Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

tromsø

Fra TU.no:
"Prisene? Innstegsmodellen av Sportback starter på 521.000 kroner, altså i overkant av 20.000 kroner mer enn dagens e-tron, mens sportback-utgaven med det største batteriet begynner på 661.000 - to tusenlapper mindre enn dagens e-tron."

Hvorfor har Audi tatt denne strategien? Er SUV 50 launch ed for billig, går de i tap på den?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

#376
Sitat fra: tromsø på lørdag 23. november 2019, klokken 00:08
Fra TU.no:
"Prisene? Innstegsmodellen av Sportback starter på 521.000 kroner, altså i overkant av 20.000 kroner mer enn dagens e-tron, mens sportback-utgaven med det største batteriet begynner på 661.000 - to tusenlapper mindre enn dagens e-tron."

Hvorfor har Audi tatt denne strategien? Er SUV 50 launch ed for billig, går de i tap på den?
Ser at Sportback koster 3000 euro mer i Tyskland, så prisforskjellen burde være ca 25-27.000. Det kan tyde på at e-tron 55 skal ned i pris, og de kjører jo en kampanje på den nå på såkalt et begrenset antall biler. All erfaring tilsier  at «begrenset antall» blir en kontinuerlig situasjon, slik bmw har gjort med i3 i hele år. e-tron 50 er nok ekstremt lavt priset, da den i Nederland er priset til ca 70.000 euro med litt ekstra utstyr. Men om e-tron 50 SUV går opp i pris når kampanjeprisen tar slutt tviler jeg på. Det blir kanskje slik som Renault har praktisert i alle år med Zoe...når den ene kampanjen slutter så kommer det en ny med nytt navn, men omtrent samme rabatt. Ble mye OT her, men det er nærmest umulig å spå prisutviklingen på elbiler framover. Det gjør det vanskelig å vite når det er lurt å handle.

elektro

#377
Sitat fra: daktari på onsdag 20. november 2019, klokken 07:54
Sitat fra: elektro på onsdag 20. november 2019, klokken 07:15
Kom over flere interessante ting i denne artikkelen, etter anseringen av Sportback utgaven av e-tron quattro i natt: https://techcrunch.com/2019/11/19/audis-next-all-electric-vehicle-the-e-tron-sportback-is-a-coupe-suv/

SitatThe 2020 Audi e-tron Sportback has a 86.4 kilowatt-hour battery pack that has a range of up to 446 kilometers (277.1 miles) in the EU's WLTP cycle. The EPA estimates aren't out yet, but expect the range numbers to be slightly lower.

The company is targeting an EPA range of about 220 miles over the 204 miles of range that the regular e-tron gets.

Audi was able to improve the range by increasing the net battery capacity. It also decoupled the front motor and improved the thermal management.
Det er egentlig rart de har holdt på kort rekkevidde/høy buffer når vi drasser på så mye vekt. Jeg vil ha de endringene OTA!

Tyskerne endrer dessverre ingenting i etterkant. Det har de ikke tro på. Jeg drømmer om en dag å kunne endre ladegrense i appen jeg. Den funksjonen finnes dessverre ikke på 2019 modellene og vil trolig aldri komme. ::)

Men er egentlig bufferen på e-tron 55 så stor i forhold til andre produsenter? Den er på 11-12 kWh totalt, med topp og bunn. 83,6 kWh netto er oppgitt, og flere har fått godt og vel 83 kWh ut av den selv på Autobahn.

Dette er ikke forsøk på å starte en diskusjon om hvem som er best, men det er naturlig å sammenligne med den ledende produsenten av elbiler for å søke å forstå dette; En Model S/X Long Range f.eks. har angivelig 102,4 kWh brutto batteri ( https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pics-info-inside-the-tesla-100-kwh-battery-pack.84992/ ), men du får ikke mer enn 91,5 kWh ut av den ifølge det som står i OBD. Kanskje mindre, ved høy fart eller tung last. Teslabjørn opererer med 92 kWh i sine regnestykker. Så hva skjer med de 10-11 kWh du ikke får kloa i? Her ligger også nøkkelen til å forstå den tilsynelatende store forskjellen i forbruk, tror jeg.

Et annet eksempel, en X90D er det ikke sikkert du får mer enn 77kWh ut av.. https://youtu.be/q5MHeBsOPno

Så blir det veldig spennende å se hvordan degraderingen på e-tron blir.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

#378
Degenerering av batteriet på e-tron 55 blir nok ikke merkbart de nærmeste årene.  Det er jo en av fordelene med stort buffer med bare 88 % utnyttelse. Da kan jo leverandøren gjennom sw redusere bufferet for på den måten reduserer sjansen for utgifter til batteribytte som følge av kapasitetstap.

Både e-tron 50 og Sportback har mindre buffer. Mercedes EQC har etter all sannsynlighet et buffer på bare 5-6 kWh totalt (topp og bunn). Dette gjør at rekkevidden blir bedre, men ladefarten reduseres allerede fra ca 40 % ladenivå. Stort buffere i e-tron vurderer jeg som en av fordelene til e-tron, og det påvirker jo ikke forbruket så mye at batteriet er større enn høyst nødvendig. Vektforskjellen til e-tron 50 er vel bare ca 100 kg, og det interessante med den er at forbruket faktisk er litt høyere enn e-tron 50 !  :o

tomo

audi.no er infosidene om e-tron 50s kampanjepriser borte. Prislisten finnes fremdeles og forbruksdataene er på samme side som øvrige e-tron. Prisjustering på gang?

stesch

Er varslet om prisøkning på 10k fra 1.12 og enda en økning etter nyttår. Teller på knappene.

Trond.m

Sitat fra: tomo på søndag 24. november 2019, klokken 11:19
audi.no er infosidene om e-tron 50s kampanjepriser borte. Prislisten finnes fremdeles og forbruksdataene er på samme side som øvrige e-tron. Prisjustering på gang?
De er ikke borte så vidt jeg kan se ( med mindre de ligger i et buffer på min Ipad)

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron/e-tron-50.html#

tomo

Ikke fjernet, men var heller ikke linket til på sidene om e-tron. Kan jo skyldes en forglemmelse under oppdatering av websidene.

Trond.m

#383
Sitat fra: stesch på søndag 24. november 2019, klokken 11:49
Er varslet om prisøkning på 10k fra 1.12 og enda en økning etter nyttår. Teller på knappene.
Da holder de vel tilbake alle bilene til januar, så de kan sende en regning på 2 prisøkninger til de som løp til Audi forhandleren og bestilte 2.9. Spesielt de som var så dumme å bestille hengerfeste. Vi burde ha forstått at et så høyteknologisk utstyr kunne medføre forsinkelser.  8)

stesch

Nei, forstod det sånn at tilbudet gjaldt ennå, så det blir nok på nye kontrakter. Nå var det jo fra selger, men han var tydelig på at etron 50 var for lavt priset. Men vet hva som skjer på nyåret, vanskelig å bestemme seg, min GTE funker jo godt til mitt bruk.

Trond.m

#385
Alle selgere synes at prisen på varene de selger er for lav og et kupp, løp og kjøp  ;)
Audi kontraktene gjør det mulig å øke prisen dersom deres innkjøpspris endres. Men jeg tror de forstår at det er dumt å gjøre nå.

Trond.m

I forhold til kronekursen så er det riktig at e-tron 50 er veldig lavt priset. Prisen i Sverige og Nederland er høyere når mva er trukket fra. Så det virker sannsynlig at prisen må gå opp ca 20.000 kr. Samtidig øker konkurransen, og  all erfaring tilsier at midlertidige kampanjepriser blir permanent pris. Men et valutapåslag på ca 10.000 kr er nok realistisk å regne med. Be om prisgaranti hvis du bestiller og få det inn i kontrakten er mitt råd.

HåkonE

1,99%, service og vinterdekk kampanjen forstod jeg ikke var unik for etron, og skulle visstnok vare ut November. Kundefordel på hhv. ca. 30 000, 9000 og 34 000. (Friskt etter minnet og sikkert villedende priser).

Bilen blir også 10 000 dyrere på samme dato, som nevnt.

Jeg tolket det dithen at disse pakkeprisene ikke er evigvarende heller, men mulig jeg blandet akkurat det?

Vi satte opp en lik Q7, og endte på nesten 1,3 MNOK. I tillegg kommer langt høyere driftskostnader, og større verditap (i følge Audi; restverdi på A6 og Q7 etter 3 år er dårligere). Rekkevidde er dyrt.

De elektriske konkurrentene er betraktelig dyrere (enn så lenge), så 50 kunne sikkert solgt om den hadde kostet 50 000 mer også. Spesielt de som har hatt elbil en stund og har merket at rekkevidde ikke er så viktig som de først trodde, vil kanskje finne at 50 gir spesielt mye bil for pengene. Selv basisversjonen til 499.000 har  fordeler Model X til ytterligere 350.000 ikke får uansett hvor mye man krysser av på den ekstremt korte listen.

Basert på det vil jeg påstå at 50 er aggressivt priset og treffer nok sweetspot for en del kjøpere som ønsker en stor premiumbil med god støyisolering, fint design, 600 liter+, hengerfeste og skiboks uten å betale nærmere millionen.



hELgenen

Sitat fra: TM på søndag 24. november 2019, klokken 18:20
Alle selgere synes at prisen på varene de selger er for lav og et kupp, løp og kjøp  ;)
Audi kontraktene gjør det mulig å øke prisen dersom deres innkjøpspris endres. Men jeg tror de forstår at det er dumt å gjøre nå.

Jeg brant meg på dette en gang. Selgeren bare pekte på kontrakten og ba meg punge ut 6000 kroner ekstra som følge av endret valutakurs fra bestilling til levering. Sikkert samme ordlyd i dag som da. Bare Møller jeg har fått dette i fleisen på den måten. Ikke handlet hos dem siden dette,og  er ennå skeptisk.

Hårek

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. november 2019, klokken 21:29
Jeg brant meg på dette en gang. Selgeren bare pekte på kontrakten og ba meg punge ut 6000 kroner ekstra som følge av endret valutakurs fra bestilling til levering. Sikkert samme ordlyd i dag som da. Bare Møller jeg har fått dette i fleisen på den måten. Ikke handlet hos dem siden dette,og  er ennå skeptisk.
Tror ikke det er slik. Det var jo endret valutakurs fra Mai til September i år, men prisen var fast. Salgsvilkår nevner overhodet ikke valutakurs.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA