På Audi-gruppa ser jeg folk melde 280-330Wh/km på typisk vinterhyttekjøring (da ser jeg bort ifra de hardbarka fansenes posting, de vektlegges ikke).
Mye fornuftig i den opprinnelige posten her @Øyvind.h , jeg har imidlertid enda til gode å se 280-tallet på turer over to timer, så vidt jeg har registrert. Det skyldes at man som regel ikke har motorvei fra A-B når man skal steder. På rene motorveistrekk er det selvfølgelig mulig, men sittfarten til hytta blir sjelden mer enn 75 km/t for de fleste. Gjerne mindre.
Kjørte fra Oslo øst til Hafjell i ganske våte, vanskelige forhold fredag. Med full bil, 600 meter høydeforskjell, via RV4. Snittemperaturen var ca. 0 grader. +3 da vi dro og -3 da vi kom frem. Forbruket ble 265 Wh/km. Og jeg ble ikke forbikjørt av noen, heller ikke på motorveistrekket eller tofeltene (uten at det er noe poeng i seg selv, men lusekjører altså ikke). Ned igjen søndag ble forbruket 208 Wh/km, uten forvarming av batteri og med saltet vei med ca. samme temperatur, rundt 0 grader.
Se også forbruket i Elbilforeningens vintertest, aldri høyere enn 281 Wh/km. tross meget vinterlige forhold på Haukelifjell 1000 moh. Type snø, vind og -10 gradert. Snitt over tre dager og 900 km. var 235 Wh/km.
https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/ De fleste journalister rapporterte om tilsvarende på sine tester. Elbil 24 hadde snitt 251 Wh/km. ila. 330 km. i rundt -6,5 grader.
Forrige uke hadde jeg to turer med dårlig tid til Gardermoen, altså med primært motorvei, til dels veldig vått, rundt 0 grader, kanskje et par pluss. På alle fire strekkene havnet jeg mellom 265 og 285 Wh/km selv om jeg brukte venstrefeltet mest mulig, med nødvendige kick downs i Dynamic/Sport, da jeg ble hindret en del.. Jeg kjører 20 tommers piggfrie Hakka R3.
Å snitte over 300 Wh/km. til hytta, f.eks. i Trysil, er sikkert mulig under vanskelige forhold, men da helst med skiboks og/eller 21-tommers felger.