Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Scoob98

Hei,
Skal legge inn en bestilling på E tron 50 om et par dager og lurte på om det er verdt å bestille bilen med advanced business class? Den for 560,000? Og er det mulig å legge inn ekstra utstyr, og hvis det går, er det noe dere anbefaler?
Takk!

Orbit

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:26
Om NEDC verdiene er avledet av WLTP må de uansett skaleres likt.
Det er ganske store forskjeller mellom testene. Satt på spissen, kan en bil A som er superoptimalisert for NEDC-testen få gode resultater der, men falle igjennom når testen inkluderer mer variert kjøring (hvor WLTP er i alle fall noe mer bredspektret testing enn NEDC).

En annen bil B som er effektiv over et større bruksområde - men likevel ikke like effektiv som A innenfor det snevre NEDC-scenariet - kan få lavere WLTP-forbruk enn A, selv om A er best på NEDC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Kom over flere interessante ting i denne artikkelen, etter anseringen av Sportback utgaven av e-tron quattro i natt: https://techcrunch.com/2019/11/19/audis-next-all-electric-vehicle-the-e-tron-sportback-is-a-coupe-suv/

SitatThe 2020 Audi e-tron Sportback has a 86.4 kilowatt-hour battery pack that has a range of up to 446 kilometers (277.1 miles) in the EU's WLTP cycle. The EPA estimates aren't out yet, but expect the range numbers to be slightly lower.

The company is targeting an EPA range of about 220 miles over the 204 miles of range that the regular e-tron gets.

Audi was able to improve the range by increasing the net battery capacity. It also decoupled the front motor and improved the thermal management.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på onsdag 20. november 2019, klokken 07:15
Kom over flere interessante ting i denne artikkelen, etter anseringen av Sportback utgaven av e-tron quattro i natt: https://techcrunch.com/2019/11/19/audis-next-all-electric-vehicle-the-e-tron-sportback-is-a-coupe-suv/

SitatThe 2020 Audi e-tron Sportback has a 86.4 kilowatt-hour battery pack that has a range of up to 446 kilometers (277.1 miles) in the EU's WLTP cycle. The EPA estimates aren't out yet, but expect the range numbers to be slightly lower.

The company is targeting an EPA range of about 220 miles over the 204 miles of range that the regular e-tron gets.

Audi was able to improve the range by increasing the net battery capacity. It also decoupled the front motor and improved the thermal management.
Det er egentlig rart de har holdt på kort rekkevidde/høy buffer når vi drasser på så mye vekt. Jeg vil ha de endringene OTA!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Håvar

Sitat fra: Scoob98 på tirsdag 19. november 2019, klokken 23:10
Hei,
Skal legge inn en bestilling på E tron 50 om et par dager og lurte på om det er verdt å bestille bilen med advanced business class? Den for 560,000? Og er det mulig å legge inn ekstra utstyr, og hvis det går, er det noe dere anbefaler?
Takk!

Det går fint å legge til utstyr oppå pakkene, men du kan ikke ta noe bort fra pakkene. Hvis du har lange ben ville jeg prøvd demobil både med og uten elektriske seter. Sitteputen på sportssetene kan tiltes mer med elektrisk justering enn uten. Usikker på om det er tilfelle for standardseter. For meg som er nesten 2 m høy er manuell justering av sportsseter uaktuelt da de ikke kan tiltes nok til å gi lårene god støtte.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Orbit

#365
Sitat fra: eivhelle på onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:47
Det skal i så fall gi en vekt på 95x5 = 475 kg for battericellene i etron 55 og 71.3 x 5 = 356 kg for battericellen i etron 50. Differansen blir 119 kg. Men dette er bare vekten for battericellene. Hver modul på 12 battericeller er pakket sammen i en kapsling som er termisk koblet mot kjølesystemet. Det gir ekstra vekt. Og man har en egen hylle for de 5 ekstra modulene som er montert på toppen av batteripakken i etron 55. All denne mekanikken gir ekstra vekt. For etron 55 snakker vi om rundt 225 kg ekstra i tillegg til selve modulene. Selv om man ikke skalerer den ekstra vekten likt for etron 50 så er det trolig i størrelsesorden 50 kg vekt som man sparer også her.

Derfor virker det fullstendig ulogisk at man bare sparer 80 kg. Høres mer riktig ut med 180kg når man også tar hensyn til at bakre motor endres fra 140kW til 125 kW. Det burde også spare noen kg vekt.

Det blir 120 kg spart for batterceller og innpakking (motor er ikke nevnt), gitt samme fysiske batteripakker på e-tron og e-tron Sportback:
Sitat fra: https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/suv-coupe-for-the-e-tron-familythe-audi-e-tron-sportback-12339The battery dispenses with the upper "floor;" and its 27 modules each consist of twelve prismatic cells. The system, which weighs roughly 120 kilograms (264.6 lb) less than the battery of the Sportback 55 quattro**, provides 71 kWh of gross energy (64.7 kWh net).

Noe av grunnen til at forskjellen ikke er større er at 71kWh-batteriet bruker prismatiske celler (dvs mer vekt per enhet) i forhold til 95kWh-batteriet:
SitatThese are arranged on two levels, as a long lower "floor" with 31 modules and a short upper floor with five modules. Each module integrates twelve 'pouch cells.'
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

chargedup

Ettersom rekkevidde og WLTP har blitt diskutert. Her er tallene for e-tron sportback:
e-tron Sportback 50: 71 kWh batteri, 120 kW hurtiglading, 313 hestekrefter, 372 kilometer WLTP-rekkevidde.
e-tron Sportback 55: 95 kWh batteri, 150 kW hurtiglading, 408 hestekrefter, 477 kilometer WLTP-rekkevidde
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BRe59g/her-er-audis-e-tron-sportback-kommer-allerede-i-var

Rart de ikke har kommet med offisiell rekkevidde på vanlig e-tron 50, dersom det tek referer til faktisk er offisielt for e-tron sportback.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hemi

Kanskje tallene er så lave at de vil levere ut biler først? :p

AJ82

Sitat fra: chargedup på onsdag 20. november 2019, klokken 10:05
Ettersom rekkevidde og WLTP har blitt diskutert. Her er tallene for e-tron sportback:
e-tron Sportback 50: 71 kWh batteri, 120 kW hurtiglading, 313 hestekrefter, 372 kilometer WLTP-rekkevidde.
e-tron Sportback 55: 95 kWh batteri, 150 kW hurtiglading, 408 hestekrefter, 477 kilometer WLTP-rekkevidde
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BRe59g/her-er-audis-e-tron-sportback-kommer-allerede-i-var

Rart de ikke har kommet med offisiell rekkevidde på vanlig e-tron 50, dersom det tek referer til faktisk er offisielt for e-tron sportback.

WLTP du her referer til er by, ikke kombinert. Kombinert er 446km og 347km.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

chargedup

Ja, ser du har sakset ut fra artikkelen der Audi Norge (bort)forklarer seg i en annen tråd :+1:
Audi fortsetter å holde på slik de gjorde tidligere, oppgi høyest mulig rekkevidde, slik de oppga NEDC på reklamer for E-tron lenge etter WLTP hadde kommet. Dette må ikke leses som kritikk mot bilen, kun mot måten man bedriver reklame / gir ut presseskriv generelt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hemi

bah, ble lurt nå , tenkte hey 477, det er halveis decent da kan den vurderes.

Orbit

Her er sannsynligvis optimaliseringene som (også) kommer på e-tron 50, min utheving nedenfor:
Sitat fra: https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-la-motor-show/audi-e-tron-sportback-revealed-electric-coupe-suvChanges from the E-tron include decoupling the front and rear axles so the model can be rear-wheel drive, which adds another 6.2 miles of range. Brake pads have been optimised with stronger springs so there's no friction when not required, creating an extra 1.9 miles of range. Audi has also swapped two water pumps for battery cooling to one larger one, saving weight and cost and using less energy, which adds up to 1.2 miles of range. The useability of power from the battery has increased by 88% to 91% stage of charge, creating more than 6.2 miles of range.

All in all, the most powerful E-tron Sportback 55 offers 278 miles of range between charges on WLTP testing. A lesser-powered E-tron Sportback 50 does 216 miles but will not be sold in the UK.

While the E-tron Sportback will always have the advantage of a coupe roofline, all other efficiency tweaks will launch in an updated E-tron, arriving next year.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Orbit på onsdag 20. november 2019, klokken 15:20
Her er sannsynligvis optimaliseringene som (også) kommer på e-tron 50, min utheving nedenfor:
Sitat fra: https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-la-motor-show/audi-e-tron-sportback-revealed-electric-coupe-suvChanges from the E-tron include decoupling the front and rear axles so the model can be rear-wheel drive, which adds another 6.2 miles of range. Brake pads have been optimised with stronger springs so there's no friction when not required, creating an extra 1.9 miles of range. Audi has also swapped two water pumps for battery cooling to one larger one, saving weight and cost and using less energy, which adds up to 1.2 miles of range. The useability of power from the battery has increased by 88% to 91% stage of charge, creating more than 6.2 miles of range.

All in all, the most powerful E-tron Sportback 55 offers 278 miles of range between charges on WLTP testing. A lesser-powered E-tron Sportback 50 does 216 miles but will not be sold in the UK.

While the E-tron Sportback will always have the advantage of a coupe roofline, all other efficiency tweaks will launch in an updated E-tron, arriving next year.
Interessant. "decoupling the front and rear axles" vil jo i praksis bety software, så med hvertfall et par andre bilmerker ville dette bety at det kunne tilfalle allerede solgte biler.
En annen ting jeg kunne ønske meg er en "by-modus" som ikke satte igang full varming av batteriet. Rekord hittil på en liten tur til butikken var svimlende 8,1 kWh/mil...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: daktari på onsdag 20. november 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Orbit på onsdag 20. november 2019, klokken 15:20
Her er sannsynligvis optimaliseringene som (også) kommer på e-tron 50, min utheving nedenfor:
Sitat fra: https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-la-motor-show/audi-e-tron-sportback-revealed-electric-coupe-suvChanges from the E-tron include decoupling the front and rear axles so the model can be rear-wheel drive, which adds another 6.2 miles of range. Brake pads have been optimised with stronger springs so there's no friction when not required, creating an extra 1.9 miles of range. Audi has also swapped two water pumps for battery cooling to one larger one, saving weight and cost and using less energy, which adds up to 1.2 miles of range. The useability of power from the battery has increased by 88% to 91% stage of charge, creating more than 6.2 miles of range.

All in all, the most powerful E-tron Sportback 55 offers 278 miles of range between charges on WLTP testing. A lesser-powered E-tron Sportback 50 does 216 miles but will not be sold in the UK.

While the E-tron Sportback will always have the advantage of a coupe roofline, all other efficiency tweaks will launch in an updated E-tron, arriving next year.
Interessant. "decoupling the front and rear axles" vil jo i praksis bety software, så med hvertfall et par andre bilmerker ville dette bety at det kunne tilfalle allerede solgte biler.
En annen ting jeg kunne ønske meg er en "by-modus" som ikke satte igang full varming av batteriet. Rekord hittil på en liten tur til butikken var svimlende 8,1 kWh/mil...

Bilen er ganske hissig på oppvarming av batteri ja. Ser forresten du etterspurte mer regen tidligere. Leste en amerikansk test hvor han snakket om kraftigere regen på SB uten bruk av bremser. Tallet 30% ble nevnt.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Cowboystrekk

ETron kunne med fordel hatt en range mode ala Tesla S/X som ikke varmer batteriet. Håper eTron får på plass permamagnet motorer istedet for induksjon, det hjelper en god del på rekkevidda.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA