Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Hårek

Hurtigtast til lademenyen (med batteriprosent) er nesten obligatorisk. Er mange menyer som kan tilordnes hurtigtast.
*-tasten på rattet kan programmeres fra en liste med fast definerte funksjoner. Men knappene til venstre i MMI kan ikke endres.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Du kan legge opp veldig mange snarveier på det nedre displayet. Du får fire i bredden som en bånd på toppen av skjermen, og kan bla mellom mange slike grupper.

Batteriprosent kan legges opp som en av disse. Parkeringsvarme kan så langt jeg vet ikke legges inn som snarvei, men du får en nesten like snar vei ved å trykke på de tre prikkene i nederst i midten på klimakontrollskjermen, og deretter på termometer som da dukker opp på øvre skjerm.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Viking800

Noen som vil dele nyttige snarveier? Glad for tips!

Så langt har jeg alltid nyheter og lademenyen.

Orbit

#513
Litt om dette i tidligere tråd.
Har også lagt til låsing av bakluke. Bruker dette i selvvaskhaller med lav takhøyde, for å unngå at baklukeåpning skal trigges av vaskingen. Det kan sikkert med fordel også brukes i kombinasjon med automatvask.

Mye brukte telefonnummer (inkl portåpnere/bommer som betjenes med å ringe et telefonnummer) og destinasjoner er også kurant. (Selv om en vet veien, så får en ikke anbefalinger om omkjøringer etc for å unngå kø/ulykker så lenge destinasjon ikke er lagt inn.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AJ82

Sitat fra: Orbit på fredag 24. april 2020, klokken 13:39
Du kan legge opp veldig mange snarveier på det nedre displayet. Du får fire i bredden som en bånd på toppen av skjermen, og kan bla mellom mange slike grupper.

Batteriprosent kan legges opp som en av disse. Parkeringsvarme kan så langt jeg vet ikke legges inn som snarvei, men du får en nesten like snar vei ved å trykke på de tre prikkene i nederst i midten på klimakontrollskjermen, og deretter på termometer som da dukker opp på øvre skjerm.

Idet du slår av bilen kommer det vel også opp park.varmer på display i MMI. Mulighet for å starte der og da eller gå rett i parkvarmermeny mener jeg. Husker ikke helt da bilen er solgt og jeg venter på ny. Brukte det endel hvis ungene skulle sitte i bilen eller jeg ville holde den varm mens jeg var i butikken.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Hyperstress

Ja, det kommer opp. Ett trykk så starter det
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Orbit

Dersom du har iOS, kan du også velge mellom en del app-snarveier som dukker opp når du trykker og holder på app'en (evt trykker hardt på mobiler med 3D-touch).
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

zimba07

Har hatt bilen et par måneder og er stort sett fornøyd. Men jeg lurer på om andre har lignende «problemer» som meg:

- veldig mye skitt og møkk i bakdørene. Vet ikke om det er designfeil siden bakdøren er en del av hjulbuen eller om mine dører er Montert skjevt eller med dårlig tetting i gummilistene, men det samler seg mye grus og skitt på innsiden av dørene og innstegsområdet. Har aldri opplevd lignende mengder på andre biler jeg har hatt

- nøkkel må være svært nærme (innenfor 1 m) for at betjeningsknapper bakluke skal virke. Ofte må jeg til og med ta den ut av lomma for at knappene skal virke. Samme ved dobbeltklikk (og hold) på bilnøkkelen for å lukke bakluke. Dobbeltklikk for å åpne kan gjøres på normal avstand. Er det en sikkerhetsmekanisme for klemfare?? I så fall er den for sensitiv/restriktiv

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

evtronDK

Sitat fra: zimba07 på lørdag 25. april 2020, klokken 09:09
Har hatt bilen et par måneder og er stort sett fornøyd. Men jeg lurer på om andre har lignende «problemer» som meg:

- veldig mye skitt og møkk i bakdørene. Vet ikke om det er designfeil siden bakdøren er en del av hjulbuen eller om mine dører er Montert skjevt eller med dårlig tetting i gummilistene, men det samler seg mye grus og skitt på innsiden av dørene og innstegsområdet. Har aldri opplevd lignende mengder på andre biler jeg har hatt

- nøkkel må være svært nærme (innenfor 1 m) for at betjeningsknapper bakluke skal virke. Ofte må jeg til og med ta den ut av lomma for at knappene skal virke. Samme ved dobbeltklikk (og hold) på bilnøkkelen for å lukke bakluke. Dobbeltklikk for å åpne kan gjøres på normal avstand. Er det en sikkerhetsmekanisme for klemfare?? I så fall er den for sensitiv/restriktiv

Det lyder som en defekt nøgle. Har ikke nogen problemer med at åbne fra 10-15 meter. Til gengæld fungerer keyless adgang ikke når bilen er parkeret oven på vores hovedstrømskabel ind i huset.....
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

terjem

Heisann, trenger et innspill fra dere som har mye erfaring med etron 55.
Jeg kjøpe ny etron 55  i februar 2020( toppmodell med mye utstyr, og med de endringer som skulle gi litt ekstra batterikapasitet). Jeg fikk forsikring om at jeg glatt skulle kunne kjøre fra Krsand til Oslo uten lading på vår/ sommerstid.  Prøvde på nytt denne helgen. Forholdene var tørr vei, midt på dagen, 12 grader, liten trafikk, holdt stort sett fartsgrensene hele veien (mye motorvei). Prøvde å forvarme batteriene med å starte bilen med ladekabel ca 20 min før avreise. Distansen mellom adressene jeg reiser til er 325 km. Men jeg får ikke lenger rekkevidde enn 290km. Ved rolig blandet kjøring rundt hjemadressen min får jeg max ut 310 km. Alt er målt ved efficiency mode. Jeg synes dette er en del  mindre enn forventet, og jeg leser at andre synes å få langt mer ut av batteriet enn jeg gjør. Så, har noen noen gode tips til en elbil-amatør som gjerne vil besøke famlien uten å lade underveis? Hjelper det eks å sette regenerering til manuell og med større belastning på regenereringen? Takk for alle innspill. Mvh Terje

Trond.m

#520
Vet ikke hvilken hastighet du ligger i på e-18, men det er helt avgjørende for rekkevidden. Regenerering vil ikke påvirke rekkevidden i stor grad, men det hjelper å holde jevn fart å unngå kraftige aksellerasjoner. Forsøk www.abetterrouteplanner.com på de strekningene du har kjørt og se om resultatene dine er i nærheten av det den beregner.

terjem

Takk for svar. Tilsammen er det vel 20 mil av 32 på motorvei (hvor hastigheten veksler mellom 100-110). Vi var to personer i bil uten bagasje. Men skal prøve ut forslaget ditt.

eivhelle

Sitat fra: terjem på mandag 27. april 2020, klokken 19:12
Heisann, trenger et innspill fra dere som har mye erfaring med etron 55.
Jeg kjøpe ny etron 55  i februar 2020( toppmodell med mye utstyr, og med de endringer som skulle gi litt ekstra batterikapasitet). Jeg fikk forsikring om at jeg glatt skulle kunne kjøre fra Krsand til Oslo uten lading på vår/ sommerstid.  Prøvde på nytt denne helgen. Forholdene var tørr vei, midt på dagen, 12 grader, liten trafikk, holdt stort sett fartsgrensene hele veien (mye motorvei). Prøvde å forvarme batteriene med å starte bilen med ladekabel ca 20 min før avreise. Distansen mellom adressene jeg reiser til er 325 km. Men jeg får ikke lenger rekkevidde enn 290km. Ved rolig blandet kjøring rundt hjemadressen min får jeg max ut 310 km. Alt er målt ved efficiency mode. Jeg synes dette er en del  mindre enn forventet, og jeg leser at andre synes å få langt mer ut av batteriet enn jeg gjør. Så, har noen noen gode tips til en elbil-amatør som gjerne vil besøke famlien uten å lade underveis? Hjelper det eks å sette regenerering til manuell og med større belastning på regenereringen? Takk for alle innspill. Mvh Terje
Sjekk lufttrykk i dekkene. Når dekkene er kalde skal man ideelt sett ha minst 2.8 bar for å ikke få for mye rullemotstand. Ellers er det greit å ha manuelt valg av regenerering. Da kan man spare energi ved å seile mest mulig og unngå unødvendig regenerering i dumper hvor det er mest ideelt å bare la bilen rulle.

Ellers vil forbruket kunne variere enn del avhengig av værforhold. Har du noen sekundmeter med motvind vil det merkes godt på motorveien.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Orbit

Det gir også en bra pekepinn å legge inn hvor du skal i navigasjonen. Da vil bilen gi en rekkevidde for den turen, inkludert hensyn til topografi og fartsgrenser (men i mindre grad værforhold, spesielt ikke vind/regn). Om du mister mer rekkevidde (på en ellers grei kjøredag) enn utkjørt distanse tilsier, så kan det ha noe med kjørestil å gjøre. En annen faktor er felg/dekk. Erfarer selv at bilen litt pessimistisk med 20". F.eks. en tur som bilen sier jeg trenger 70% av batteri, ender som regel et sted mellom 66-68% i faktisk forbruk (selv om en kjører litt fortere enn bilen beregnet).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Thomas Parsli

#524
Legger jeg inn Oslo-Kristiansand med regn/snø, 5m/s motvind og 10 plussgrader sier A Better Route Planner at det blir ladestopp på 6min selv med 100% SOC ved avreise: https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=d131e356-95a6-40f5-92a0-d422c5d0e1e1

Den som har sagt det går uten lading "vår/sommer" er enten selger eller optimist ;)

Men ved +20, vindstille og tørr vei er det ingen problemer å kjøre uten ladestopp.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA