hjelper det eks å sette regenerering til manuell og med større belastning på regenereringen? Takk for alle innspill. Mvh Terje

Toppmodell med mye utstyr? Om du gikk for 22" felger er det nok MYE å hente på 19" med smalere dekk. Det er ihvertfall min erfaring, min X75D klarer fort 340km nå med en jevn blanding av motorvei og landevei. Og 19" hjul...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi

Skal du rocke 300+ må du nok kjøre i leaf fila med lastebilene og fart deretter og ballonghjul

PF

Jeg kjørte Kjerringland Oslo sydøst uten å lade, det gikk akkurat ifjor sommer.
Temperatur var vel rundt 20 og tørr vei, så relativt optimale forhold. har 21" originalfelger på bilen. 

Kr.Sand  - Oslo er nok i grenseland av hva som er komfortabelt, men nok mulig. Hadde nok valgt å stoppe 15 min i Larvik (Ringdalskogen) og heller vært på den helt sikre siden.

ThomasEL

Ønsker litt tips fra dere som har kjørt e-tron noen uker og måneder nå vedrørende bruk av kjøreassistentene:

* Hvilke assistenter erfarer dere er nyttige å ha på, og hvilke har dere skrudd av?

Jeg fikk testet bilen litt i går etter henting hos forhandler. Nydelig å kjøre, men jeg foretrekker nok å slå av noen av hjelpesystemene.
- Jeg slo ganske fort av automatisk innstilling av regenereringsnivået
- Jeg slo ganske fort av styreassistenten

Opplevde likevel at bilen stadig ville styre litt selv. Kom vel fram til at det var "line assist" eller kjørefeltsassisten eller hva man skal kalle den som slo inn.
- Fant etter turen ut i manualen at den kan deaktiveres ved et trykk på knappen ytterst på blinklyshendel. Men virker som at denne slår seg på igjen ved neste start? Kan denne også deaktiveres "permanent" slik som styreassitenten? Og slår man da i tilfelle av "alt", slik at bilen heller ikke nødbremser ved fare for kollisjon?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hyperstress

Tror ikke den kan slås av permanent. Den er ok på motorvei, men om jeg hadde kjøpt bil på Vestlandet for eksempel, så tror jeg ikke jeg hadde valgt lane assist, siden den må deaktiveres hver bidige tur.
Der er tesla sin autopilot bedre, da den er av by default og må skrus på når den skal brukes.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sør

Er disse styringsassistentene noe som bruker mye ekstra strøm? Tenker hvis den hele tiden ligger og korrigerer i forhold til kjørebanen så trekker det litt ekstra, eller er det så marginalt at det ikke er noe å tenke på?
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

kom_så_og_gikk

Har ikke merket økt forbruk ved bruk av styreassistent. Men det jeg har erfart er at den virker å være en smule selvlærende.

Den irriterte meg litt i fjor på veier uten midtstripe, men det slo meg en dag at det er lenge siden sist jeg merket at den var på. Så jeg lurer på om den tilpasser seg etterhvert, for det er temmelig lenge siden jeg fikk napp i rattet på disse veiene, eller varsel om at jeg må kjøre midt i filen.

Kjører samme strekning nesten helt uten midtstripe tur/retur ukentlig.

storeulv

Det er muligens noe gjensidig læring ute og går også gjennom at du (kanskje) ubevisst har lagt om kjøringen til en stil som ikke trigger assistenten like mye?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

daktari

systemene er garantert ikke selv-lærende i bilen. Det er bare ikke slik de systemene fungerer.
Vi får neppe heller noen oppdatering fra Audi eller de som har laget systemet (MobilEye tipper jeg).

Jeg har skrudd av automatisk justering av fartsgrense fordi bilen bare roter med dårlig kartgrunnlag, feil valg av vei/posisjon og feiltolkning/manglende lesing av skilt.

Jeg har vel på alt annet, men savner en manuell innstilling på regen som alltid er på og et hakk kraftigere enn dagens - det hadde gjort bilen vesentlig mer lettkjørt i byen og bedre for semi-sportslig kjøring på landevei.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

#534
I menyen for regulering av ladenivå (man kan sette grensen på alt fra 50% til 100%) så var både den grønne «baren» (0-80%) og den gule «langturbaren» 80-100% et rektangel da jeg fikk bilen i går. Nå er den gule blitt en rettvinklet trekant (se bilde). Er dette normalt? Og blir den i tilfelle et rektangel igjen hvis man lader over 80% og kommer inn i den gule sonen? (Jeg innbiller meg, dog med noe usikkerhet, at rektangelet ble til trekant da jeg satte ladenivå ned fra 80% til 70%. Etter det har den blitt værende slik)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Viking800

Prøv å lade til 100% og se hva som skjer?

ThomasEL

Sitat fra: Viking800 på tirsdag 28. april 2020, klokken 19:56
Prøv å lade til 100% og se hva som skjer?

Er den gule «baren» rektangulær hos alle andre?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Viking800

Det vet jeg ikke. Kanskje du husker feil. Det har hendt meg.

ThomasEL

Ser nå et bilde en annen har lagt ut i en tidligere tråd her på forumet. Der ser det ut til at det gule feltet bare er rektangelformet så lenge man har nærmere 100% SOC, mens det ligger en annen gulfarge under som er trekantformet...
- Så da er det kanskje helt normalt at det gule feltet kun vises som en trekant ved en SOC på godt under 80%...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

gak

Jeg har klart å sette inn simkort med feil størrelse (for lite) og nå får jeg ikke det ut av slotten. Er det noen gode råd for å få dette ut? Har prøvd med pinsett, men finnes ikke liten og tynn nok. På forhånd takk.
Polo 2.5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA